Wybierając się na jesienny wyjazd warto rozważyć podróż samochodem elektrycznym
Wielu z nas jeździ samochodem na dłuższe jesienne weekendy, by wraz z rodziną „łapać” ostatnie ciepłe promienie słońca. To powszechna praktyka, ale czy można odbyć taką podróż samochodem elektrycznym, najlepiej bez zbytniego wysiłku? Jeśli tak - jak zaplanować trasę?
Szeroko dyskutuje się o zaletach i wadach samochodów elektrycznych. Ten rodzaj napędu będzie preferowaną opcją przez Unię Europejską jako element jej działań przeciwko zmianom klimatycznym i globalnemu ociepleniu. Samochody elektryczne mają w najbliższych latach zastąpić tradycyjne silniki spalinowe, co przewiduje np. przyjęty niedawno przez Komisję Europejską pakiet Fit for 55. Jego celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% poziomu z 1990 roku już do roku 2030. Od 2035 roku nowe samochody nie będą mogły generować żadnej emisji dwutlenku węgla, co napędza dalszy szybki rozwój e-mobilności.
Cele a rzeczywistość
Plany i cele to jedno, a rzeczywistość zupełnie co innego, wielu z nas wciąż jest sceptycznych wobec nowości i zapewne pomyśli: „Jest niewiele stacji ładowania i ogólnie brakuje infrastruktury e-mobilności!” Niestety jest to uzasadnione, przynajmniej w Polsce. Należy jednak zauważyć, że na zachód od naszej granicy infrastruktura, w tym stacje ładowania, jest znacznie bardziej zaawansowana. Według najnowszych informacji z całej Europy, najwięcej stacji ładowania znajduje się w Holandii, Francji i Niemczech (w tych krajach znajduje się 70% wszystkich europejskich stacji ładowania). Umożliwia to więc sprawny i bezproblemowy wyjazd za zachodnią granicę.
Wyrusz w „zeroemisyjną” podróż
Podróż samochodem elektrycznym do innego kraju może wydawać się pionierskim przedsięwzięciem. Jednak warto podejść do tego jak do normalnego elementu używania samochodu.
– Nasze dzieci traktują cyfrowe doświadczenie jako integralną część ich codziennego życia i rozumieją, że samochód elektryczny, tak jak smartfon, laptop czy tablet, musi się naładować i traktują to jako nieunikniony element – mówi David Nurkovič z Eurowag, który niedawno odbył kilkudniową podróż elektrycznym Volkswagenem ID. 3 z rodziną, w tym 10- i 13-letnimi synami. 1300-kilometrowa trasa wokół czeskiej granicy udowodniła, że taka podróż jest możliwa przy istniejącej lokalnej infrastrukturze.
O tym trzeba pamiętać
Planując dłuższą podróż autem elektrycznym, należy wziąć pod uwagę niezbędne postoje na stacjach ładowania na trasie. Istnieją aplikacje nawigacyjne z informacjami o stacjach ładowania, które są dostępne online, takie jak sygic.com, które obejmują głównie Europę. Istnieją również zaawansowane rozwiązania w aplikacjach internetowych i mobilnych, które pomagają kierowcom zarówno w planowaniu, jak i innych aspektach podróży, takich jak optymalizacja ładowania baterii.
Wszystkie te możliwości, będące częścią cyfrowego ekosystemu, przyniosą ogromne korzyści tym, którzy zdecydują się na wyjazd, czy to w kraju, czy za granicą. Bez względu na to, czy podróżują własnym, wynajętym czy flotowym samochodem.

Nowego Mercedesa zamówisz w kolorze „Beczki” swojego dziadka albo wymarzonego klasyka

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.