Debeściaki Internetu w saniach Mikołaja, czyli o bezpiecznych zakupach
O tym, że zbliżają się święta najlepiej świadczy sezonowe poruszenie w galeriach handlowych. Błyszcząca choinka, bombki, renifery, mikołaje, przeceny i Mariah Carey z głośników… Kto woli uniknąć zagubienia się w tłumie klientów szukających prezentów i świątecznych dekoracji, może zdecydować się na zakupy online. W internecie jest taniej, szybciej i wygodniej. A co zrobić, by przedświąteczne zakupy były także bezpiecznie?
Internetowa fabryka prezentów. Kto czyha na pomocników Mikołaja?
Według badania Deloitte w tym roku 42 proc. budżetu na prezenty wydamy w internecie. Okres przedświąteczny to czas wzmożonej pracy dla sprzedawców, kurierów, a także (niestety!) internetowych oszustów… Osoby, które wyłudzają dane od kupujących online doskonale zdają sobie sprawę z tego, czym charakteryzują się bożonarodzeniowe zakupy – w ramach nich wydajemy więcej, przez co częściej i swobodniej sięgamy po dane do naszej karty czy konta bankowego. Nieuwaga podczas dokonywania kolejnej z rzędu transakcji może zostać wykorzystana w dotkliwy dla nas sposób.
Ostrożne elfy w internecie. Jak nie dać się oszustom?
Świąteczny wir przygotowań może uśpić naszą czujność. Warto zatem przypomnieć sobie o sygnałach ostrzegawczych, które mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z próbą oszustwa. To, co powinno nas zatrzymać przed szybkim kliknięciem w baner „Kup” to szczególnie atrakcyjne oferty. Informacja o produkcie dużo tańszym niż w innych ogłoszeniach powinna nas raczej zaniepokoić, a nie skłonić do podjęcia szybkiej decyzji zakupowej, napędzanej chęcią skorzystania z „niepowtarzalnej okazji”.
– Co roku przed świętami serwis OLX otrzymuje informacje od czujnych użytkowników o aktywności internetowych oszustów. Aby nie zostać ich ofiarą, wystrzegajmy się kontaktu ze sprzedawcami, którzy ponaglają do kontaktu i jak najszybszej wpłaty, z pominięciem takich mechanizmów jak transakcja z Przesyłką OLX. Niespotykanie atrakcyjne oferty również bywają prostą drogą do wyłudzenia danych lub pieniędzy – mówi Ewa Lepczyk-Żerdzicka, Security Team Leader w OLX.
Nieuczciwe praktyki internetowego Grincha
W okresie przedświątecznym w serwisie OLX najczęściej wyszukiwane przedmioty to ubrania, zabawki, sprzęt RTV i AGD oraz kosmetyki i perfumy. Ale w grudniu nie szukamy w internecie jedynie prezentów! Chcących wyjechać gdzieś na święta, Sylwestra bądź zbliżające się ferie zimowe, OLX przestrzega przed ofertami noclegów w bardzo atrakcyjnych cenach. Nasz niepokój powinna wzbudzić również prośba właścicieli obiektów o przelew całej kwoty z góry, pod pretekstem kolejki turystów chętnych na to miejsce. Zawsze sprawdzajmy obiekty noclegowe w innej dostępnej bazie, by zweryfikować ich istnienie i dokładną lokalizację i nigdy nie wpłacajmy całej kwoty z góry!
Warto również uważać na ataki phishingowe, czyli próby wyłudzenia danych poprzez podszywanie się pod popularne serwisy i instytucje. Kliknięcie w link przesłany przez obcy numer w formie SMS–a może skończyć się utratą środków na koncie. Pamiętajmy, że marki takie jak OLX, a także różnego rodzaju instytucje zaufania publicznego (m.in.: gazownie, elektrownie, banki), nigdy nie przesyłają swoim klientom ponagleń do zapłaty w formie wiadomości na komunikatorze lub w SMS-ie. Linki, które nie wzbudzają naszego zaufania, powinniśmy jak najszybciej zgłaszać, aby uchronić przed wyłudzeniem – i, co za tym idzie, stresem przed świętami – także innych użytkowników internetu.
Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze
Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?
Prezenty last minute za mniej niż 15 złotych w Lidl Polska!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.