Warto przygotowywać posiłki wspólnie z dzieckiem!
Zachęcenie dzieci do jedzenia warzyw nie zawsze jest proste – z tym z pewnością zgodzi się wielu rodziców. Naukowcy z jednostki badawczej Nestlé Research postanowili przyjrzeć się różnicom w spożyciu warzyw wśród dzieci, które uczestniczą w przygotowywaniu posiłków w domu, i porównać je z wynikami rówieśników, którzy tego nie robią. Wnioski? Dzieci pomagające w kuchni dużo chętniej jadły warzywa: sałatę – aż o 76 proc., kalafiora – o 23 proc.! „Mali kucharze” zjadali codziennie 207 gramów warzyw – a dzieci, które nie były zaangażowane w przygotowywanie posiłków, zaledwie 145 gramów: różnica wynosi ponad 40 proc.![1] Tak spektakularne wyniki to najlepszy dowód na to, że warto zachęcać dzieci do wspólnego planowania i przygotowywania posiłków. Płyną z tego same korzyści!
Świetna droga do zbilansowanej diety
Motywowanie najmłodszych do jedzenia większej ilości warzyw i owoców, zapewnienie jak najwyższej wartości odżywczej posiłków i zróżnicowanych źródeł białka - w tym pochodzenia roślinnego - może być wyzwaniem dla rodziców i opiekunów. Jak sobie z tym radzić?
- Należy włączać dzieci w przygotowywanie posiłków i sprawić, by była to dobra zabawa – podpowiada Katarzyna Kałaska, Specjalista ds. Żywienia Nestlé Polska – Dlaczego jest to tak istotne? Ponieważ prawidłowe nawyki żywieniowe najlepiej kształtować u dzieci jak najwcześniej. Wtedy jest duża szansa, że będą im wierne w wieku nastoletnim, a później w dorosłym życiu. Najskuteczniejszy jest oczywiście przykład i doświadczenie, które – jako rodzice – pomagamy im zdobyć. Wspólne przyrządzanie posiłków to również szansa na pogłębienie więzi między członkami rodziny.
8 pomysłów na zachęcenie dziecka do wspólnego gotowania
Eksperci Nestlé przygotowali dla rodziców kilka wskazówek jak angażować i zachęcać dzieci do wspólnych aktywności w kuchni:
- Razem przygotujcie jadłospis dla całej rodziny na najbliższy tydzień. Pokażcie swoim pociechom, jak ważna jest zbilansowana dieta – zawierająca dużą ilość produktów pełnoziarnistych, błonnika i warzyw. Wysłuchajcie pomysłów swojego dziecka.
- Stwórzcie listę zakupów – niech dzieci pomogą Wam w przygotowaniu listy produktów, z których przygotujecie dania, zaplanowane w jadłospisie.
- Wspólnie rozpakujcie torby z zakupami - zamieńcie to w zabawę: pozwólcie, żeby dziecko zgadło, które produkty muszą trafić do lodówki, a które do spiżarni lub do zamrażarki.
- Razem przygotujcie posiłki - zaangażujcie najmłodszych do pomocy w kuchni: mycie produktów, dodawanie składników, tarcie na tarce to świetne aktywności dla dzieci. No i nie zapominajmy o zmywaniu!
- Pozwólcie dzieciom na kreatywność – dajcie im swobodę, zachęćcie by stworzyły sałatkę w kolorach tęczy albo ułożyły z warzyw kształt ulubionego zwierzątka. Brokuł i kalafior będą doskonale „udawać” drzewa. Możecie też skorzystać z foremek do ciasteczek i stworzyć gwiazdki czy serduszka z warzyw.
- Angażujcie zmysły - poproście dziecko, by zakryło oczy i - wykorzystując węch, smak, dotyk - zgadło, co ma na talerzu.
- Pokażcie dzieciom potrawy z różnych zakątków świata – da to najmłodszym szansę na odkrywanie nowych smaków i zapachów.
- Poproście dzieci o pomoc w serwowaniu posiłków - podawanie jedzenia w formie ułożonego obrazka, prostego wzoru lub dekorowanie brzegu talerza może uczynić posiłek bardziej apetycznym dla dzieci.
Dzięki tym praktycznym pomysłom można będzie cieszyć się wspólnym tworzeniem zdrowych i pysznych posiłków. W dalszej perspektywie – być może pomogą one dzieciom dokonywać dobrych wyborów żywieniowych - zgodnie ze znanym porzekadłem „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci”.
Dodatkowe inspiracje
Inicjatywa Nestlé for Healthier Kids łączy wszystkie działania Nestlé, mające na celu wsparcie rodziców i opiekunów w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych i zapewnieniu odpowiedniego rozwoju ich dzieci. Program uświadamia jak ważne jest angażowanie najmłodszych w przygotowywanie posiłków i wspólne gotowanie całą rodziną, co wpływa nie tylko na kształtowanie nawyków, rozwój nowych umiejętności, ale także na pogłębianie więzi między członkami rodziny.
W ramach tej inicjatywy wystartowała kampania żywieniowa na Facebooku programu „Lekkoatletyka dla każdego”, przewidziana do końca roku. Kampania podejmuje temat prawidłowego odżywania oraz łączenia aktywności fizycznej z prawidłową dietą. W jej ramach publikowane są różnorodne materiały poradnikowe dotyczące np. roli warzyw czy owoców w diecie, nawadniania organizmu czy zaleceń żywieniowych dla młodych sportowców. Publikacje, wzbogacone kolorowymi materiałami edukacyjnymi, dostępne są również w wersji do pobrania.
O Nestlé
Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia z portfolio blisko 1600 produktów i prawie 70 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA oraz PURINA. Nestlé działa na polskim rynku od ponad 25 lat. Firma zatrudnia aktualnie 5500 pracowników w 8 lokalizacjach.
Kontakt: |
|
|
| ||
Edyta Iroko | Tel.: +48 600 204 870 | edyta.iroko@pl.nestle.com | |||
Joanna Szpatowicz | Tel.: +48 600 204 159 | joanna.szpatowicz@pl.nestle.com | |||
[1] https://www.nestle.com/stories/cooking-together-kids-healthy-habits-diets

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.