Debeściaki Internetu w saniach Mikołaja, czyli o bezpiecznych zakupach
O tym, że zbliżają się święta najlepiej świadczy sezonowe poruszenie w galeriach handlowych. Błyszcząca choinka, bombki, renifery, mikołaje, przeceny i Mariah Carey z głośników… Kto woli uniknąć zagubienia się w tłumie klientów szukających prezentów i świątecznych dekoracji, może zdecydować się na zakupy online. W internecie jest taniej, szybciej i wygodniej. A co zrobić, by przedświąteczne zakupy były także bezpiecznie?
Internetowa fabryka prezentów. Kto czyha na pomocników Mikołaja?
Według badania Deloitte w tym roku 42 proc. budżetu na prezenty wydamy w internecie. Okres przedświąteczny to czas wzmożonej pracy dla sprzedawców, kurierów, a także (niestety!) internetowych oszustów… Osoby, które wyłudzają dane od kupujących online doskonale zdają sobie sprawę z tego, czym charakteryzują się bożonarodzeniowe zakupy – w ramach nich wydajemy więcej, przez co częściej i swobodniej sięgamy po dane do naszej karty czy konta bankowego. Nieuwaga podczas dokonywania kolejnej z rzędu transakcji może zostać wykorzystana w dotkliwy dla nas sposób.
Ostrożne elfy w internecie. Jak nie dać się oszustom?
Świąteczny wir przygotowań może uśpić naszą czujność. Warto zatem przypomnieć sobie o sygnałach ostrzegawczych, które mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z próbą oszustwa. To, co powinno nas zatrzymać przed szybkim kliknięciem w baner „Kup” to szczególnie atrakcyjne oferty. Informacja o produkcie dużo tańszym niż w innych ogłoszeniach powinna nas raczej zaniepokoić, a nie skłonić do podjęcia szybkiej decyzji zakupowej, napędzanej chęcią skorzystania z „niepowtarzalnej okazji”.
– Co roku przed świętami serwis OLX otrzymuje informacje od czujnych użytkowników o aktywności internetowych oszustów. Aby nie zostać ich ofiarą, wystrzegajmy się kontaktu ze sprzedawcami, którzy ponaglają do kontaktu i jak najszybszej wpłaty, z pominięciem takich mechanizmów jak transakcja z Przesyłką OLX. Niespotykanie atrakcyjne oferty również bywają prostą drogą do wyłudzenia danych lub pieniędzy – mówi Ewa Lepczyk-Żerdzicka, Security Team Leader w OLX.
Nieuczciwe praktyki internetowego Grincha
W okresie przedświątecznym w serwisie OLX najczęściej wyszukiwane przedmioty to ubrania, zabawki, sprzęt RTV i AGD oraz kosmetyki i perfumy. Ale w grudniu nie szukamy w internecie jedynie prezentów! Chcących wyjechać gdzieś na święta, Sylwestra bądź zbliżające się ferie zimowe, OLX przestrzega przed ofertami noclegów w bardzo atrakcyjnych cenach. Nasz niepokój powinna wzbudzić również prośba właścicieli obiektów o przelew całej kwoty z góry, pod pretekstem kolejki turystów chętnych na to miejsce. Zawsze sprawdzajmy obiekty noclegowe w innej dostępnej bazie, by zweryfikować ich istnienie i dokładną lokalizację i nigdy nie wpłacajmy całej kwoty z góry!
Warto również uważać na ataki phishingowe, czyli próby wyłudzenia danych poprzez podszywanie się pod popularne serwisy i instytucje. Kliknięcie w link przesłany przez obcy numer w formie SMS–a może skończyć się utratą środków na koncie. Pamiętajmy, że marki takie jak OLX, a także różnego rodzaju instytucje zaufania publicznego (m.in.: gazownie, elektrownie, banki), nigdy nie przesyłają swoim klientom ponagleń do zapłaty w formie wiadomości na komunikatorze lub w SMS-ie. Linki, które nie wzbudzają naszego zaufania, powinniśmy jak najszybciej zgłaszać, aby uchronić przed wyłudzeniem – i, co za tym idzie, stresem przed świętami – także innych użytkowników internetu.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.