Komunikaty PR

Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci – seniorzy

2021-04-30  |  10:05
Biuro prasowe

Miniony rok to czas intensywnego wzrostu branży e-commerce. Pandemia koronawirusa nie tylko przyspieszyła rozwój tego kanału sprzedaży, ale rozszerzyła grono e-nabywców, wśród których coraz większą grupę stanowią osoby po 55. roku życia. Według raportu KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” aż 70% osób w dojrzałym wieku dokonało w czasie pandemii zakupów online[1]. Choć, jak wskazała analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020, aż 68% tzw. e-konsumentów – seniorów uznaje nabywanie dóbr w sieci za łatwe, platformy e-commerce i firmy kurierskie powinny rozwijać swoje usługi mając na uwadze ich preferencje.

Ograniczenia w działalności sklepów stacjonarnych oraz obawa o bezpieczeństwo sanitarne w tradycyjnym handlu postawiła wiele osób, dotychczas sceptycznych wobec e-commerce, przed wyzwaniem, jakiem jest dokonanie pierwszych w życiu zakupów online. Jak wskazała analiza Barometr E-shopper DPDgroup, w 2020 r. w Europie przybyło 15 milionów nowych e-nabywców, wśród których osoby po 55. roku życia stanowią bardzo silną grupę. Zgodnie z danymi GUS seniorzy (osoby po 65. roku życia) to dziś ok. 24% populacji, a jak wskazują dane Unii Metropolii Polskich do 2050 liczba ta ma zwiększyć się do 40%[2]. Według GUS dziś ponad 30% z nich korzysta z Internetu[3]. To pozwala przypuszczać, że grono e-konsumentów dojrzałych wiekiem będzie się powiększać, co stanowi ważny czynnik rozwoju rynku e-commerce.

Jak e-konsumenci – seniorzy dokonują zakupów w sieci?

Dojrzalsi e-konsumenci decydując się na zakupy w sieci zwykle kierują się konkretną potrzebą i wykazują wiele zachowań charakterystycznych dla osób stawiających w internecie pierwsze kroki. Poszukują zaufanych dostawców i mają mniejsze wymagania dotyczące różnych opcji doręczeń. Oczekują jednak, że cały proces będzie łatwy i wygodny. W odróżnieniu od tzw. „milenialsów” nie są nastawieni na nowinki technologiczne i – choć obsługa smartfona nie jest im obca – rzadziej korzystają z urządzeń mobilnych. Jak wykazała analiza Barometr E-shopper 2020 aż 90% z nich używa komputera stacjonarnego do zakupów online. Decyzje zakupowe podejmują z rozwagą i ostrożnie. Preferują dobrze znane sobie produkty, które dotychczas nabywali w sklepach stacjonarnych. Wybierając artykuły, rzadziej niż osoby młodsze kierują się przekazem z mediów społecznościowych. Nie wykorzystują też popularnych w innych grupach wiekowych porównywarek cenowych, rekomendacji czy płatności kartą. Zwracają także ogromną uwagę na bezpieczeństwo transakcji wiedząc, że czasem padają ofiarą cyberprzestępstw. 

Czego dojrzalsi e-konsumenci oczekują od doręczenia?

Osoby po 55. roku życia oczekują, że otrzymają zamówiony w sieci produkt sprawnie, bezpiecznie i pod same drzwi. Choć punkty odbioru paczek, których dobrym przykładem jest sieć DPD Pickup, cieszą się popularnością, jak wskazała analiza Barometr E-shopper 2020 aż 92% reprezentantów tej grupy preferuje doręczenia do domu. Podobnie jak w przypadku e-sklepów cenią rozwiązania ułatwiające bezpośredni kontakt z przedstawicielem firmy – w tym wypadku kurierem.

Więcej informacji na temat wniosków z analizy za 2020 r.: https://dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf

 

Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych.

 

 


[1] https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/12/raport-doswiadczenia-klientow-w-nowej-rzeczywistosci.html

[2] https://www.metropolie.pl/pl/9076,seniorzy-rosnaca-sila-w-miastach/?fbclid=IwAR2lr2_eIftkFxHUTZB0ufNl-NGJh2LknL_MGp7uvCeINFfzcLksDvFREWA

[3] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/osoby-starsze/sytuacja-osob-starszych-w-polsce-w-2018-roku,2,1.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Kreatywny weekend z zajęciami z upcyklingu w Blue City Biuro prasowe
2024-06-28 | 15:12

Kreatywny weekend z zajęciami z upcyklingu w Blue City

W najbliższy weekend - 29 i 30 czerwca - przestrzeń przy fontannie na poziomie -1 zamieni się w strefę kreatywnych zajęć dla starszych dzieci i wszystkich dorosłych. Pod okiem
Zakupy Kolejny nowy najemca w Blue City. Gratka dla fanów technologii i designu
2024-06-27 | 09:11

Kolejny nowy najemca w Blue City. Gratka dla fanów technologii i designu

Niespełna dwa tygodnie po otwarciu butiku RP Store na klientów Blue City czeka kolejna nowość - sklep hiszpańskiej marki Kamalion, pełen nowoczesnych akcesoriów
Zakupy Znamy najnowszy portret klientek Pepco
2024-06-26 | 17:00

Znamy najnowszy portret klientek Pepco

Od Portugalii, przez Polskę aż po Estonię to wykształcona, pracująca, mama, dla której najważniejsze są niskie ceny. Każdego miesiąca w sklepach Pepco klienci realizują ponad

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Media

Robert El Gendy: Jestem śpiochem i przychodzę do studia w ostatniej chwili. Raz nie obudziłem się na czas i dopiero telefon z redakcji postawił mnie na nogi

Prezenter „Pytania na śniadanie” zaznacza, że lubi sobie pospać, dlatego prowadzenie porannego programu to dla niego prawdziwe wyzwanie. Musi się bowiem sporo natrudzić, by być w studiu telewizyjnym na czas. Zazwyczaj nie udaje mu się jednak obudzić wraz z dźwiękiem pierwszego budzika i zdarzyło się, że z głębokiego snu wyrwał go dopiero telefon od produkcji „Pytania na śniadanie”.

Problemy społeczne

Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.