Za mało porcji zbóż w diecie polskich dzieci, pełne ziarno zbyt rzadko na ich ta
W codziennym jadłospisie najmłodszych brakuje produktów zbożowych – spożywają je w niewystarczającej ilości, a na dodatek jedzą za mało posiłków z pełnego ziarna. Tych oraz innych ciekawych wniosków dostarcza sondaż[1] zrealizowany w ramach I edycji kampanii „Produkty zbożowe – pyszne i zdrowe!”. Spostrzeżeniami z badania dzielą się dietetyczki Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, ekspertki kampanii.
Zaledwie 2-3 porcje produktów zbożowych w diecie dziecka
W sondażu zapytano opiekunów, ile porcji produktów zbożowych dziennie spożywają ich dzieci. Najczęściej jedzą one dwie porcje każdego dnia (według 38%), rzadziej na ich talerzu pojawiają się 3 porcje dziennie (29% odpowiedzi). 4 porcje produktów zbożowych każdego dnia podaje dziecku zaledwie co siódmy rodzic , a jedynie 3% ankietowanych serwuje swoim pociechom 5 porcji codziennie.
Za mało produktów z pełnego ziarna
W jadłospisie polskich dzieci produkty zbożowe z pełnego ziarna goszczą nieczęsto. Tylko co ósmy rodzic deklaruje, że uwzględnia je w dziecięcym menu kilka razy dziennie. 1/3 dorosłych podaje pełnoziarniste produkty jedynie raz dziennie, a jeszcze rzadziej, bo zaledwie kilka razy w tygodniu, serwuje je aż 35% opiekunów.
- Prawidłowa dzienna dawka to 3-5 porcji produktów zbożowych. Ich ilość w ramach jednej porcji można porównać do zaciśniętej piąstki dziecka. Ważne jest, aby co najmniej połowę wszystkich zjadanych produktów zbożowych stanowiły te z pełnego ziarna. Zasady zdrowego żywienia powinny towarzyszyć nam każdego dnia. Starajmy się zamienić jasny, klasyczny makaron na pełnoziarnisty, pieczywo białe na ciemne, a biały ryż na przykład na kasze, których mamy naprawdę szeroki wybór i na pewno każde dziecko znajdzie taką, która mu zasmakuje. – Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska.
Najlepsze z mlekiem lub jogurtem oraz jako dodatek do obiadu
Co drugi rodzic serwuje produkty zbożowe swojemu dziecku z mlekiem lub jogurtem. Podobna liczba opiekunów podaje przetwory ze zbóż jako dodatek do dania głównego, np. mięsa i warzyw, a niewiele mniej wykorzystuje je jako bazę do przygotowania śniadania. Najrzadziej natomiast zboża stanowią bazę do przygotowania deseru czy podwieczorku.
- Doskonałym sposobem na przemycenie zbóż w diecie dziecka są właśnie desery. Z płatków zbożowych można przygotować pyszne granole, muffiny lub ciasteczka, dodając do nich sezonowe owoce bądź ulubione bakalie. Dobrym pomysłem na słodkie co nieco dla najmłodszych będą sycące koktajle z kaszą jaglaną, sałatka owocowa z kuskusem lub gotowaną kaszą gryczaną, a nawet batoniki, budyń czy naleśniki. Takie desery nie tylko umilą dzieciom zabawę czy naukę, ale też dostarczą im pokładów energii na długi czas do wykonywania codziennych zadań. Asortyment produktów zbożowych jest tak różnorodny, że możemy spożywać je codziennie do każdego posiłku i nigdy się nimi nie nudzić – dodaje Ewa Sypnik-Pogorzelska.
Organizatorem kampanii promocyjno-edukacyjnej „Produkty zbożowe - pyszne i zdrowe!” jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na Facebooku:
http://www.produktyzbozowe.pl/
https://www.facebook.com/ProduktyZbozowe/
[1] Sondaż zrealizowany przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej próbie matek dzieci do lat 18 (N=505), w marcu 2024 r.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.