Komunikaty PR

Nowe podejście do świąt: planuj, licz, kupuj eko i nie marnuj

2024-12-17  |  07:00
Biuro prasowe
Kontakt
Agnieszka Oryszczyn
Marketing & Communications Consultants

ul. Flory 5/5
00-586 Warszawa
oryszczyn|mcconsultants.pl| |oryszczyn|mcconsultants.pl
+48 600349410
www.mcconsultants.pl

Zbliżamy się do świąt – czasu rodzinnych spotkań, pielęgnowania tradycji i często… nadmiaru jedzenia. Badania pokazują, że to właśnie tym w okresie marnujemy najwięcej żywności[i]. Zwykle przyczyniają się do tego zakupy ponad potrzebę, niewłaściwe przechowywanie i niepilnowanie dat przydatności do spożycia[ii]. Odpowiedzią może być racjonalne planowanie, ale także – jak pokazuje badanie kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2” – wybór żywności ekologicznej.

U części z nas wciąż funkcjonuje głęboko zakorzeniona obawa, że czegoś nam zabraknie, że nie wystarczy... śledzi, barszczu, bigosu. Ma to podłoże w głębokiej pokoleniowej pamięci sięgającej czasów, w których faktycznie jedzenia brakowało. To jedna z przyczyn tego, że kupujemy i gotujemy za dużo. – mówi znany kucharz i ekspert kulinarny Grzegorz ŁapanowskiJeśli przygotowujemy pełną porcję każdego dania, czyli np. po ok. 400 g, to przy 12 daniach daje to nam 4,8 kg jedzenia na osobę! W skali czteroosobowej rodziny jest to prawie 20 kg jedzenia! Spróbujmy przyrządzić mniej, dokładnie policzyć, po ok. 100/150 g (np. śledzi, sałatki warzywnej), wtedy przy 12 daniach otrzymamy 1,2 kg jedzenia na osobę, co jest jeszcze wyobrażalne do zjedzenia przy wigilijnym stole lub odłożenia części na kolejny dzień.

Polacy bardziej świadomi przy żywności ekologicznej

Z ostatniego badania wynika, że prawie połowa Polaków (49 proc.) rzadziej marnuje żywność ekologiczną niż konwencjonalną. Co sprawia, że konsumenci traktują ją z większą dbałością, chroniąc przed zepsuciem i wyrzuceniem? Trzy osoby na cztery doceniają fakt, że żywność ekologiczna powstaje z poszanowaniem środowiska, a unikanie jej marnowania wzmacnia pozytywne oddziaływanie na planetę. Niemal tyle samo badanych (72,5 proc.) jest przekonanych o wysokiej jakości produktów bio, których zwyczajnie „szkoda marnować”. Podobny odsetek respondentów (69,1 proc.) uważa, że produkcja żywności ekologicznej wiąże się z większym nakładem pracy, dlatego należy ją w pełni wykorzystać. 

Osoby kupujące żywność ekologiczną nie tylko doceniają jej unikalne walory, ale także wykazują bardziej odpowiedzialne i świadome nawyki i zachowania związane z jej codziennym użytkowaniem. W porównaniu do niekupujących produktów organicznych częściej pilnują daty ważności produktów (53 proc względem 39 proc.), wrzucają resztki do kompostownika (22 proc. względem 17 proc.) i przechowują żywność tak, by jak najdłużej zachować ich świeżość (46 proc. względem 41 proc.).

Dlaczego warto wybrać eko?

Unikanie marnowania żywności to ważny krok nie tylko dla naszego portfela, ale również dla środowiska – podkreśla Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, organizatora kampanii „Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2”. Coraz częściej ceny żywności ekologicznej zbliżają się do cen żywności konwencjonalnej. Ponadto, rynek żywności ekologicznej stale się rozwija, oferując szeroką gamę produktów, które mogą z powodzeniem zaspokoić potrzeby świątecznego stołu. Lepiej jest kupić mniej, ale w dobrej jakości, z naturalnym składem i bez tzw. chemii, niż potem wyrzucać nadmiar – dodaje.

