Wpływ COVID-19 na projektowanie wnętrz
Po Raporcie Wzorniczym opartym na trendach z Salone del Mobile z Mediolanu, Domoteka po raz kolejny zaprosiła do współpracy specjalistów z sektora wnętrzarskiego, by tym razem przyjrzeć się wpływowi COVID-19 na branżę wnętrzarską.
Efektem tej pracy jest złożony, ekspercki raport, poruszający zagadnienia wpływu pandemii COVID-19 na projektowanie wnętrz, zmiany podejścia do targów i promocji marek wnętrzarskich w obliczu pandemii oraz komunikację marek wnętrzarskich i perspektywy na przyszłość.
Wpływ pandemii na projektowanie wnętrz jest zjawiskiem złożonym i zależnym od rodzaju pomieszczenia, jego funkcji i przeznaczenia. Można jednak wskazać uniwersalne cechy – zmiany, które w czasach pocovidowych są zauważalne we wszystkich przestrzeniach, w których przebywamy.
Home office
Jedną z pierwszych zmian, która w związku z pandemią dotknęła szeroką grupę ludzi na całym świecie, była konieczność pracy i nauki z domu. Już po kilku tygodniach naprędce organizowane miejsca pracy przestały nam wystarczać. Wzrosło zainteresowanie typowo biurowymi meblami wśród klientów indywidualnych, niektóre firmy nawet oferujące typowo mieszkaniowe meble, otworzyły się na rozwiązania przydatne w domowych miejscach pracy: biurka, składane lub ukrywane w garderobach sekretarzyki i pulpity albo wielofunkcyjne meble dedykowane do małych mieszkań (chociażby kolekcja Intimacy firmy Zanotta, marki dostępnej w salonie NAP w Domotece), czy wielofunkcyjne fotele (np. Magis dostępny w salonie NAP w Domotece).
Bezpieczeństwo i higiena
W strategicznych, licznie odwiedzanych miejscach: w kuchniach, łazienkach, punktach obsługi klienta, bankach, sklepach, stacjach benzynowych, akademikach, szkołach i ośrodkach medycznych stosuje się antybakteryjne powłoki (np. ze związkami srebra lub miedzi), a także materiały odporne na substancje dezynfekujące (np. alkohol). Wprowadza się też – w okolicach drzwi, włączników, baterii – bezdotykowe rozwiązania sensoryczne. We wnętrzach publicznych kładzie się nacisk na jakość powietrza, a chorobotwórcze mikroby mogą być zwalczane za pomocą nowoczesnej technologii oświetleniowo-dezynfekującej (jak zaprezentowana na wrześniowych targach w Mediolanie Integralis firmy Artemide, marki dostępnej w salonie Exclusive Lights w Domotece).
Outdoor
Okres przymusowego zamknięcia w domach popchnął nas w stronę natury i nasilił rozwijający się w ostatnich latach trend outdoor – zagospodarowywania i zazieleniania wszelkich możliwych przestrzeni na zewnątrz. Wzrosło zainteresowanie meblami i akcesoriami outdoor: oświetleniem, kominkami, nagłośnieniem, sprzętami związanymi z przygotowywaniem jedzenia na powietrzu i podejmowaniem tam gości. Outdoorowe propozycje pojawiały się na targach bardzo szeroko: od firm, które znane są z tego rodzaju mebli (np. Kartell, Magis, Ethimo), po marki typowo mieszkaniowe, takie jak B & B Italia.
