Karp odpowiedzią na konsumenckie trendy
M&CC
ul. Jana Kazimierza 32B/17
01-248 Warszawa
nowak|mcconsultants.pl| |nowak|mcconsultants.pl
662 086 500
https://www.mcconsultants.pl/
Jak wynika z badania konsumenckiego, przeprowadzonego w styczniu 2023 r. przez Instytut Badania Rynku i Opinii Społecznej IMAS International na zlecenie Organizacji Producentów – Polski Karp, w domach aż 91 proc. Polaków w okresie świątecznym pojawiły się ryby, pośród nich królował karp – 60 proc. respondentów zadeklarowało, że zaserwowało z niego potrawy. Czy to oznacza, że sezon na tę rybę już minął? Absolutnie nie! Chociaż kojarzy się nam z bożonarodzeniową tradycją, to jest rybą całoroczną, którą chętnie kupujemy w poświątecznych miesiącach. I sięgać po nią będziemy również w 2023 roku, ponieważ karp wpisuje się w dominujące trendy konsumenckie, czyli powrót do tego co lokalne i dobre dla środowiska.
Konsumencki zwrot ku lokalności
W tym roku, dokonując wyborów zakupowych, coraz częściej będziemy zwracać się ku temu, co lokalne. Jak podaje raport Mintel: Trendy na globalnym rynku konsumenckim w 2023 roku, w obliczu globalnej niepewności gospodarczej, geopolitycznej i klimatycznej, konsumenci będą szukać produktów, pochodzących od rodzimych producentów. Wynika to również ze zmian, jakie zachodzą w naszych postawach, zapoczątkowanych przez pandemię – robiąc zakupy chcemy rozwijać lokalną gospodarkę i mieć pewność, że nasze wybory nie wpływają negatywnie na środowisko.
W dobie galopującej inflacji, lokalność może stać się również sposobem na ochronę naszego portfela – krótsze łańcuchy dostaw, to mniejsze koszty transportu, które obecnie mogą stanowić znaczącą część ceny końcowego produktu.
Cudze chwalicie, swego (lokalnego) nie znacie
Polska lokalnymi produktami stoi, a jednym z nich jest karp – słodkowodna średnio tłusta ryba, hodowana od wieków w niezmieniony, naturalny sposób, do produkcji której nie stosuje się antybiotyków i hormonów wzrostu. To nasz polski „slow food” i „super food”, który rośnie przez trzy lata, odżywiając się tym, co znajdzie na dnie stawu: zooplanktonem czy opadłymi na dno nasionami roślin nawodnych.
A dlaczego „super food”? Ponieważ zawiera niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu składniki odżywcze: zdrowe kwasy tłuszczowe OMEGA-3, białko, żelazo, cynk, kolagen i wapń - którego jest ponad 2 rady więcej niż w tkance łososia i ponad 3,5 razy więcej niż w mięsie łososia. Tak więc Norwegowie mają łososia, a my – Polacy – karpia.
Karp jest rybą na każdy dzień. Chciałbym, żebyśmy odeszli od tego, że jest to ryba odświętna – to już jest za nami. Oczywiście pielęgnujmy tradycję, ale próbujmy tego fantastycznego produktu na co dzień. Karp jest dobry, bo świeży, bo często tuż za miedzą i nie trzeba go przewozić setki tysięcy kilometrów. Jest dobry, bo unikalny pod kątem smaku i aromatu. Karp jest jakiś. – powiedział Karol Okrasa, szef kuchni.
- https://www.youtube.com/watch?v=411aXR8-xe8
Karp idealnie wpisuje się w ideę „slow food”. Mamy dobry produkt, nasz rodzimy produkt. Jest dostępny u wielu producentów, w gospodarstwach rybackich, dzięki czemu w ciągu kilku godzin możemy mieć świeżą rybę na naszym stole. – dodał Karol Okrasa.
Pomimo że karp kojarzy nam się ze Świętami Bożego Narodzenia, to jest rybą całoroczną, dostępną w gospodarstwach rybackich na terenie całego kraju. Dzięki temu, że nie jest rybą importowaną, łańcuchy dostaw są krótkie, a sam karp nie musi być mrożony i pokonywać tysięcy kilometrów, by trafić na nasze stoły, co sprawia, że zachowuje świeżość i wszystkie wartości odżywcze. Jak przekonują szefowie kuchni, to najwyższy moment, by ta lokalna ryba gościła w naszym menu codziennie - a nie tylko od święta.
