Komunikaty PR

PAYBACK sprawdza, ile w tym roku wydamy na świąteczne zakupy

2021-12-09  |  10:30

Wkraczamy w decydujący moment wielkiej przedświątecznej gorączki. Jaki budżet przeznaczymy w tym roku na zakup produktów na wigilijny stół, ile wydamy na prezenty dla najbliższych, gdzie planujemy je kupić i w końcu – jak zamierzamy spędzić nadchodzące święta? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi w wynikach najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll.

Gdzie po zakupy na święta? Czyli szturm na sklepy wielkoformatowe

Tradycyjne, polskie święta dla wielu z nas oznaczają przede wszystkim czas spędzony z rodziną przy suto zastawionym stole. Gdzie zatem udajemy się po produkty niezbędne do przygotowania potraw świątecznych, które na nim goszczą? Uczestnicy badania wskazali, że przede wszystkim są to super- i hipermarkety, które odwiedzi 72% respondentów. Dyskonty z kolei wybiera 64% ankietowanych, a wciąż popularne targi i bazarki – 20% osób, które wzięły udział w PAYBACK Opinion Poll. Co ciekawe, zakupy przez internet w tym przypadku wskazał jedynie co ósmy badany (13%).

Wybierając sklep, w którym kupimy artykuły spożywcze na święta, najczęściej kierujemy się ceną, poszukując promocji i produktów, które nie nadwerężą naszych budżetów – tak wskazało 72% ankietowanych. Dla 53% respondentów niezwykle ważna jest też jakość oferowanych artykułów spożywczych, a 50% z nas kieruje się wygodą i dostępnością wielu produktów w jednym miejscu. Co trzeci konsument (34%) zwraca uwagę także na lokalizację i wybiera sklepy, które znajdują się blisko domu.

Prezenty z dostawą do domu

Obok tradycyjnych potraw na wigilijnym stole w czasie świąt w polskich domach nie może zabraknąć prezentów pod choinką. Gdzie je zwykle kupujemy? Ponad połowa z nas (55%) najczęściej w tym celu wybiera sklepy online. Z kolei 46% udaje się do galerii handlowych, a co trzeci ankietowany (33%) kupuje upominki w super- lub hipermarketach. Powodem dominacji sklepów internetowych w tym przypadku może być zarówno trwająca ciągle pandemia, jak i fakt, że zakupy online oznaczają większą wygodę, która jest szczególnie istotna dla 35% badanych. Ponad 60% z nas szuka prezentów przede wszystkim w dobrych cenach lub takich, które są objęte promocją, a 45% zwraca uwagę na jakość oferowanego asortymentu.

O ile zakupy spożywcze na święta zwykle robimy kilka dni lub tydzień przed wigilią (odpowiednio 37 i 36% ankietowanych), o tyle upominki kupujemy wcześniej – dwa tygodnie lub nawet miesiąc przed świętami, co wskazało po 40% respondentów.

Pod naszymi choinkami w tym roku najczęściej znajdą się kosmetyki i perfumy, które zamierza kupić lub kupiła już blisko połowa badanych. Bardzo popularną gwiazdkową kategorią zakupową są też gry i zabawki, które znajdą się w koszykach co trzeciego respondenta, a także ubrania czy obuwie, które sprezentuje swoim najbliższym prawie 30% ankietowanych – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

Wśród popularnych, bożonarodzeniowych prezentów jest też elektronika, którą wskazał co czwarty ankietowany, książki i płyty (23% badanych) oraz słodycze (22%).

Jednocześnie, 7% osób, które wzięły udział w badaniu PAYBACK, w ogóle nie planuje w tym roku zakupu prezentów. W przypadku prawie 30% z nich powodem jest inflacja, która zmusza ich do ograniczenia tego typu wydatków. Co czwarty w tej grupie (26%) nie ma w zwyczaju kupowania upominków, a 15% wykona podarunki własnoręcznie.

Świąteczny budżet

Przygotowania do świąt to także zwykle duże wydatki, na które warto się wcześniej przygotować. Ile zatem planujemy wydać w tym roku?

Kupując produkty spożywcze na święta, ponad połowa respondentów (57%) przeznaczy na ten cel od 101 do 500 zł. Co trzeci ankietowany planuje wydać na takie zakupy od 501 do 1000 zł, a 5% – od 1001 do 1500 zł.

Podobnie kształtują się wyniki dotyczące zakupów świątecznych prezentów. Ponad połowa (53%) ankietowanych planuje wydać na upominki od 101 do 500 zł, 30% – od 501 do 1000 zł, a 9% od 1001 do 1500 zł.

Nasze zakupy sfinansujemy z bieżących dochodów lub oszczędności – tak wskazało 91% respondentów. Jedynie 9% ankietowanych sięgnie w tym celu po kartę kredytową, 4% po środki z programu 500+, a 3% wykorzysta środki od rodziny, przyjaciół lub zaciągnie pożyczkę.