Takie podejście popiera również Grzegorz ŁapanowskiJeżeli kupujemy produkt wysokiej jakości, często nieco droższy, to mamy do niego większy szacunek. W dzisiejszej trudnej sytuacji ekonomicznej, jeśli chcemy jeść dobre produkty, to warto wybrać mniej i dobrej jakości.

Łatwiej powiedzieć, trudniej zrobić? Nic podobnego! Rynek żywności ekologicznej w Polsce przestał być niszowy – z badania wynika, że blisko 6 na 10 Polaków (59 proc.) regularnie kupuje żywność ekologiczną. Świadczy to o jej rosnącej popularności, za którą stoi większa dostępność fizyczna i cenowa. Produkty ekologiczne oznaczone symbolem Euroliścia można znaleźć m.in. w popularnych sieciach handlowych, na targowiskach oraz w specjalistycznych sklepach stacjonarnych (ponad 700 sklepów na terenie Polski) i online (ponad 100 sklepów internetowych). Również 40-50-procentowa różnica w cenie produktów bio i nieekologicznych odeszła w niepamięć, kształtując się obecnie na poziomie 20-30 proc.[iii]

Pamiętajmy, że tylko symbol Euroliścia umieszczony na produkcie daje gwarancję zakupu żywności ekologicznej. Szukajmy go więc na etykietach i nie dajmy się zwieść zielonym opakowaniom z hasłem „naturalny” – mogą nas wprowadzić w błąd – podkreśla Krystyna Radkowska.

Polacy chcą niemarnowania

Blisko 9 na 10 Polaków (86 proc.) zgadza się, że warto nie marnować żywności, niezależnie od jej pochodzenia. Jak deklaracje przekładają się na rzeczywistość? Ponad połowa respondentów (55 proc.) stara się wykorzystać całość produktu spożywczego, a ewentualne resztki do innych dań. Blisko połowa (47 proc.) pilnuje daty ważności produktów spożywczych, a 4 osoby na 10 (44 proc.) przechowują je w taki sposób, by jak najdłużej zachowały świeżość. Jednocześnie 3 osoby na 10 jedzą produkty spożywcze wtedy, gdy mają na nie ochotę, 15 proc. Polaków przyznaje, że zdarza im się kupić i nie wykorzystać produktu spożywczego, a 9 proc. zdarza się o nich zapomnieć.

W kontekście niemarnowania kluczem jest liczenie i planowanie – podpowiada Grzegorz Łapanowski – ile realnie produktów potrzebujemy na święta. W gastronomii zakupy planujemy według zasady 100% + 20/30%. Jeśli dla 10 osób robimy rybę, to zakładamy porcje po 150 gramów fileta bez kości, to kupujemy ok 2 kg ryby, bo będzie kawałek odpadu, bo coś się może nie udać, ktoś może chcieć dokładkę. Przy wielodaniowym menu, szykujemy porcje degustacyjne. W zależności od tego, ile planujemy dań - ważą one od kilkudziesięciu do trochę ponad 100 g. Podczas tzw. „jednego posiedzenia” jesteśmy w stanie zjeść od 0,5 do 1 kg jedzenia – rzadko więcej – warto to wziąć pod uwagę. – wyjaśnia Łapanowski.

Pierogi możemy zrobić wcześniej, zamrozić i rozmrozić tylko tyle, ile będziemy potrzebowali. Podobnie jest z karpiem – filetujemy, nacinamy, mrozimy i rozmrażamy tyle, ile trzeba. Ale pamiętajmy, że są dania, których nie jesteśmy w stanie zakonserwować lub przetworzyć, jak śledzie czy sałatka warzywna. Dlatego kwestia dobrego zaplanowania listy zakupów może nam po prostu pomóc – radzi kucharz.

