WIDZĘ–REAGUJĘ–ZMIENIAM. Gry miejskie dla dzieci o ekologii
Agencja User Experience – Symetria – na początku 2021 roku podała wyniki badania dotyczącego segregacji śmieci. Jak się okazało, zaledwie 52% Polek i Polaków wie, jak robić to prawidłowo[1]. A w dobie kryzysu klimatycznego odpowiednia segregacja jest jednym z podstawowych i wydawałoby się najprostszych działań, aby dbać o środowisko naturalne. Jeżeli nie do końca radzimy sobie ze śmieciami, mimo że produkujemy ich tak wiele, to czy potrafimy zadbać o naszą planetę w innych aspektach? W jaki sposób sprawić, żeby Polacy i Polki przywiązywali większą wagę do bycia eko?
Spojrzenie całościowe
Mimo że aż tak duży odsetek naszego społeczeństwa nie potrafi odpowiednio segregować śmieci, to mamy się też z czego cieszyć. Według badania Symetrii tylko 3% Polek i Polaków nie segreguje odpadów. Na pewno przyczyniają się do tego kampanie informacyjne, np. takie jak w Warszawie. W całym mieście możemy znaleźć billboardy czy citylighty ze wskazówkami, gdzie wyrzucić np. resztki po rybie, kości czy skorupki po jajkach. Pomocna jest też strona www.segregujna5.um.warszawa.pl. Jednak dobro naszej planety to nie tylko segregacja. Jakie gatunki roślin i zwierząt są w Polsce pod ochroną? Dlaczego olej palmowy nie jest dobry dla środowiska? Aby sprawić, żebyśmy przywiązywali większą wagę do kryzysu klimatycznego, zwracali uwagę na to, co jemy oraz dbali o naturę, potrzebna jest odpowiednia edukacja ekologiczna.
Edukacja ekologiczna
Edukacja ekologiczna jest obecna w polskich szkołach. Na różnych zajęciach dzieci poznają, czym jest ekologia, uczą się zagadnień dotyczących ochrony środowiska, zmian klimatu, oszczędzania wody, energii itp. Od 1 września 2020 roku, czyli od tego roku szkolnego, wszedł w życie przepis Ministerstwa Edukacji i Nauki, który zobowiązuje nauczycieli, żeby omawiali z uczniami najistotniejsze problemy klimatyczne i ochrony środowiska[2]. Czy to jednak jest wystarczające? Na pewno edukacji ekologicznej nigdy za wiele. Najważniejsze jest dotarcie do grupy docelowej – przedstawienie problemów związanych z kryzysem klimatycznym w przystępny sposób.
Jednym z najtrudniejszych wyzwań, przed jakimi stoi nasze społeczeństwo, jest kryzys klimatyczny. Obserwujemy wzrost średniej temperatury na Ziemi, a głównym tego powodem jest działalność człowieka, m.in. rolnictwo. Dlatego jednym z elementów dbania o planetę może być żywność organiczna. Przede wszystkim do wytwarzania produktów ekologicznych wykorzystuje się naturalne metody i środki produkcji pochodzenia biologicznego. Oznacza to, że nie stosuje się żadnych chemicznych nawozów i pestycydów. Zakazane jest również stosowanie GMO, także pasz GMO. W ten sposób producenci zyskują produkty wysokiej jakości, a konsumenci mają pewność, że nie są one zanieczyszczone i nie zawierają szkodliwych substancji. Dzięki temu produkty ekologiczne nadają się nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci. To tez nasz wkład w życie Planety – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Edukacja ekologiczna poprzez gry miejskie
Warszawska Fundacja Zwalcz Nudę – która organizowała już takie projekty jak Ekoliderzy (gry w szkołach o ekologii) czy Wymieniam – świat zmieniam (comiesięczne wymianki ubrań, roślin, książek itp.) – proponuje, żeby dzieci o ekologii uczyły się podczas zabawy. Już w marcu startuje projekt WIDZĘ-REAGUJĘ-ZMIENIAM, czyli cykl gier miejskich mówiący o ekologii, tolerancji i osobach z niepełnosprawnością. W ramach dwóch pierwszych gier, które odbędą się 20 marca na Wawrze i 21 marca na Pradze-Południe, uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, jak dbać o planetę, a co wpływa na nią niekorzystanie. Dzieci poszerzą swoją wiedzę na tematy związane z czystością powietrza, gospodarowania odpadami i wodą. Partnerem gier o ochronie środowiska jest Polska Izba Żywności Ekologicznej. Pozostałe gry w ramach projektu WIDZĘ-REAGUJĘ-ZMIENIAM odbędą się w kwietniu, a ich partnerami będą m.in. Fundacja Polska Bez Barier, Kampania Przeciwko Homofobii oraz Centrum Wielokulturowe.
Więcej informacji o grach na stronie www.zwalcznude.pl/widze-reaguje-zmieniam oraz w mediach społecznościowych Zwalcz Nudę. Udział w grach jest bezpłatny, zapisy na gry ekologiczne startują 4 marca o godz. 12:00 na stronie www.zwalcznude.pl/wydarzenia.
Projekt jest współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawa.
[1] Dane pochodzą z: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Tylko-polowa-Polakow-dobrze-segreguje-smieci-8032546.html [27.01.2021 r.].
[2] Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tresci-dotyczace-edukacji-ekologicznej-obecne-w-polskich-szkolach [27.01.2021 r.].

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz
Piotr Zelt, Julia Kamińska i Klaudia Zioberczyk zauważają, że mimo wielu akcji informacyjnych i edukacyjnych nadal nie wszyscy Polacy zdają sobie sprawę z tego, że elektrośmieci, które nie są w odpowiedni sposób zutylizowane, stanowią ogromne zagrożenie dla środowiska. I choć istnieją różne możliwości przekazania zużytych, nieużywanych lub uszkodzonych urządzeń elektrycznych i elektronicznych do punktów zbiórki czy firm zajmujących się recyklingiem, to nie brakuje osób, które lekceważą wszelkie wytyczne i idą na łatwiznę. Wyrzucają takie sprzęty do zwykłych śmietników albo wywożą na przykład do lasu.
Problemy społeczne
37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie

Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.