Omni-commerce – jak kupują polscy konsumenci?
Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej porusza kwestię zachowań konsumentów oraz sposobu w jaki dokonują zakupów. Ciekawą zmianą w porównaniu do czasów przed pandemią jest to, że w przypadku sklepów stacjonarnych spadło znaczenie przyzwyczajenia do danego miejsca. Ten czynnik, obok zaufania do sklepu oraz atrakcyjnych warunków zwrotów i reklamacji stał się za to kluczowy w przypadku zaopatrywania się w sieci.
Co ciekawe, podczas zakupów w Internecie, zarówno stacjonarnie jak i przez urządzenia mobilne, nabywcy znacznie rzadziej zwracają uwagę na promocje i ceny. Może być to spowodowane przez zbyt dużą liczbę „super ofert” na każdym kroku, a także wzrost znaczenia opinii o produkcie jako czynnika pozwalającego podjąć właściwą decyzję zakupową. Jak wskazują wyniki badania, co czwarta osoba podczas swojego ostatniego zakupu poszukiwała informacji i opinii o produktach (26%). Kobiety i mężczyźni tak samo często płacili za zakup w sieci (32% i 33%), chociaż to panie częściej śledziły status zamówienia i poszukiwały recenzji. Z kolei panowie zdecydowanie częściej porównywali oferty (26% vs 10%). Wartym uwagi jest fakt, że niska cena nie jest już najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego miejsca zakupowego. Kluczowe jest dziś zaufanie do sklepu (32%) oraz jego szeroki asortyment (24%).
I właśnie zaufanie do zagranicznych marek jest głównym powodem, dla którego Polacy kupują online za granicą. Takiej odpowiedzi według badania udzieliło aż 17% ankietowanych. Kolejnymi argumentami wskazanymi przez respondentów są niższe ceny niż w naszym kraju - wskazywane przez 16% konsumentów oraz niskie koszty dostawy. Warto zaznaczyć, że motyw ceny i oszczędności jest wskazywany przez 25% osób. Co jeszcze przemawia za zakupami cross-border? 11% konsumentów wymienia zarówno bezproblemowe zwroty, jak i obsługę posprzedażową na wysokim poziomie (również 11%).
Jednak niezależnie od miejsca dokonywania zakupów i pomimo sytuacji ekonomicznej, konsumenci w zdecydowanie rzadziej porównują oferty, a częściej podejmują decyzję zakupową szybko - w oparciu o reklamę lub opinie innych klientów. Warto mieć to na uwadze podczas planowania strategii marketingowych swoich sklepów.
Autorem komentarza jest Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland, cyfrowej platformie dla e-commerce, ułatwiającej sklepom internetowym zagraniczną ekspansję. Packeta zapewnia e-sklepom rozwiązanie oparte o jeden interfejs (API), w ramach którego mogą zarządzać całym procesem dostaw i płatności, również w różnych walutach.
*Komentarz ekspercki został przygotowany w opraciu o dane raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” Izby Gospodarki Elektronicznej.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 14,5 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze
Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.
Prawo
Trwają prace nad nowymi przepisami chroniącymi dzieci przed wykorzystywaniem seksualnym. Mają dostosować prawo do rozwoju technologii

Surowsze kary dla przestępców, zniesienie terminu przedawnienia i zrównanie przestępstw offline z tymi dokonywanymi w internecie – to niektóre zmiany zaproponowane przez Parlament Europejski do przepisów dotyczących ochrony dzieci przed nadużyciami seksualnymi. Europosłowie chcą, by były to kwestie zharmonizowane w ramach UE. Szczególnie istotne jest dostosowanie prawa do wyzwań związanych z rozwojem nowych technologii – powinno ono uwzględniać m.in. filmy czy obrazy wytworzone z pomocą AI.
Motoryzacja
Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora

Aktorka zaplanowała już część swojego urlopu i wręcz już nie może się doczekać wyjazdu pod namiot. Tym razem wybrała model montowany na dachu auta, co ma zapewnić większy komfort wypoczynku. Anna Powierza zaznacza, że w takiej wersji można funkcjonować bez żadnych ograniczeń. Nie zdradza jednak, kiedy dokładnie wyjeżdża ani jaką lokalizację wybrała. Wiadomo tylko, że będzie jej towarzyszyć córka, 11-letnia Helena.