Wakacje 2022. Jak Polacy będą stołować się podczas urlopu?
Z najnowszego badania opinii zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research na zlecenie Dzikich Historii Młynik wynika, że większość Polaków – bo aż 70,9 proc. – będzie chciała zorganizować sobie urlop samodzielnie i dojechać na miejsce własnym środkiem transportu.[1] Tylko 14,5 proc. zdecyduje się na wyjazd zorganizowany. Co trzeci rodak wykupi wyżywienie oferowane przez hotel, hostel lub agroturystykę (32,7 proc.), podobna ilość ankietowanych będzie stołować się podczas urlopu na mieście (32,7 proc.). Co trzeci będzie sam robił zakupy i przygotowywał posiłki we własnym zakresie (34,5 proc.).[2]
Świadomość Polaków dotycząca wyżywienia, także podczas urlopu, jest coraz większa. Aż 50 proc. ankietowanych zdaje sobie sprawę, że w obiekcie na wynajem możliwe jest przygotowywanie posiłków na poziomie luksusowej restauracji. Tylko co piąty uważa, że tak wysoki poziom wyżywienia, dostępny w hotelu, hostelu lub domu na wynajem nie jest możliwy. Co trzeci nie umiał odpowiedzieć na to pytanie. Większość ankietowanych (44 proc.) zdaje sobie sprawę, że elastyczność dotycząca pór serwowania posiłków jest możliwa w obiektach na wynajem. Co czwarty (24,5 proc.) uważa, że jedzenie o dowolnych i samodzielnie wybranych porach jest niemożliwe, a właściciele obiektu na wynajem nie dostosowują pór podawania posiłków do potrzeb gości.
- Zdarza się, że hotele, hostele, czy domy na wynajem charakteryzują się elastycznością dotyczącą pór podawania posiłków, ale trzeba pamiętać, że ta elastyczność jest niewielka i zazwyczaj zawiera się w godzinach pomiędzy 8:00 a 11:00 w przypadku śniadania. Rzadko można zjeść o godzinie 5:00 rano, by wybrać się na grzybobranie lub ryby, a jeszcze rzadziej można zamówić śniadanie na godzinę 13:00, gdy chce się dłużej pospać. U nas jest to możliwe, bo elastyczność pojmujemy dalekowzrocznie. Ta elastyczność dotyczy zresztą nie tylko pór serwowania posiłków ale również ich składników – mówi Ewa Michalska, Szefowa Kuchni Dzikich Historii Młynik. Zanim zaczęła szefować w luksusowym obiekcie na Mazurach pracowała m.in. w kopenhaskiej NOMIE i Atelier Amaro. – To tam nauczyłam się, że gościnność i elastyczność jest kluczem do sukcesu. Każde menu jest tworzone indywidualnie. Bierzemy pod uwagę styl życia i preferencje naszych gości. Komfort kulinarny powinien być priorytetem również podczas wakacyjnego wypoczynku. Wspaniałe i zróżnicowane posiłki przyrządzone ze świeżych i najlepszej jakości składników determinują idealny urlop i powodują, że goście chcą do nas wracać, czują się dopieszczeni i za każdym razem próbują czegoś nowego – dodaje.
Szwedzki stół rządzi
Większość Polaków podczas wakacyjnych wojaży preferuje szwedzki stół (43,1 proc.), ewentualnie dwa-trzy dania do wyboru (29,2 proc.). Dania serwowane, czyli podawane przez kelnera do stołu, bez możliwości wyboru spośród wielu propozycji, wybrałby co piąty rodak (18,1 proc.). Specjalne menu, ułożone pod konkretną osobę, z uwzględnieniem jej preferencji, alergii pokarmowych, czy nietolerancji byłoby pożądane przez 9,7 proc. ankietowanych.
Jakie powinno być, zdaniem Polaków, idealne menu serwowane w obiekcie na wynajem? Rodacy mieli możliwość wielokrotnego wyboru. Ich zdaniem najważniejsze jest, by było ono świeże, przygotowane z najlepszej jakości składników (62,7 proc.), różnorodne (47,3 proc.), uwzględniające dania konkretnego regionu (46,4 proc.), przygotowywane pod wymagania i preferencje konkretnego gościa (16,4 proc.). Za menu wegańskim opowiedziało się tylko 5,5 proc. ankietowanych, za menu polskim 30 proc., a za menu opartym na kuchniach poszczególnych krajów (np. kuchni włoskiej, greckiej, czy azjatyckiej) 20 proc.
- Najwyższej jakości składnik to podstawa najlepszego menu. To właśnie dobry produkt z lokalnego źródła, charakterystyczny dla danego regionu decyduje o świetnym efekcie finalnym. Wspieramy lokalnych rolników, tym samym doceniamy gospodarkę regionalną. W naszej kuchni rządzą składniki pochodzące z Warmii i Mazur. Są to tutejsze sery, miody, ryby, mięsa, warzywa, zioła prosto z naszego ogródka i lasu za płotem. Staramy się przywracać do łask składniki zapomniane takie jak dzikie zioła, porosty czy jadalne kwiaty - podsumowuje Ewa Michalska, Szefowa Kuchni Dzikich Historii Młynik.
[1] Badanie opinii zrealizowane przez SW Research na zlecenie Dzikich Historii Młynik w marcu 2022 na reprezentatywnej grupie Polaków. Próba = 100.
[2] Tamże.

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.