Komunikaty PR

BLACK FRIDAY – PROMOCJE CZY MARKETINGOWA SZTUCZKA?

2022-11-18  |  14:00
Biuro prasowe

Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Już 25 listopada miłośnicy promocji będą mogli znaleźć różnego rodzaju produkty w obniżonych cenach. Ale czy rzeczywiście będą one przecenione? Czy sklepy specjalnie tuż przed wydarzeniem nie podnoszą cen, by następnie obniżyć je podczas Black Friday? Jak nie dać się złapać na marketingowe sztuczki?

Choć dopiero od 2015 roku Black Friday zagościł na stałe w polskiej rzeczywistości, to od samego początku cieszył się dużą popularnością. W USA traktują ten dzień prawie jak święto narodowe i już w nocy Amerykanie ustawiają się w kolejkach przed sklepami, by następnie wyjść z nich z elektroniką obniżoną aż o 70-80%. W Polsce hasła takie jak „wyprzedaż”, czy „tylko dziś” również przyciągają rzesze ludzi do sklepów, którzy próbują kupić coś w niższej cenie. Jednak w większości z nich są to jedynie sztuczki, na które co roku się nabieramy.

- Działy marketingu doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak działa psychologia sprzedaży. O wiele lepiej sprzeda się produkt, który kosztuje 4,99zł, niż 5zł, choć to tylko 1gr różnicy. Tworzą iluzję, czy wywierają presję na kupującym, który łatwo im ulega. To samo dzieje się podczas Black Friday, czy nawet Black Week, tylko mało kto zdaje sobie z tego sprawę. Niestety w wielu przypadkach jesteśmy bezczelnie oszukiwani przez sklep, który celowo na początku miesiąca podniósł ceny niektórych produktów, by następnie tego jednego dnia nieznacznie ją obniżył i oznaczył jako „mega wyprzedaż” – mówi Marta Kobińska, dyrektor finansowa Bravecare i autorka bloga o finansach „Piasek w Butach”.   

Dla kupujących pomocna może okazać się unijna dyrektywa Omnibus, która powinna zacząć obowiązywać od 28 maja br. Jej celem ma być zapobieganie nieuczciwemu zawyżaniu cen przed wprowadzeniem promocji, a także publikowaniu fałszywych opinii na temat produktów. Jednakże tegoroczne Black Friday jeszcze jej nie obejmie.

Kupuj mądrze

Podczas wyprzedaży warto zachować czujność, szczególnie gdy kupujemy online. Internet jest idealnym miejscem dla oszustów, którzy rozsyłają złośliwe linki, spamy. Tuż przed Black Friday dobrze jest zrobić rozeznanie w sklepach ile aktualnie kosztuje produkt, na którym nam zależy i sprawdzić czy jego cena została obniżona podczas wydarzenia.

- Przede wszystkim zastanówmy się, czy rzeczywiście potrzebujemy tego produktu, czy chcemy go kupić, gdyż jest aktualnie w promocji. Często zdarza się tak, że nabywamy produkty, tylko dlatego, że są na wyprzedaży. Przed zakupami warto zrobić listę, jakich towarów szukamy. Dzięki temu będziemy unikać  innych będących w promocji. Koniecznie zaplanujmy budżet, jakim dysponujemy przed wyjściem na „zakupowe szaleństwo” i trzymajmy się go. Choć Black Friday odbędzie się na koniec miesiąca, to jednak zostanie nam jeszcze kilka dni do kolejnej wypłaty. Wiele osób kupuje również kilka produktów na zapas, by w razie okazji wyciągnąć prezent z szafy. Z jednej strony jest to ciekawy pomysł, ponieważ w przypadku zaproszenia na urodziny, mamy gotowy podarunek i nie musimy biegać po sklepach. Z drugiej blokujemy sobie pieniądze – dodaje specjalistka od finansów.

W obecnych czasach rosnącej inflacji świadome zakupy są bardzo ważne. Sklepy coraz częściej organizują różnego rodzaju promocje i wyprzedaże sezonowe, w tym coroczne Black Friday, czy Cyber Monday, byleby tylko skusić konsumentów do zakupu ich towarów. Warto jednak przed takimi zakupami zastanowić się, czy dany produkt jest nam potrzebny i czy jest wart swojej ceny. Dzięki temu będziemy wstanie ominąć sklepowe sztuczki.

 

Marta Kobińska – autorka PiasekwButach.pl, którego stworzyła dla kobiet, chcących czerpać zadowolenie ze swojego życia. Trenerka mentalna kobiet, mentorka, coach, autorka i entuzjastka życia na własnych warunkach. Na co dzień zajmuje się edukacją finansową i dzieli ponad dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym w księgowości i finansach.  Aktualnie członek Zarządu i dyrektor finansowa w międzynarodowym holdingu Bravecare. Prywatnie szczęśliwa kobieta, matka i posiadaczka 5 kotów syberyjskich i psa.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Zakupy Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Zakupy Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Osoby z chorobą otyłościową są stygmatyzowane. Hejterów nie obchodzi to, że po drugiej stronie jest człowiek z emocjami

Aktor przyznaje, że niejednokrotnie spotkał się w sieci z mową nienawiści pod swoim adresem, a najczęściej hejterzy krytykują go za wygląd. Przykre było dla niego to, że nieprzyjemne komentarze nasiliły się wtedy, kiedy po specjalistycznych zabiegach choroba otyłościowa niestety znów dała o sobie znać. Bartłomiej Nowosielski ubolewa nad tym, że szerokie grono osób nie postrzega otyłości w kategorii schorzenia, które niesie ze sobą wiele powikłań.

Handel

E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.