Wystawa “Moda i Uroda” w Galerii Klif: historia jednego zdjęcia
Inntu
ul. Traugutta 115C
80-226 Gdańsk
alina.geniusz|inntu.pl| |alina.geniusz|inntu.pl
531 150 022
www.inntu.pl
Do końca września klienci gdyńskiej Galerii Klif mogą oglądać niepowtarzalne zdjęcia przedwojennej Gdyni, które zaprezentowane są na wystawie “Moda i Uroda”. Warto zwrócić uwagę na fotografię przedstawiającą sklep "Wikaryjczyk i Bojarski" przy ul. Świętojańskiej 14.
Ekspozycja prezentuje międzywojennych gdynian, często na tle budynków czy miejsc nieistniejących już w mieście. Jednym z takich zdjęć jest fotografia przedstawiająca front kamienicy przy ulicy Świętojańskiej 14.
- Za modą i urodą w parze szły też tzw. produkty kolonialne i najnowsze trendy - takie, o których powiedzielibyśmy dziś "lifestyle'owe" - komentuje Michał Miegoń z Muzeum Miasta Gdynia. - Miejscem, w którym warto było bywać był lokal sklepowy "Wikaryjczyk i Bojarski" przy ul. Świętojańskiej 14. Otwarty 13.04.1936 przybytek łączył rozlewnię piwa znajdującą się na zapleczu ze sklepem i...kolekturą.
Józef Wikaryjczyk, przedsiębiorca i współwłaściciel miejsca był jednym z najbardziej charyzmatycznych gdyńskich przedsiębiorców. Dzięki niemu pod strzechy gdynian trafiły trunki m.in z Arcyksiążęcego Browaru w Żywcu i Browaru Tyskiego, sprowadzał również rzadkie słodycze i przyprawy. Oprócz zakupów można było spróbować swoich sił w Polskiej Państwowej Loterii Klasowej - protoplaście obecnego totalizatora Lotto. Pełnoletnie gdynianki i gdynianie ochoczo wydawali drobne na kolejne zakłady, nierzadko wydając wygrane fundusze na odzież czy usługi kosmetyczne. Można było zainwestować fundusze również w zakup Motocyklu - Wikaryjczyk bowiem był honorowym prezesem gdyńskiej sekcji sportowo-motorowej, a jego syn Tadeusz zdobył w 1947 roku złoty medal podczas indywidualnych mistrzostw Polski na żużlu.
- Sama kamienica przy ul. Świętojańskiej 14 była jednym z licznych gdyńskich punktów przy którym można było dokonać zakupów wielu towarów, m.in pielęgnacyjnych w perfumerii "Hygiena" Pana Suwalińskiego - dodaje Miegoń. - Ulica Świętojańska pełniła przez wiele lat rolę swoistej galerii handlowej na otwartej przestrzeni, gdzie na parterze niemalże każdego budynku można było zetknąć się z wszechstronną ofertą usługową.
Niezwykłą historię gdyńskich przedsiębiorców, sklepików oraz lokali międzywojennych związanych z pielęgnacją, modą oraz życiem codziennym można poznać na wystawie “Moda i Uroda”, która dostępna jest w Galerii Klif w Gdyni do 28 września br.
Wydarzenie: “Moda i Uroda”
Organizatorzy: Galeria Klif w Gdyni i Muzeum Miasta Gdynia
Miejsce: Galeria Klif w Gdyni
Czas trwania: 3 lipca - 28 września 2020 r.
Opłaty: nieodpłatne
Galeria Klif
Galeria Klif w Gdyni od 1996 roku jest źródłem inspiracji dla osób, które w modzie szukają czegoś więcej, niż tylko ubrań. Wychodząc z założenia, że moda stanowi odzwierciedlenie naszego charakteru i stylu życia, Klif oferuje swoim klientom ponad 130 sklepów, strefę gastronomiczną, ulubione kawiarnie i restaurację oraz centrum fitness i liczne usługi, ułatwiające życie.