Okres świąteczny jest najintensywniejszym momentem w roku, jeśli chodzi o zainteresowanie konsumentów karpiem, co oczywiście wiąże się z naszym przywiązaniem do tradycji, ale z radością obserwujemy, że po karpia sięgamy również w miesiącach poświątecznych. To pokazuje, że nasza lokalna ryba zyskuje w oczach konsumentów i coraz częściej postrzegana jest jako produkt całoroczny. Mamy nadzieję, że trend, jakim jest zwrot ku lokalności, będzie rozwijał się, a karp na stałe zagości na listach zakupowych Polaków. – podsumował Paweł Wielgosz, Prezes Organizacji Producentów – Polski Karp.
Dobry z natury – i dla natury
Nie tylko lokalność liczy się obecnie dla konsumentów. Podczas zakupów coraz większą uwagę zwracają oni na zrównoważoną produkcję, czyli to, czy produkt, który chcą nabyć, nie ma negatywnego wpływu na środowisko naturalne.
Hodowla karpia doskonale spełnia te oczekiwania. Ryba dorasta spokojnie przez trzy lata, mając do dyspozycji 10-20 m2, a same stawy karpiowe charakteryzuję się bogatą różnorodnością flory i fauny. Co ważne, całkowita pojemność stawów karpiowych to nawet 800 milionów m3 wody. Liczby te ukazują zdolność stawów do retencji wody - rocznie retencjonują w Polsce ok. 1,5 mld m3 wody i to na terenach, na których brak jest jezior. W obliczu katastroficznych danych, mówiących o szybko zmniejszających się zasobach czystej wody możliwej do wykorzystania, istotne jest poszukiwanie sposobów jej zatrzymania na lądzie. Parująca woda ze stawów nie ucieka do wyższych warstw atmosfery, lecz pozostaje tam, gdzie jej obecność ma większe znaczenia dla lokalnego środowiska.
Warto też podkreślić, że hodowla karpi wytwarza niski ślad węglowy, gdyż ryby odżywiają się pokarmem naturalnym i zbożami. Ślad węglowy jest dużo niższy niż w przypadku produkcji wołowiny i wieprzowiny. Dodatkowym walorem hodowli karpi jest też niski poziom troficzny – aby wyhodować karpia nie jest niezbędne eksploatowanie zasobów ryb pelagicznych na mączkę, jak to ma miejsce w przypadku łososi hodowlanych (na 1 kg łososia trzeba odłowić ponad 5 kg szprotów lub sardeli).
Karnawałowe finger food
Karnawał obfitujący w spotkania towarzyskie to idealny moment na kulinarne eksperymenty z karpiem w roli głównej. By zaskoczyć gości prostą, ale nieoczywistą przekąską w stylu finger food, warto wykorzystać przepis przygotowany przez szefa kuchni, Kamila Klekowskiego – znawcę i propagatora karpia:
- https://www.youtube.com/watch?v=RfjBbsqLB-k
Inne przepisy na karpia w różnych odsłonach znajdują się na stronie: https://polskikarp.com/przepisy/
Więcej informacji o karpiu znajduje się na stronie: www.polskikarp.eu.
Dodatkowe pytania prosimy kierować na adres: biuro@polskikarp.eu
O kampanii Karp – Zdrowy z Natury
Kampania Karp – Zdrowy z Natury to kontynuacja rozpoczętych w 2020 roku działań edukacyjno-promocyjnych, których celem jest budowanie świadomości społeczeństwa na temat zrównoważonej akwakultury i jej produktów – karpi. Kampanię realizuje Polski Karp Sp. z o.o. - Organizacja producentów, zrzeszająca obecnie około 80 gospodarstw rybackich w całej Polsce. Kampania współfinansowana jest z Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze". Więcej informacji o projekcie na stronie: https://polskikarp.com/
Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze
Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?
Prezenty last minute za mniej niż 15 złotych w Lidl Polska!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.