Nowe Bielawy i Nowe Czyżyny wprowadzają „Różowe Skrzyneczki”
Tomasz Pietrzak
Guarana Public Relations
ul. Żelazna 2
40-851 Katowice
tomasz.pietrzak|guaranapr.pl| |tomasz.pietrzak|guaranapr.pl
509106256
www.guaranapr.pl
Wykluczenie menstruacyjne to problem, wokół którego wciąż zbyt często przechodzi się obojętnie. Tymczasem w Polsce aż pół miliona kobiet i osób menstruujących nie stać na zakup podstawowych środków higieny – podają badania Kulczyk Foundation.
Jednym ze sposobów walki z problemem są tzw. „Różowe Skrzyneczki”, które coraz częściej pojawiają się w toaletach w przestrzeniach publicznych. Dzięki nim każdy może mieć swobodny i szybki dostęp do bezpłatnych podpasek lub tamponów. Co więcej, skrzyneczki zachęcają do dzielenia się materiałami higienicznymi.
Tego typu pojemniki właśnie pojawiły się w dwóch centrach handlowych z portfolio Greenman Poland – w Nowych Czyżynach w Krakowie oraz w Nowych Bielawach w Toruniu. Obiekty, we współpracy z Fundacją Różowa Wstążeczka, udostępniły je w toaletach dla klientów. Tym samym oba centra trafiły na ogólnopolską mapę miejsc, które przełamują tabu menstruacyjne.
– Wykluczenie menstruacyjne to problem, który wciąż jest marginalizowany, dlatego warto przyłączać się do każdej inicjatywy, która niesie zmianę i zwiększa dostępność środków higienicznych. Działania Fundacji Różowa Wstążeczka są tego najlepszym przykładem. Za ich sprawą w Polsce jest coraz więcej miejsc, w których nieodpłatnie można zdobyć podpaski czy tampony – mówi Anna Brzozowska, marketing manager CH Nowe Czyżyny w Krakowie.
– Od teraz także nasze dwa centra są takimi przestrzeniami. W każdym z nich wytypowaliśmy jedną, najbardziej uczęszczaną toaletę, w której zawisły skrzyneczki. Ich zasoby są przez nas regularnie uzupełniane. Zachęcamy także klientki oraz pracowników sklepów do dzielenia się swoimi środkami z innymi kobietami i osobami menstruującymi. To niewielki gest, który wiele może zmienić – dodaje.
Różowe skrzyneczki są w pełni dostępne. Aby skorzystać z ich zasobów, nie trzeba wnosić żadnych opłat ani prosić o dostęp. – Z ich zawartości można swobodnie korzystać w razie nagłej potrzeby lub w sytuacji, kiedy kogoś z różnych powodów nie stać na zakup podpasek czy tamponów – mówi Anna Brzozowska.
– Po środki higieniczne mogą sięgać zarówno osoby robiące zakupy w naszych centrach, jak i pracownicy sklepów. Jesteśmy przekonani, że takie rozwiązanie nie tylko zwiększy dostępność materiałów higienicznych, ale także da dobry przykład innym miejscom w Krakowie i Toruniu, jak niewielkim gestem można podjąć walkę z wykluczeniem menstruacyjnym – dodaje.
Centra handlowe z portfolio Greenman Poland od dłuższego czasu podejmują różne inicjatywy, które przeciwdziałają wykluczeniu i wspierają kobiety. Pojawienie się „Różowych Skrzyneczek” wpisuje się w ten kierunek. – W naszej aktywności społecznej nie boimy się mówić o różnych problemach, z którymi mierzy się nasza społeczność. Niedawno odbyły się u nas akcje na rzecz kobiet w kryzysie bezdomności oraz kobiet dotkniętych przemocą domową – mówi Anna Brzozowska.
– Jako miejsca uczęszczane staramy się regularnie zwracać uwagę lokalnych społeczności na wyzwania współczesnego świata, w tym te związane z wykluczeniem czy stygmatyzacją. To aktywność wpisana w nasze działania CSR, ale także strategię ESG. Pojawienie się „Różowych Skrzyneczek” jest więc dla nas naturalnym gestem i liczymy, że lokalnie, za naszym przykładem, powielą go inni – dodaje.
Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
Studniówki z małpkami w parze? Młodzi Polacy mówią o alkoholu na studniówkach
Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne "na jush"
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Adam Kszczot: Radek Majdan to człowiek niezwykle mądry życiowo. Cieszę się też, że mogłem od ludzkiej strony poznać Kubę Rzeźniczaka
Biegacz zaznacza, że udział w formacie „Mistrzowskie pojedynki. Eternal Glory” poszerzył jego horyzonty i dał mu nowe spojrzenie na ludzi i ich historie. Adam Kszczot podkreśla, że każdy uczestnik wniósł do programu coś unikalnego. Ich sylwetki i życiowe doświadczenia mogą więc być dla widzów przykładem i inspiracją. On sam jest pod dużym wrażeniem Radosława Majdana i Jakuba Rzeźniczaka.
Konsument
Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa
Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Już nie tylko usprawnianie analizy badań obrazowych, ale i na przykład typowanie celów terapeutycznych w chorobach rzadkich to pola, na których w medycynie sprawdza się sztuczna inteligencja. Różne technologie zasilane SI wykorzystuje prawie 80 proc. podmiotów leczniczych, a inwestycja w nie zwraca się średnio w ciągu 14 miesięcy. Wraz z pokoleniową wymianą kadr widać też coraz większe otwieranie się lekarzy na korzystanie z narzędzi sztucznej inteligencji.