WIDZĘ–REAGUJĘ–ZMIENIAM. Gry miejskie dla dzieci o ekologii
Agencja User Experience – Symetria – na początku 2021 roku podała wyniki badania dotyczącego segregacji śmieci. Jak się okazało, zaledwie 52% Polek i Polaków wie, jak robić to prawidłowo[1]. A w dobie kryzysu klimatycznego odpowiednia segregacja jest jednym z podstawowych i wydawałoby się najprostszych działań, aby dbać o środowisko naturalne. Jeżeli nie do końca radzimy sobie ze śmieciami, mimo że produkujemy ich tak wiele, to czy potrafimy zadbać o naszą planetę w innych aspektach? W jaki sposób sprawić, żeby Polacy i Polki przywiązywali większą wagę do bycia eko?
Spojrzenie całościowe
Mimo że aż tak duży odsetek naszego społeczeństwa nie potrafi odpowiednio segregować śmieci, to mamy się też z czego cieszyć. Według badania Symetrii tylko 3% Polek i Polaków nie segreguje odpadów. Na pewno przyczyniają się do tego kampanie informacyjne, np. takie jak w Warszawie. W całym mieście możemy znaleźć billboardy czy citylighty ze wskazówkami, gdzie wyrzucić np. resztki po rybie, kości czy skorupki po jajkach. Pomocna jest też strona www.segregujna5.um.warszawa.pl. Jednak dobro naszej planety to nie tylko segregacja. Jakie gatunki roślin i zwierząt są w Polsce pod ochroną? Dlaczego olej palmowy nie jest dobry dla środowiska? Aby sprawić, żebyśmy przywiązywali większą wagę do kryzysu klimatycznego, zwracali uwagę na to, co jemy oraz dbali o naturę, potrzebna jest odpowiednia edukacja ekologiczna.
Edukacja ekologiczna
Edukacja ekologiczna jest obecna w polskich szkołach. Na różnych zajęciach dzieci poznają, czym jest ekologia, uczą się zagadnień dotyczących ochrony środowiska, zmian klimatu, oszczędzania wody, energii itp. Od 1 września 2020 roku, czyli od tego roku szkolnego, wszedł w życie przepis Ministerstwa Edukacji i Nauki, który zobowiązuje nauczycieli, żeby omawiali z uczniami najistotniejsze problemy klimatyczne i ochrony środowiska[2]. Czy to jednak jest wystarczające? Na pewno edukacji ekologicznej nigdy za wiele. Najważniejsze jest dotarcie do grupy docelowej – przedstawienie problemów związanych z kryzysem klimatycznym w przystępny sposób.
Jednym z najtrudniejszych wyzwań, przed jakimi stoi nasze społeczeństwo, jest kryzys klimatyczny. Obserwujemy wzrost średniej temperatury na Ziemi, a głównym tego powodem jest działalność człowieka, m.in. rolnictwo. Dlatego jednym z elementów dbania o planetę może być żywność organiczna. Przede wszystkim do wytwarzania produktów ekologicznych wykorzystuje się naturalne metody i środki produkcji pochodzenia biologicznego. Oznacza to, że nie stosuje się żadnych chemicznych nawozów i pestycydów. Zakazane jest również stosowanie GMO, także pasz GMO. W ten sposób producenci zyskują produkty wysokiej jakości, a konsumenci mają pewność, że nie są one zanieczyszczone i nie zawierają szkodliwych substancji. Dzięki temu produkty ekologiczne nadają się nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci. To tez nasz wkład w życie Planety – mówi Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej.
Edukacja ekologiczna poprzez gry miejskie
Warszawska Fundacja Zwalcz Nudę – która organizowała już takie projekty jak Ekoliderzy (gry w szkołach o ekologii) czy Wymieniam – świat zmieniam (comiesięczne wymianki ubrań, roślin, książek itp.) – proponuje, żeby dzieci o ekologii uczyły się podczas zabawy. Już w marcu startuje projekt WIDZĘ-REAGUJĘ-ZMIENIAM, czyli cykl gier miejskich mówiący o ekologii, tolerancji i osobach z niepełnosprawnością. W ramach dwóch pierwszych gier, które odbędą się 20 marca na Wawrze i 21 marca na Pradze-Południe, uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się, jak dbać o planetę, a co wpływa na nią niekorzystanie. Dzieci poszerzą swoją wiedzę na tematy związane z czystością powietrza, gospodarowania odpadami i wodą. Partnerem gier o ochronie środowiska jest Polska Izba Żywności Ekologicznej. Pozostałe gry w ramach projektu WIDZĘ-REAGUJĘ-ZMIENIAM odbędą się w kwietniu, a ich partnerami będą m.in. Fundacja Polska Bez Barier, Kampania Przeciwko Homofobii oraz Centrum Wielokulturowe.
Więcej informacji o grach na stronie www.zwalcznude.pl/widze-reaguje-zmieniam oraz w mediach społecznościowych Zwalcz Nudę. Udział w grach jest bezpłatny, zapisy na gry ekologiczne startują 4 marca o godz. 12:00 na stronie www.zwalcznude.pl/wydarzenia.
Projekt jest współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawa.
[1] Dane pochodzą z: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Tylko-polowa-Polakow-dobrze-segreguje-smieci-8032546.html [27.01.2021 r.].
[2] Więcej informacji: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/tresci-dotyczace-edukacji-ekologicznej-obecne-w-polskich-szkolach [27.01.2021 r.].

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.