Wellness i zdrowie psychiczne
Napięcia, lęki i negatywne emocje wywołane obawami o zdrowie najbliższych, niepewnością zatrudnienia, izolacją lub przeciwnie – koniecznością spędzania lockdownu w warunkach braku prywatności i stłoczenia – nasiliły problemy ze zdrowiem psychicznym i samopoczuciem wielu osób. To skłaniało nas do weryfikacji priorytetów życiowych, m.in. tych dotyczących miejsca zamieszkania i sposobu aranżacji przestrzeni. Zaczęliśmy szukać rzeczy, które poprawiają nam humor i samopoczucie. Jedni wciągnęli się w uprawę roślin, inni sprawili sobie czworonożnego pupila. Wiele osób zaczęło ćwiczyć w domowych warunkach, znalazło nowe hobby. Większą wagę przywiązujemy do swojego otoczenia, eliminujemy sprzęty i akcesoria, których nie lubimy, wybierając przedmioty miłe w dotyku (dążenie do równowagi haptycznej wywołanej izolacją i brakiem fizycznego kontaktu z innymi ludźmi), o stonowanych, spokojnych kolorach.
Więcej szczegółów w pełnym raporcie Domoteki dostępnym na stronie: https://domoteka.pl/raporty/
– Domoteka to jedno z największych centrów wyposażenia wnętrz w Polsce i jedyne o tak szerokiej ofercie designerskich marek cenionych na świecie za jakość i awangardowe wzornictwo. Jak na lidera przystało, śledzi nurty i tendencje poruszające branżą, a także współpracuje z ekspertami wnętrzarskimi, designerami, producentami, badaczami trendów handlowych i zachowań konsumenckich – mówi Agata Brzezińska, Head of CEE z firmy Pradera, właściciela Domoteki.
VI KONFERENCJA SEKSON Z PATRONATEM ROMANCE TV
Światowy Dzień Zwierząt. Sprawdź, jak dbać o planetę i jej mieszkańców
Nowe Czyżyny organizują bezpłatne badania i warsztaty dla seniorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Anna Głogowska: Długo wstydziłam się stanąć na scenie teatralnej. Teraz zaczynam myśleć o sobie jako o aktorce
Tancerka przyznaje, że jakiś czas temu odkryła swoją nową pasję i z przyjemnością próbuje sił w aktorstwie. Postanowiła zamienić parkiet taneczny na teatralną scenę i jak podkreśla, czuje się teraz bardziej swobodnie i ma większe pole do popisu, bo nie musi się sztywno trzymać określonej choreografii, tylko bazuje na swojej kreatywności. Anna Głogowska nie ukrywa, że na początku nie miała odwagi stanąć ramię w ramię z zawodowymi aktorami, ale przekonała się, że też ma talent i sporo do zaoferowania.
Farmacja
Szybko rośnie liczba osób z ostrą infekcją układu oddechowego, w tym grypy. Szczyt zachorowań przypadnie już na drugą połowę października
Centrum e-Zdrowia podaje, że od początku września odnotowano blisko 1,8 mln porad ambulatoryjnych udzielonych z powodu ostrych infekcji układu oddechowego, w tym grypy. Najlepszą metodą walki z chorobą jest szczepionka – najlepiej przyjęta między wrześniem a listopadem. Wciąż jednak na taki krok decyduje się zaledwie kilka procent Polaków, tymczasem grypa jest jedną z 10 najczęstszych przyczyn zgonów u osób powyżej 65. roku życia.
Żywienie
Aleksandra Adamska i Ewelina Adamska-Porczyk: Na Filipinach spałyśmy z karaluchami i innymi robakami. Brakowało nam moskitiery na całe ciało
Chociaż podczas pełnej emocji wyprawy przez Filipiny do Tajwanu nie brakowało trudnych momentów, w których górę brało zmęczenie, to jednak mimo wszelkich niedogodności Aleksandra Adamska i Ewelina Adamska-Porczyk starały się nie narzekać, tylko wyciągać z tej podróży to, co najlepsze. Uczestniczki „Azja Express” przyznają, że nie mogły się przekonać do miejscowego jedzenia, ale za to zachwyciła je aromatyczna kawa. W bagażu zabrakło miejsca na moskitierę, dlatego też z czasem przyzwyczaiły się także do spania w jednym pomieszczeniu z karaluchami.