Barometr E-shopper 2020: E-konsumenci – seniorzy
Miniony rok to czas intensywnego wzrostu branży e-commerce. Pandemia koronawirusa nie tylko przyspieszyła rozwój tego kanału sprzedaży, ale rozszerzyła grono e-nabywców, wśród których coraz większą grupę stanowią osoby po 55. roku życia. Według raportu KPMG „Doświadczenia klientów w nowej rzeczywistości” aż 70% osób w dojrzałym wieku dokonało w czasie pandemii zakupów online[1]. Choć, jak wskazała analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020, aż 68% tzw. e-konsumentów – seniorów uznaje nabywanie dóbr w sieci za łatwe, platformy e-commerce i firmy kurierskie powinny rozwijać swoje usługi mając na uwadze ich preferencje.
Ograniczenia w działalności sklepów stacjonarnych oraz obawa o bezpieczeństwo sanitarne w tradycyjnym handlu postawiła wiele osób, dotychczas sceptycznych wobec e-commerce, przed wyzwaniem, jakiem jest dokonanie pierwszych w życiu zakupów online. Jak wskazała analiza Barometr E-shopper DPDgroup, w 2020 r. w Europie przybyło 15 milionów nowych e-nabywców, wśród których osoby po 55. roku życia stanowią bardzo silną grupę. Zgodnie z danymi GUS seniorzy (osoby po 65. roku życia) to dziś ok. 24% populacji, a jak wskazują dane Unii Metropolii Polskich do 2050 liczba ta ma zwiększyć się do 40%[2]. Według GUS dziś ponad 30% z nich korzysta z Internetu[3]. To pozwala przypuszczać, że grono e-konsumentów dojrzałych wiekiem będzie się powiększać, co stanowi ważny czynnik rozwoju rynku e-commerce.
Jak e-konsumenci – seniorzy dokonują zakupów w sieci?
Dojrzalsi e-konsumenci decydując się na zakupy w sieci zwykle kierują się konkretną potrzebą i wykazują wiele zachowań charakterystycznych dla osób stawiających w internecie pierwsze kroki. Poszukują zaufanych dostawców i mają mniejsze wymagania dotyczące różnych opcji doręczeń. Oczekują jednak, że cały proces będzie łatwy i wygodny. W odróżnieniu od tzw. „milenialsów” nie są nastawieni na nowinki technologiczne i – choć obsługa smartfona nie jest im obca – rzadziej korzystają z urządzeń mobilnych. Jak wykazała analiza Barometr E-shopper 2020 aż 90% z nich używa komputera stacjonarnego do zakupów online. Decyzje zakupowe podejmują z rozwagą i ostrożnie. Preferują dobrze znane sobie produkty, które dotychczas nabywali w sklepach stacjonarnych. Wybierając artykuły, rzadziej niż osoby młodsze kierują się przekazem z mediów społecznościowych. Nie wykorzystują też popularnych w innych grupach wiekowych porównywarek cenowych, rekomendacji czy płatności kartą. Zwracają także ogromną uwagę na bezpieczeństwo transakcji wiedząc, że czasem padają ofiarą cyberprzestępstw.
Czego dojrzalsi e-konsumenci oczekują od doręczenia?
Osoby po 55. roku życia oczekują, że otrzymają zamówiony w sieci produkt sprawnie, bezpiecznie i pod same drzwi. Choć punkty odbioru paczek, których dobrym przykładem jest sieć DPD Pickup, cieszą się popularnością, jak wskazała analiza Barometr E-shopper 2020 aż 92% reprezentantów tej grupy preferuje doręczenia do domu. Podobnie jak w przypadku e-sklepów cenią rozwiązania ułatwiające bezpośredni kontakt z przedstawicielem firmy – w tym wypadku kurierem.
Więcej informacji na temat wniosków z analizy za 2020 r.: https://dpd.com/pl/wp-content/uploads/sites/260/2021/04/barometr-ecommerce-2020.pdf
Analiza DPDgroup Barometr E-shopper 2020 powstał na podstawie danych z wcześniejszych raportów DPDgroup Barometr E-shopper oraz ze źródeł zewnętrznych.
[1] https://home.kpmg/pl/pl/home/insights/2020/12/raport-doswiadczenia-klientow-w-nowej-rzeczywistosci.html
[2] https://www.metropolie.pl/pl/9076,seniorzy-rosnaca-sila-w-miastach/?fbclid=IwAR2lr2_eIftkFxHUTZB0ufNl-NGJh2LknL_MGp7uvCeINFfzcLksDvFREWA
[3] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/osoby-starsze/osoby-starsze/sytuacja-osob-starszych-w-polsce-w-2018-roku,2,1.html

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.