Odkryj Włochy na nowo: e-commerce i jego fenomenalny wzrost
Włochy to znacznie więcej niż tylko pizza i prestiżowe marki mody, takie jak Gucci, Prada czy Armani. To kraj, który obecnie staje się gorącym miejscem dla polskich przedsiębiorców w świecie e-commerce. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: Włochy oferują teraz niepowtarzalną szansę na ekspansję, a dynamika ich rynku czyni to przedsięwzięcie jeszcze bardziej kuszącym. To czas, aby odkryć włoski e-commerce na nowo i podbić serca tutejszych konsumentów.
Jak podaje e-Izba, czynnikami napędzającymi rozwój e-rynku są m.in. poprawa infrastruktury dostępu do Internetu i szersza dostępność łączy szerokopasmowych, ogromne rozpowszechnienie smartfonów oraz bezpieczeństwo transakcji. Szacuje się, że sprzedaż detaliczna produktów nieżywnościowych na rynkach europejskich wzrośnie od 2,3 do 4 procent w 2023 roku, a najwyższy wzrost obserwowany będzie we Włoszech, gdzie sprzedaż wyniesie ponad 200 mld euro – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Metapack.
Włoski e-commerce
Całkowity obrót e-commerce we Włoszech w 2022 r. wyniósł 75,89 mld euro. Oznacza to przyrost o 18,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto przy tym zauważyć, że większość tego wzrostu była spowodowana zwyżką cen. Dane te pochodzą z raportu Ecommerce in Italy 2023 firmy Casaleggio Associati, zajmującej się doradztwem w zakresie strategii cyfrowej we Włoszech.
Inflacja, która dotknęła europejskie rynki konsumenckie w 2022 roku, nie oszczędziła też Włoch. Średnia roczna stopa inflacji osiągnęła tu ponad 11 punktów procentowych, niepokojąc konsumentów i zakłócając strategie włoskich detalistów. Jednak ceny online wzrosły mniej niż ogólne ceny we Włoszech. Zgodnie z trendem obserwowanym od 2017 r., witryny e-commerce nieznacznie przyczyniły się do łagodniejszej inflacji.
Jak kupują Włosi?
Obecnie we Włoszech około 37 milionów użytkowników kupuje produkty online i przewiduje się, że liczba ta będzie rosnąć w nadchodzących latach. Dziś penetracja e-commerce we Włoszech sięga 68%, w porównaniu do 83% w Wielkiej Brytanii lub 79% w sąsiedniej Francji. 75% tutejszych e-użytkowników dokonuje obecnie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych, osiągając szczyt 90% w niektórych firmach. Również aż 90% z nich szuka opinii, recenzji i większej ilości informacji na temat produktów online przed ich zakupem, w związku z czym CRM odgrywa coraz ważniejszą rolę w kontaktach z klientem.
Tym samym, jak podaje E-Business Consulting, coraz więcej uwagi poświęca się analizie: od potrzeb użytkownika po ruchy konkurencji, strukturyzując działania mające na celu poprawę doświadczenia klienta i lojalności użytkowników. CRM ze spersonalizowaną sztuczną inteligencją jest niczym garnitur szyty na miarę dla klienta i staje się kolejnym mocnym punktem w relacjach B2C. Klient jest zatem coraz częściej w centrum strategii działań e-sklepów, a komunikacja wielokanałowa ma fundamentalne znaczenie.
Miłość do zagranicznych marketplace’ów
W segmencie B2C (business-to-consumer) transgraniczny handel elektroniczny zyskuje na znaczeniu – jak podaje statista.com, udział przychodów generowanych przez zagranicznych sprzedawców internetowych w całkowitej sprzedaży detalicznej online osiągnął w 2022 r. prawie 40%. Chiny są wiodącym rynkiem pochodzenia zakupów transgranicznych, a za nimi plasują się Wielka Brytania i Niemcy.
Niekwestionowanym liderem na włoskim rynku jest działający od 2010 r. Amazon.it z przychodem w wysokości 5,9 mld dolarów w 2021 r. Miejsce drugie należy do amerykańskiego sklepu z odzieżą Shein.com (1,1 mld), trzecie do Zalando.it (801 mln).
Najpopularniejsze segmenty włoskiego e-handlu
Według danych ecommercenews.eu, witryny e-commerce we Włoszech mają wzrosnąć w 2023 roku o 17,3 procent pod względem obrotów. Oczekuje się, że w szczególności takie kategorie jak czas wolny, żywność i moda oraz zdrowie i uroda odnotują największy przyrost obrotów online (odpowiednio 23, 20 i 19%). Z kolei sektor turystyczny wykazał imponujący rozwój w 2022 roku (47%), generując 13,3% całkowitego obrotu e-commerce.
Dostawy do Włoch
Packeta Poland, dzięki uruchomieniu bezpośredniej linii logistycznej dla rynku adriatyckiego, umożliwi polskiemu e-commerce’owi dostawę przesyłek z Polski do Włoch nawet w 3-4 dni. Rozbudowana sieć połączeń pozwoli e-sklepom optymalizować ceny oraz czas dostaw, a także zmniejszy prawdopodobieństwo uszkodzenia towarów.
Cały czas obserwujemy trendy e-sprzedaży transgranicznej i na tej podstawie rozbudowujemy naszą siatkę połączeń. Zależy nam na tym, aby wspomagać polskie e-sklepy – tak, aby mogły być konkurencyjne na europejskich rynkach. Włochy są perspektywicznym kierunkiem z uwagi na dużą liczbę internautów czy szybko rozwijająca się tam omnikanałowość. Myśląc o zagranicznej ekspansji, rodzinne e-firmy zdecydowanie powinny zwrócić uwagę na ten kraj – mówi Justyna Andreas, Managing Director Commercial Entities, Packeta Poland.
trzy wskazówki, jak skutecznie prowadzić e-sklep w krajach adriatyckich
|
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,3 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6,3 tys. Z-Boxów), 125 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.
Uwolnij swojego wewnętrznego botanika z nowym zestawem LEGO® Ideas Ogród botanic
Prezent po polsku – konwenanse i uprzedzenia. Czego nie wypada?
15. Urodziny Salonu Pierre Cardin w Galerii Sfera w Bielsku-Białej. Wyjątkowa Ce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.