BLACK FRIDAY – PROMOCJE CZY MARKETINGOWA SZTUCZKA?
Black Friday zbliża się wielkimi krokami. Już 25 listopada miłośnicy promocji będą mogli znaleźć różnego rodzaju produkty w obniżonych cenach. Ale czy rzeczywiście będą one przecenione? Czy sklepy specjalnie tuż przed wydarzeniem nie podnoszą cen, by następnie obniżyć je podczas Black Friday? Jak nie dać się złapać na marketingowe sztuczki?
Choć dopiero od 2015 roku Black Friday zagościł na stałe w polskiej rzeczywistości, to od samego początku cieszył się dużą popularnością. W USA traktują ten dzień prawie jak święto narodowe i już w nocy Amerykanie ustawiają się w kolejkach przed sklepami, by następnie wyjść z nich z elektroniką obniżoną aż o 70-80%. W Polsce hasła takie jak „wyprzedaż”, czy „tylko dziś” również przyciągają rzesze ludzi do sklepów, którzy próbują kupić coś w niższej cenie. Jednak w większości z nich są to jedynie sztuczki, na które co roku się nabieramy.
- Działy marketingu doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak działa psychologia sprzedaży. O wiele lepiej sprzeda się produkt, który kosztuje 4,99zł, niż 5zł, choć to tylko 1gr różnicy. Tworzą iluzję, czy wywierają presję na kupującym, który łatwo im ulega. To samo dzieje się podczas Black Friday, czy nawet Black Week, tylko mało kto zdaje sobie z tego sprawę. Niestety w wielu przypadkach jesteśmy bezczelnie oszukiwani przez sklep, który celowo na początku miesiąca podniósł ceny niektórych produktów, by następnie tego jednego dnia nieznacznie ją obniżył i oznaczył jako „mega wyprzedaż” – mówi Marta Kobińska, dyrektor finansowa Bravecare i autorka bloga o finansach „Piasek w Butach”.
Dla kupujących pomocna może okazać się unijna dyrektywa Omnibus, która powinna zacząć obowiązywać od 28 maja br. Jej celem ma być zapobieganie nieuczciwemu zawyżaniu cen przed wprowadzeniem promocji, a także publikowaniu fałszywych opinii na temat produktów. Jednakże tegoroczne Black Friday jeszcze jej nie obejmie.
Kupuj mądrze
Podczas wyprzedaży warto zachować czujność, szczególnie gdy kupujemy online. Internet jest idealnym miejscem dla oszustów, którzy rozsyłają złośliwe linki, spamy. Tuż przed Black Friday dobrze jest zrobić rozeznanie w sklepach ile aktualnie kosztuje produkt, na którym nam zależy i sprawdzić czy jego cena została obniżona podczas wydarzenia.
- Przede wszystkim zastanówmy się, czy rzeczywiście potrzebujemy tego produktu, czy chcemy go kupić, gdyż jest aktualnie w promocji. Często zdarza się tak, że nabywamy produkty, tylko dlatego, że są na wyprzedaży. Przed zakupami warto zrobić listę, jakich towarów szukamy. Dzięki temu będziemy unikać innych będących w promocji. Koniecznie zaplanujmy budżet, jakim dysponujemy przed wyjściem na „zakupowe szaleństwo” i trzymajmy się go. Choć Black Friday odbędzie się na koniec miesiąca, to jednak zostanie nam jeszcze kilka dni do kolejnej wypłaty. Wiele osób kupuje również kilka produktów na zapas, by w razie okazji wyciągnąć prezent z szafy. Z jednej strony jest to ciekawy pomysł, ponieważ w przypadku zaproszenia na urodziny, mamy gotowy podarunek i nie musimy biegać po sklepach. Z drugiej blokujemy sobie pieniądze – dodaje specjalistka od finansów.
W obecnych czasach rosnącej inflacji świadome zakupy są bardzo ważne. Sklepy coraz częściej organizują różnego rodzaju promocje i wyprzedaże sezonowe, w tym coroczne Black Friday, czy Cyber Monday, byleby tylko skusić konsumentów do zakupu ich towarów. Warto jednak przed takimi zakupami zastanowić się, czy dany produkt jest nam potrzebny i czy jest wart swojej ceny. Dzięki temu będziemy wstanie ominąć sklepowe sztuczki.
Marta Kobińska – autorka PiasekwButach.pl, którego stworzyła dla kobiet, chcących czerpać zadowolenie ze swojego życia. Trenerka mentalna kobiet, mentorka, coach, autorka i entuzjastka życia na własnych warunkach. Na co dzień zajmuje się edukacją finansową i dzieli ponad dwudziestoletnim doświadczeniem zawodowym w księgowości i finansach. Aktualnie członek Zarządu i dyrektor finansowa w międzynarodowym holdingu Bravecare. Prywatnie szczęśliwa kobieta, matka i posiadaczka 5 kotów syberyjskich i psa.

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.