Komunikaty PR

Jak negocjować obsługę logistyczną e-commerce?

2023-08-16  |  15:00
Biuro prasowe

 

Negocjacje z firmami logistycznymi są nieodłącznym elementem prowadzenia sklepu internetowego. Wybór odpowiedniej firmy kurierskiej może wpłynąć nie tylko na koszty, ale także na jakość obsługi klienta i ogólny wizerunek e-sklepu. W tym artykule omówimy kluczowe aspekty, na które warto zwrócić uwagę podczas negocjacji obsługi wysyłek z firmą logistyczną. Zwłaszcza jeśli planujesz ekspansję na zagraniczne rynki.

 

Analiza wymagań i danych dotyczących przesyłek:

Aby móc szczegółowo negocjować warunki z firmą kurierską, warto rozpocząć od analizy swojej sprzedaży i spróbować odpowiedzieć na kilka pytań. Jakie są typowe wagi i rozmiary moich przesyłek? Jak często wysyłam paczki za pobraniem? Jaka jest średnia wartość koszyka? Jakie są zwyczaje dotyczące zwrotów? Warto także określić planowany wolumen wysyłek miesięcznie. Są to pytania, które usłyszysz od każdego przewoźnika zanim przygotują Ci ofertę. Dobrze jest więc z góry znać na nie odpowiedzi, aby jak najszybciej otrzymać warunki współpracy.

 

Integracja i oprogramowanie:

Ważnym aspektem jest sprawdzenie, czy nasz e-sklep jest w stanie zintegrować się z systemami firmy kurierskiej. Integracja powinna być szybka i tania, aby uniknąć dodatkowych kosztów. Wybór firmy kurierskiej, która oferuje odpowiednie wtyczki lub wsparcie techniczne w procesie integracji, może zaoszczędzić czas i pieniądze. Trzeba pamiętać, że stworzenie dedykowanej wtyczki, może być wysoce kosztowne, a czasami zupełnie nieopłacalne.

 

Obsługa zwrotów:

Zweryfikuj sposób obsługi zwrotów przez firmę kurierską. Czy dysponuje lub współpracuje z punktami OOH (automatami paczkowymi, punktami pocztowymi, punktami nadania np. w sklepach), zwłaszcza jeśli chcesz oferować darmowe zwroty. Zapewnienie potencjalnym klientom jak najszerszej sieci łatwych i szybkich zwrotów pozytywnie wpłynie na wizerunek jak i przychody e-sklepu.

 

Częstotliwość płatności i formy rozliczeń:

Warto negocjować z firmą kurierską częstotliwość płatności oraz formy rozliczeń. Długoterminowa współpraca może dać możliwość bardziej elastycznego podejścia do płatności, co może wpłynąć na koszty i zarządzanie cashflow sklepu.

 

Ubezpieczenie przesyłek:

Warto negocjować maksymalną wartość darmowego ubezpieczenia lub możliwość nie wykupowania dodatkowego ubezpieczenia przy COD (płatności gotówką przy odbiorze). Koniecznie sprawdź, czy firma kurierska ponosi odpowiedzialność za ewentualne uszkodzenia lub zaginięcie przesyłek.

 

Gwarancja terminu dostawy:

Negocjowanie gwarancji terminu dostawy może pomóc w obniżeniu kosztów oraz zwiększeniu zaufania klientów. Umowa powinna zawierać zapisy dotyczące kar lub rabatów w przypadku nieterminowej dostawy powyżej określonego procenta.

 

Realizacja pierwszej mili:

W zależności od wolumenu przesyłek, powinno się rozważyć różne opcje realizacji pierwszej mili, czyli dostarczenia przesyłek ze sklepu do punktu logistycznego. Wybór odpowiedniej metody może pomóc w obniżeniu kosztów realizacji zamówień.

 

Więcej kierunków? Skorzystaj z platformy dla e-commerce:

Planując ekspansję na wiele rynków, warto rozważyć współpracę z platformą logistyczną dla e-commerce, taką jak Packeta. Rozszerzanie działalności na zagraniczne kierunki może być czasochłonne ze względu na reasearch lokalnych preferencji zakupowych i tamtejszych przewoźników. Negocjacje z wybranymi dostawcami oraz integracja z ich systemami również mogą zająć dużo czasu. W takim kontekście platforma logistyczna Packety jest korzystnym rozwiązaniem. Dlaczego? Wykonując jedną integrację, otrzymujesz dostęp do ponad 70 przewoźników w 33 krajach, a finalnie opłacasz jedną fakturę. Co ważne, dostępni kurierzy są liderami na danych rynkach, zarówno lokalnymi jak i międzynarodowymi. Współpraca z platformą logistyczną pozwala więc płynnie rozwijać działalność na nowych rynkach, korzystając ze sprawdzonych partnerów logistycznych. Przyspiesza to proces ekspansji, ogranicza koszty związane z przetargami oraz integracjami, a także wpływa na większe bezpieczeństwo działalności.

 

 

Negocjacje z firmami kurierskimi mogą być czasochłonne, ale dobrze przeprowadzone mogą przynieść wiele korzyści dla e-sklepu. Współpraca z firmą logistyczną powinna być partnerska, aby zapewnić jak najwyższą jakość obsługi klienta i efektywność łańcucha dostaw. Długoterminowa umowa z odpowiednio długim okresem wypowiedzenia daje pewność i stabilność współpracy, ale warto zadbać o klauzule zabezpieczające przed ewentualnymi zbyt częstymi podwyżkami stawek. Trzeba pamiętać, że umowy podpisuje się na złe, a nie dobre czasy.

 

Autor: Adam Zając, Head of Business Development w Packeta Poland.

 

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada niemal 15 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6,3 tys. Z-Boxów), prawie 140 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 46 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii Biuro prasowe
2025-03-03 | 11:30

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

Apple zaprezentowało kolejną odsłonę swojego flagowego smartfona – iPhone’a 16. Tegoroczna wersja wprowadza istotne udoskonalenia w zakresie wydajności, aparatu
Zakupy DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
2025-02-24 | 08:30

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

DPD Polska konsekwentnie rozwija zakres usług w ramach DPD Mobile, zapewniając użytkownikom aplikacji jeszcze większą wygodę w nadawaniu przesyłek międzynarodowych. Od teraz
Zakupy Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
2025-01-24 | 06:00

Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love

Walentynki pojawiły się w Polsce stosunkowo niedawno, bo dopiero w latach 90. XX wieku i początkowo budziły mieszane emocje. Dla jednych były symbolem komercjalizacji uczuć

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Transport

Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych

Ze statystyk Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że w systemie kolejowym w Polsce co trzeci wypadek powodują kierowcy samochodów. Zdaniem eksperta najsłabszymi punktami w bezpieczeństwie na kolei są miejsca, w których tory przecinają się z drogami. Kierowcy zapominają, że droga hamowania pociągu jest bardzo długa, a samochód w starciu z lokomotywą jest bez szans.