Farma Świętokrzyska rusza z kampanią #2życiewarzyw
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Z najnowszego raportu Feedback EU wynika, że Unia Europejska wyrzuca więcej jedzenia niż importuje. W 2021 roku sprowadziła prawie 138 mln ton produktów, jednocześnie marnując 153,5 mln ton żywności. Z kolei dane Federacji Polskich Banków Żywności wskazują, że skala marnowania żywności w Polsce wynosi 4,8 mln ton rocznie, biorąc pod uwagę wszystkie ogniwa łańcucha produkcji. Farma Świętokrzyska, chcąc przyczynić się do zmiany tej sytuacji wprowadza na rynek nieidealne w wyglądzie, ale świeże, smaczne, pełnowartościowe, a do tego ekologiczne warzywa i owoce. To także szansa na oszczędności w dobie inflacji, ponieważ cena takich produktów jest niższa.
W ramach prowadzonej przez Farmę Świętokrzyską akcji #2życiewarzyw kilogram ekologicznej papryki czy dyni kosztuje 5 zł.
– Wiemy, że znaczna część żywności, którą marnujemy, to pełnowartościowe produkty, które swoim wyglądem odbiegają od standardów. Dlatego konsumenci mniej chętnie sięgają po nie w sklepach. Chcemy to zmienić. W związku z tym wyszliśmy z działaniem promującym nieidealne, ale bogate w wartości odżywcze warzywa i owoce. Oprócz wyglądu niczego im nie brakuje, a do tego są sporo tańsze. To nasz wkład w promowanie zwyczajów zakupowych, które pomogą ograniczyć marnowanie żywności – mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Marnowanie na ogromną skalę
Jak wynika z raportu Feedback EU „No Time to waste”, Unia Europejska importowała w 2021 roku ponad 138 mln ton żywności o łącznej wartości 150 mld euro i jednocześnie zmarnowała 153,5 ml ton jedzenia. Skala marnotrawstwa jest tym bardziej niepokojąca, gdy weźmie się pod uwagę, że 33 mln ludzi nie może sobie pozwolić na wysokiej jakości posiłek co drugi dzień. Stąd też inicjatywa Farmy Świętokrzyskiej w promowaniu warzyw i owoców, które odbiegają od normy tylko pod względem wyglądu.
Na stronie Farmy Świętokrzyskiej w zakładce „drugie życie warzyw” można kupić ekologiczną dynię, paprykę, buraki, marchew, ziemniaki oraz jabłka. Cena za 1 kg to 5 zł. W TOP3 najwyższych oszczędności cenowych wygrywa papryka z różnicą 11,98 zł/kg, na drugim miejscu dynia z 7,99 zł/kg. Podium zamyka krzywa marchewka, gdzie można zaoszczędzić na kilogramie aż 4,40 zł.
Produkty biorące udział w akcji #2życiewarzyw dostępne są tu: https://biozfarmy.pl/pol_m_2zyciewarzyw-589.html
Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach
Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne "na jush"
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.