Komunikaty PR

Za mało porcji zbóż w diecie polskich dzieci, pełne ziarno zbyt rzadko na ich ta

2024-08-02  |  11:58
Biuro prasowe

W codziennym jadłospisie najmłodszych brakuje produktów zbożowych – spożywają je w niewystarczającej ilości, a na dodatek jedzą za mało posiłków z pełnego ziarna. Tych oraz innych ciekawych wniosków dostarcza sondaż[1] zrealizowany w ramach I edycji kampanii „Produkty zbożowe – pyszne i zdrowe!”. Spostrzeżeniami z badania dzielą się dietetyczki Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska i Ewa Sypnik-Pogorzelska, ekspertki kampanii.

 

Zaledwie 2-3 porcje produktów zbożowych w diecie dziecka

W sondażu zapytano opiekunów, ile porcji produktów zbożowych dziennie spożywają ich dzieci. Najczęściej jedzą one dwie porcje każdego dnia (według 38%), rzadziej na ich talerzu pojawiają się 3 porcje dziennie (29% odpowiedzi). 4 porcje produktów zbożowych każdego dnia podaje dziecku zaledwie co siódmy rodzic , a jedynie 3% ankietowanych serwuje swoim pociechom 5 porcji codziennie.

Za mało produktów z pełnego ziarna

W jadłospisie polskich dzieci produkty zbożowe z pełnego ziarna goszczą nieczęsto. Tylko co ósmy rodzic deklaruje, że uwzględnia je w dziecięcym menu kilka razy dziennie. 1/3 dorosłych podaje pełnoziarniste produkty jedynie raz dziennie, a jeszcze rzadziej, bo zaledwie kilka razy w tygodniu, serwuje je aż 35% opiekunów.

- Prawidłowa dzienna dawka to 3-5 porcji produktów zbożowych. Ich ilość w ramach jednej porcji można porównać do  zaciśniętej piąstki dziecka. Ważne jest, aby co najmniej połowę wszystkich zjadanych produktów zbożowych stanowiły te z pełnego ziarna. Zasady zdrowego żywienia powinny towarzyszyć nam każdego dnia. Starajmy się zamienić jasny, klasyczny makaron na pełnoziarnisty, pieczywo białe na ciemne, a biały ryż na przykład na kasze, których mamy naprawdę szeroki wybór i na pewno każde dziecko znajdzie taką, która mu zasmakuje.  – Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska.

 

Najlepsze z mlekiem lub jogurtem oraz jako dodatek do obiadu

Co drugi rodzic serwuje produkty zbożowe swojemu dziecku z mlekiem lub jogurtem. Podobna liczba opiekunów podaje przetwory ze zbóż jako dodatek do dania głównego, np. mięsa i warzyw, a niewiele mniej wykorzystuje je jako bazę do przygotowania śniadania. Najrzadziej natomiast zboża stanowią bazę do przygotowania deseru czy podwieczorku.

- Doskonałym sposobem na przemycenie zbóż w diecie dziecka są właśnie desery. Z płatków zbożowych można przygotować pyszne granole, muffiny lub ciasteczka, dodając do nich sezonowe owoce bądź ulubione bakalie. Dobrym pomysłem na słodkie co nieco dla najmłodszych będą sycące koktajle z kaszą jaglaną, sałatka owocowa z kuskusem lub gotowaną kaszą gryczaną, a nawet batoniki, budyń czy naleśniki. Takie desery nie tylko umilą dzieciom zabawę czy naukę, ale też dostarczą im pokładów energii na długi czas do wykonywania codziennych zadań. Asortyment produktów zbożowych jest tak różnorodny, że możemy spożywać je codziennie do każdego posiłku i nigdy się nimi nie nudzić dodaje Ewa Sypnik-Pogorzelska

 

Organizatorem kampanii promocyjno-edukacyjnej „Produkty zbożowe - pyszne i zdrowe!” jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.

 

Więcej informacji o kampanii znajduje się na stronie internetowej oraz na Facebooku:

http://www.produktyzbozowe.pl/

https://www.facebook.com/ProduktyZbozowe/

 


[1] Sondaż zrealizowany przez SW Research Agencję Badań Rynku i Opinii metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel, na reprezentatywnej próbie matek dzieci do lat 18 (N=505), w marcu 2024 r.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Dziecko Spędźcie FestiwaLove wakacje w Atrium Biała! Biuro prasowe
2024-08-01 | 13:55

Spędźcie FestiwaLove wakacje w Atrium Biała!

FestiwaLove wakacje w Atrium Biała wciąż trwają! Przed nami pięć festiwalowych spotkań, a każde z nich poświęcone innej tematyce, związanej z różnymi wydarzeniami. Zapraszamy
Dziecko Start akcji „Powrót do szkoły” w sklepach sieci Netto
2024-07-31 | 12:15

Start akcji „Powrót do szkoły” w sklepach sieci Netto

Mimo że za nami dopiero półmetek tegorocznych wakacji, już teraz warto zacząć zastanawiać się nad stopniowym kompletowaniem szkolnej wyprawki. Jak pokazują badania, 9 na 10
Dziecko Karmienie piersią w pierwszych tygodniach – praktyczne porady
2024-07-30 | 17:00

Karmienie piersią w pierwszych tygodniach – praktyczne porady

Mleko mamy to naturalny i najzdrowszy pokarm zapewniający noworodkowi wszystkie składniki odżywcze niezbędne dla jego prawidłowego wzrostu i rozwoju. Jednak dla wielu kobiet karmienie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Bogumiła Wander

Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Bogumiły Wander, jednej z najbardziej cenionych postaci polskiego świata medialnego. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Zdrowie

Nauka

Zła dieta może powodować obniżenie nastroju i zdolności poznawczych. Naukowcy potwierdzają związek żywienia z neurochemią

Jedzenie niezdrowej żywności może prowadzić do zmian w mózgu, związanych z depresją i zaburzeniami lękowymi. Obniżeniu mogą też ulec zdolności poznawcze. Do takich wniosków doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii, obserwując skany mózgów pacjentów z różnymi nawykami żywieniowymi. Uwidocznione zostały zmiany w neuroprzekaźnikach i objętości istoty szarej u osób, które mają złą dietę, w porównaniu z tymi, które stosują dietę śródziemnomorską. Badacze wciąż poszukują potwierdzenia mechanizmów, które sprawiają, że jedzenie ma taki wpływ na kondycję ośrodkowego układu nerwowego. Jedna z koncepcji zakłada powiązanie ich z nieprawidłowościami w mikrobiocie jelitowej.

Handel

Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody

Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.