Black Friday już za chwilę. Kupuj rozsądnie także na wyprzedażach
Wielkimi krokami zbliża się Black Friday (25.11) i Cyber Monday (28.11). To czas poszukiwania wyjątkowych okazji na zakup ubrań, wyposażenia domu czy elektroniki. Cykliczne wyprzedaże sprzyjają impulsywnym zakupom, które przekładają się na wzrastającą produkcję odpadów. Zamiast kierować się emocjami, warto jednak postawić na rozsądek. Będzie to z korzyścią dla środowiska oraz portfela.
Dni wyprzedaży, takie jak Black Friday oraz następujący zaraz po nim Cyber Monday, to nie tylko okazja, by zrobić zakupy taniej. Jak wskazuje platforma Finder.com, na przedświąteczne promocje w Stanach Zjednoczonych będzie polować aż 140 milionów Amerykanów. Szacuje się, że w sklepach zostawią oni łącznie 51 miliardów dolarów. To pokazuje, jak ogromne jest zainteresowanie nadchodzącymi wyprzedażami.
Zachęceni atrakcyjnymi obniżkami oraz innymi ofertami rabatowymi klienci są bardziej skłonni do kupowania pod wpływem emocji. A te nie zawsze idą w parze z rozsądkiem. Konsumenci decydują się na rzeczy zbędne, które kiedyś „mogą się przydać”. Kierując się taką motywacją wybierają również na przykład nową lodówkę czy smartfon – ze względu na niższą cenę, a nie potrzebę wymiany dotychczasowego urządzenia. Tymczasem, jak wskazują eksperci, skutkuje to wzrostem produkcji niebezpiecznych śmieci.
– Zużyte telewizory, laptopy i telefony to tylko niektóre z elektrośmieci trafiających do kosza przy okazji wymiany sprzętu RTV na nowszy model. Stają się one niezwykle groźnymi dla środowiska odpadami. Znajdują się w nich niebezpieczne substancje, takie jak nikiel czy kadm, które w niekontrolowanych warunkach mogą się z nich wydostawać. Należy pamiętać, aby nie wrzucać takich śmieci do „zwykłych” pojemników. Niedziałające urządzenia powinny trafiać do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych lub sklepów z elektroniką, które przekazują je do unieszkodliwienia – mówi Felice Scoccimarro, prezes Amest Otwock Sp. z o.o., działającej w branży gospodarowania odpadami i lider Akademii Ekologicznej Amest Otwock.
Szczególnym rodzajem elektroodpadów są baterie, które zawierają w sobie metale ciężkie. To między innymi lit, rtęć, ołów i kadm, które mogą być szkodliwe zarówno dla przyrody, jak i dla człowieka. Dla przykładu tylko jedna bateria guzikowa pozostawiona w środowisku naturalnym może skazić aż 400 litrów wody i 1 metr sześcienny gleby. To pokazuje, że przekazywanie tego typu odpadów do wyspecjalizowanych podmiotów, zajmujących się ich utylizacją, jest bardzo istotne.
Przemyślane zakupy korzystne dla środowiska
W kontekście negatywnych zmian klimatycznych i pogarszającej się kondycji Ziemi odpowiedzialnym działaniem są rozważne i zaplanowane zakupy. To rozwiązanie trudniejsze niż tylko prawidłowa segregacja czy oddawanie elektroodpadów do odpowiednich punktów. Jednak w dłuższej perspektywie może przynieść też wiele korzyści. Natura będzie bowiem mniej obciążona rosnącą produkcją odpadów przez człowieka. Z kolei ludzie, kupując elektronikę tylko wtedy, gdy jest to niezbędne, będą mogli zaoszczędzić pieniądze na wyższej jakości sprzęt, który charakteryzuje się większą trwałością.
– Emocje nie są dobrym doradcą podczas zakupów. Decydując się na AGD i RTV należy zastanowić się najpierw, czy wymiana jest w ogóle konieczna. Często niestety naprawy nawet drobnych usterek nie znajdują finansowego uzasadnienia. Koszty części i serwisu przewyższają cenę zakupu nowego sprzętu. Wybierając kolejne urządzenie, weźmy też pod uwagę jego wpływ na środowisko: energooszczędność, a także wykorzystanie do produkcji materiałów pochodzących z recyklingu. W swoich decyzjach warto kierować się dobrem planety – podkreśla Felice Scoccimarro.
Zrównoważona konsumpcja to kompromis pomiędzy rozwojem technologicznym i gospodarczym a troską o środowisko naturalne. Z jednej strony przyroda wymaga dziś dużej uwagi oraz troski, ale z drugiej trudno jest ograniczyć dostęp do nowych technologii. Dlatego planując zakupy zarówno elektroniki, jak i innych produktów, warto robić to świadomie. Ostatecznie będzie to korzyść nie tylko dla przyrody, ale też dla portfela.

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.