W Galerii Klif dostępne są wyjątkowe marki, często jedyne w Trójmieście. Ekskluzywne butiki i marki znanych projektantów, m.in. Bizuu, Charme, COS, Emanuel Berg, La Mania, Lidia Kalita, Robert Kupisz, Liu Jo, Marciano Guess, Patrizia Pepe, Petit Bateau, Pinko, Stefanel, Tommy Hilfiger czy Superdry wraz z popularnymi markami sieciowymi tworzą szeroką ofertę, która zaspokoi szerokie gusta klientów.
Do dyspozycji gości jest strefa food court, a także punkty usługowe, drogerie i perfumerie, m.in. Douglas, Rossmann, Sephora i SUPER-PHARM oraz laboratorium perfumeryjne Mo61.
Szeroko rozwinięty jest również sektor wnętrzarski. Klienci mają do dyspozycji sklepy takie jak Home &You, Spensen, salon Premium Home, Tempur, Miloo Home i dwupiętrowy salon Witek Home.
Galeria Klif nieustannie dostosowuje swoją ofertę do wymagań Klientów oraz wychodzi naprzeciw ich oczekiwaniom. Profesjonalne Pakiety Konsultacji w zakresie mody i urody oraz Karta Podarunkowa Klif to udogodnienia, dzięki którym Klienci gdyńskiego Klifu mogą skupić się i w pełni zrelaksować podczas wizyty w przyjaznym wnętrzu i spokojnej atmosferze.
![Tysiąc km smoczą łodzią w dół Wisły - ZROBILIŚMY TO! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_844901187,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Tysiąc km smoczą łodzią w dół Wisły - ZROBILIŚMY TO!
![Polski fotograf u ministra w Ghanie!](/files/_uploaded/glownekonf_1449140828,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Polski fotograf u ministra w Ghanie!
![Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności](/files/_uploaded/glownekonf_1992867123,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Trendy wśród pokolenia Silver – 57% seniorów chce korzystać z mikromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/poplawska-dracz-tantiemy-foto-2,w_274,_small.jpg)
Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach
W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.
Ochrona środowiska
Nowe obowiązki przedsiębiorców dotyczące jednorazowych opakowań z plastiku. Takie regulacje zyskują duże poparcie społeczne
![](/files/1922771799/wwf-dyrektywa-foto,w_133,r_png,_small.png)
1 lipca wchodzą w życie nowe obowiązki dotyczące gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Przedsiębiorcy w gastronomii będą musieli oferować klientom alternatywne dla plastikowych opakowania wielorazowego użytku na żywność i napoje. Obowiązkiem staje się także stosowanie zakrętek i wieczek przymocowanych do butelek i kartoników, by ten cenny surowiec trafiał również do przetworzenia. Nowe wymogi to kolejne etapy wdrażania dyrektywy plastikowej, której celem jest ograniczenie ilości odpadów z tworzyw sztucznych zalegających na wysypiskach śmieci. W planach są kolejne regulacje, które mają sprawić, że opakowania staną się bardziej przyjazne dla środowiska. Globalne badania wskazują, że takie przepisy cieszą się dużym poparciem w społeczeństwach.
Konsument
Nawyki żywieniowe z dzieciństwa przekładają się na ryzyko otyłości w dorosłym życiu. Naukowcy zbadali wpływ podawanych dzieciom napojów
![](/files/1922771799/benton-odzywianie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Dbanie o odpowiednią dietę w pierwszych latach dziecka ma duże znaczenie dla ograniczenia ryzyka otyłości w jego dorosłym życiu. Naukowcy ze Szkoły Psychologii Uniwersytetu Swansea badali to na przykładzie napojów spożywanych przez dzieci. Przyglądali się przez ponad dwie dekady 1,4 tys. dorastających dzieci i doszli do wniosków, że spożywanie napojów słodzonych cukrem w pierwszych latach wpływa na tworzenie złych nawyków dietetycznych, a co się z tym wiąże – zwiększa ryzyko otyłości, nawet po wielu latach.