Miejmy nadzieję, że stopniowa zamiana przekonań i ostrożna kalkulacja zakupów mogą pomóc w zmniejszeniu skali problemu marnotrawstwa w Polsce, szczególnie w święta – z korzyścią dla naszej planety i domowych budżetów – konkluduje Krystyna Radkowska.

***

Informacja o badaniu:

Badanie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Polskiej Izby Żywności Ekologicznej w listopadzie 2024 roku techniką CAWI. W badaniu udział wzięło 800 Polek i Polaków powyżej 18. roku życia. Próba była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek oraz klasę wielkości miejscowości. Celem badania było poznanie poglądów Polaków na temat żywności ekologicznej oraz nawyków żywieniowych.

Informacja o kampanii:

„Przestaw się na eko – szukaj Euroliścia 2” to kampania edukacyjna, realizowana przez Polską Izbę Żywności Ekologicznej, której celem jest budowanie świadomości społeczeństwa w zakresie żywności ekologicznej, rozpoznawalności dla unijnego systemu jakości rolnictwa ekologicznego, a także promocja żywności certyfikowanej. Działania realizowane w ramach projektu mają za zadanie pokazanie konsumentom, jak żywność certyfikowana wpływa na nas i środowisko oraz jak w prosty sposób możemy przestawić się na eko, dokonując codziennych wyborów. Więcej informacji o kampanii znajduje się na platformie: www.przestawsienaeko.eu, będącej kompendium ekowiedzy. Kampania sfinansowana ze środków UE.

 

 


[i] https://fakty.tvn24.pl/zobacz-fakty/polacy-marnuja-duzo-jedzenia-w-okresie-swiat-jest-sposob-by-temu-zapobiec-a-przy-tym-zaoszczedzic-st7835722

[ii] Tamże.

[iii] Dane członków PIŻE.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Marketing & Communications Consultants
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport! Biuro prasowe
2025-04-21 | 23:50

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków
Zakupy Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
2025-03-25 | 06:00

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

Wystartowały Dni Wiosennych Okazji w sklepie Amazon.pl, które potrwają do 31 marca 2025 r., oferując siedem dni wyjątkowych promocji na dziesiątki tysięcy produktów we
Zakupy iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
2025-03-03 | 11:30

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

Apple zaprezentowało kolejną odsłonę swojego flagowego smartfona – iPhone’a 16. Tegoroczna wersja wprowadza istotne udoskonalenia w zakresie wydajności, aparatu

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy wiadomość o śmierci Jadwigi Jankowskiej-Cieślak jednej z najbardziej wybitnych polskich aktorek. Z tej okazji pragniemy podzielić się z Państwem jednym z ostatnich wywiadów, jakich udzieliła naszej redakcji.

Muzyka

Konsument

Eksperci apelują do Ministerstwa Zdrowia o zmianę w polityce nikotynowej. Powinna lepiej chronić dzieci i młodzież

Wprowadzanie kolejnych zakazów w ustawie tytoniowej nie przyniesie spodziewanego rezultatu – oceniają lekarze i terapeuci pracujący z osobami uzależnionymi. Według nich należy osobno rozpisać działania rozwiązujące problem na poziomie osób dorosłych, które już palą, i te, które będą nakierowane na ochronę dzieci i młodzieży przed dostępem do wyrobów nikotynowych. Stowarzyszenie Jump93 wraz z przedstawicielami środowisk psychiatrycznych i zdrowia publicznego zaapelowało o systemowe podejście do polityki nikotynowej, z uwzględnieniem potencjału strategii redukcji szkód.

Prawo

Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej prowadzi prekonsultacje dotyczące dalszych etapów reformy opieki wczesnodziecięcej i podkreśla, że jest to jedno z kluczowych zadań podjętych przez resort. Ma to pomóc w zatrzymaniu negatywnych trendów demograficznych. W 2024 roku w Polsce urodziło się 252 tys. dzieci, czyli o ponad 20 tys. mniej niż w poprzednim roku i najmniej w całym okresie powojennym.