Dzień Świadomości Autyzmu w Atrium Biała
„Zaświeć się na niebiesko” - to hasło przewodnie corocznej akcji, organizowanej w ramach Światowego Dnia Świadomości Autyzmu, w którą ponownie zaangażowało się Atrium Biała. W przypadającym 2 kwietnia Światowym Dniu Wiedzy o Autyzmie, w galerii odbędzie się akcja informacyjna. Głównym przesłaniem projektu, zainicjowanego i organizowanego przez białostocki oddział Krajowego Towarzystwa Autyzmu, jest zwiększenie wiedzy społeczeństwa na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu.
Kwiecień jest miesiącem wiedzy na temat autyzmu. Corocznie, 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. W ramach obchodów realizowane są liczne inicjatywy na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu osób ze spektrum autyzmu i ich rodzin. Co roku Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Białymstoku przeprowadza akcję „Zaświeć się na niebiesko” (Light it up blue). W tym dniu symbolem solidarności z osobami z autyzmem jest kolor niebieski. Każdy może wyrazić swoje poparcie - oświetlając budynek na niebiesko, dodając niebieski kolor do ubrania, wystawiając niebieskie lampki w oknach – możliwości jest wiele. W geście wsparcia z osobami z autyzmem, w tym dniu również wiele budynków w Białymstoku będzie podświetlonych na niebiesko.
Przy tej okazji w niedzielę handlową, 2 kwietnia, w godzinach 10.00-18.00, w Atrium Biała, odbędzie się akcja informacyjna na temat autyzmu, skierowana do klientów oraz mieszkańców Białegostoku. Jej celem jest poszerzenie wiedzy na temat funkcjonowania osób w spektrum autyzmu oraz pomoc w zrozumieniu potrzeb i trudności związanych z tym zaburzeniem. Akcja odbędzie się na pasażu galerii naprzeciwko sklepu Media Markt.
– 2 kwietnia jest okazją do tego, aby promować empatię i zrozumienie odmiennych potrzeb osób w spektrum autyzmu. Wciąż istnieje wiele barier i ograniczeń, które utrudniają im swobodne funkcjonowanie w otoczeniu. Dzięki niedzielnej akcji informacyjnej, mamy szansę edukować społeczeństwo na temat autyzmu, a także potrzeb i zachowań osób nim dotkniętych – przekonuje Justyna Doroszkiewicz, dyrektor Atrium Biała.
Atrium Biała podejmuje szereg działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami. W ubiegłym roku galeria wprowadziła „Godziny ciszy” ułatwiające robienie zakupów osobom ze spektrum autyzmu oraz ich rodzinom. „Godziny ciszy” funkcjonują codziennie, w godzinach 9.00-10.00; w tym czasie na terenie centrum handlowego jest przyciszona muzyka i przygaszone światło.
Z kolei w marcu tego roku Atrium Biała dołączyło do kampanii „(Nie)widzialni”, realizowanej przez Fundację StwardnienieRozsiane.Info. Jej celem jest budowanie świadomości społecznej nt. niewidocznej niepełnosprawności oraz wsparcie osób, które jej doświadczają. Mimo trudności, które niejednokrotnie są wywoływane przez stan zdrowia, starają się one żyć aktywnie, pracować, realizować codzienne obowiązki zawodowe i prywatne. Nie zawsze jednak są w stanie to robić bez wysiłku, bo bywają dni, gdy czują się gorzej.
- Niewidoczna niepełnosprawność może mieć różny charakter - może być spowodowana chorobą, zaburzeniami neurorozwojowymi (np. autyzm), przebiegiem leczenia czy skutkiem wypadku. Osoby nią dotknięte często spotykają się z niezrozumieniem i niewrażliwością. Chcemy to zmienić, dlatego bez wahania włączyliśmy się w projekt „(Nie)widzialni”, dając wyraz poparcia dla wartości i celów prezentowanych w kampanii – mówi Justyna Doroszkiewicz.
Jednym z elementów współpracy w ramach tego partnerstwa, jest przeprowadzenie w Atrium Biała akcji informacyjnej, dotyczącej tego, jak reagować i pomóc osobie z niewidomą niepełnosprawnością znajdującej się na terenie galerii.
- Chcemy uczestniczyć w budowaniu świadomości społecznej o niewidocznej niepełnosprawności, ale też ułatwiać codzienne funkcjonowanie osobom, które jej doświadczają i mogą potrzebować naszego wsparcia. Zależy nam na tym, aby każda osoba odwiedzająca naszą galerię czuła się bezpiecznie i wiedziała, że jesteśmy gotowi do pomocy jej w razie potrzeby - dodaje dyrektor Atrium Biała
„Godziny ciszy” jak i udział w kampanii „(Nie)widzialni”, a także współpraca przy organizacji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu są częścią programu Atrium Razem, którego celem jest wsparcie i integracja lokalnej społeczności oraz wspólne budowanie przyjaznego środowiska rozwoju.
Więcej informacji na stronie www.atrium-biala.pl oraz na profilu Fb: https://www.facebook.com/AtriumBiala.
![Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love Biuro prasowe](/files/1513931156/pexels-designecologist-887349,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
![Konumpcja alkoholu](/files/1513931156/2025.01.23-wykres-konsumpcja-alkoholu-studniowka-badania-iqs_2,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach
![Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne na jush](/files/_uploaded/glownekonf_818318337,w_261,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne "na jush"
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/kszczot-program-foto-ram,w_274,_small.jpg)
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
![](/files/1922771799/bukowska-tomczak-alkohol-foto2,w_133,_small.jpg)
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
![](/files/1922771799/medycyna-ai-foto,w_133,_small.jpg)
Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.