W planowaniu świątecznego budżetu, pomagają nam oczywiście oferty promocyjne. Aktywnie poszukuje ich blisko 90% respondentów badania PAYBACK. Z pomocą przychodzą nam przede wszystkim gazetki promocyjne, do których zagląda 38% ankietowanych, strony internetowe, które wskazało 26% osób oraz aplikacje mobilne sklepów, a także reklamy telewizyjne, radiowe lub prasowe, które w naszej ankiecie wskazał co dziesiąty konsument – tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska.

Święta w gronie najbliższych wokół pachnącej choinki

A jak spędzimy te wyjątkowe, świąteczne dni? Jak wynika z PAYBACK Opinion Poll, prawie 60% ankietowanych zamierza celebrować je w swoim domu, a co czwarty respondent wybiera się w tym czasie do swojej rodziny. Częściowo we własnym domu i w gronie rodziny lub znajomych święta spędzi natomiast 16% ankietowanych. Co ciekawe, turystyczne wyjazdy w Polsce lub za granicę planuje wtedy jedynie 2% badanych.

Czym jednak byłyby święta bez kolorowych lampek i ozdób? Dekorując swoje domy, ok. 40% respondentów postawi w tym roku na żywą choinkę, a tylko co czwarty ankietowany wybierze sztuczne drzewko. Około 30% respondentów dodatkowo udekoruje też swoje domy na zewnątrz, sięgając po girlandy świetlne czy figury LED.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-23 listopada 2021 r. metodą ankiety online na grupie 899 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Arkady Wrocławskie rozdają bukiety z okazji Dnia Mamy Biuro prasowe
2022-05-23 | 11:40

Arkady Wrocławskie rozdają bukiety z okazji Dnia Mamy

Z okazji Dnia Matki Arkady Wrocławskie przygotowały dla klientów specjalną akcję. Robiąc zakupy w centrum handlowym w dniach 25-26 maja można będzie odebrać piękne bukiety ciętych
Zakupy Graj o nagrody w Złotej Loterii CH Focus!
2022-05-20 | 17:00

Graj o nagrody w Złotej Loterii CH Focus!

Czas na grę w Złotej Loterii! Szczęście może się uśmiechnąć do każdego! W CH Focus co sobotę na klientów czekają fantastyczne nagrody! Okres sprzedaży promocyjnej w loterii
Zakupy Stare na Nowo - nowy sklep w koncepcie zero waste w King Cross Praga
2022-05-19 | 14:20

"Stare na Nowo" - nowy sklep w koncepcie zero waste w King Cross Praga

King Cross Praga otwiera się na małych przedsiębiorców. I to nie byle jakich! Wkrótce portfolio galerii wzbogaci nietypowy najemca działający w duchu Zero Waste. Lokal

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Partner serwisu

Wschód Kultury

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Uroda

Natalia Gryglewska: W grudniu prawdopodobnie będę reprezentowała nasz kraj w kolejnym konkursie Miss Świata

Z racji dzierżonego tytułu Natalia Gryglewska bierze udział w różnych projektach zawodowych, kampaniach reklamowych, akcjach społecznych i imprezach branżowych. 27 maja we Włocławku odbędzie się finał Miss Polonia 2021/2022, podczas którego przekaże ona bursztynową koronę swojej następczyni, a sama z kolei zacznie przygotowania do udziału w wyborach Miss Świata, które prawdopodobnie odbędą się w tym roku już po raz drugi. Jeśli chodzi o czas wolny, to modelka najchętniej spędza go aktywnie, bo jak przyznaje – sport odgrywa bardzo ważną rolę w jej życiu.

 

Teatr

Ewa Ziętek: Mam wrażenie, że teraz do teatru przychodzi mniej ludzi. Z powodu wojny i drożyzny w sklepach liczą każdy grosz

Aktorka zauważa, że frekwencja w teatrach znów jest sporo mniejsza. I choć nie ma już obostrzeń związanych z pandemią, to nastroje społeczne pogorszyła wojna, która toczy się w Ukrainie, i wysoka inflacja. Ludzie mają więc kolejne powody do obaw i niepokoju, muszą także liczyć każdy grosz.

Seriale

Joanna Trzepiecińska: Rola Alutki przyniosła mi wielką sympatię publiczności. „Rodzina zastępcza” to był znakomity serial

Kilkanaście lat temu aktorka jako Alutka podbiła serca wielu osób i zdobyła dużą popularność. To było dla niej niezwykle miłe doświadczenie i również dziś nie kryje satysfakcji z tego, że jej bohaterka z „Rodziny zastępczej” tak zapadła widzom w pamięci. Zdaniem Joanny Trzepiecińskiej ten serial śmiało można nazwać kultowym, bo ogląda go już kolejne pokolenie, a on nadal – między innymi dzięki świetnemu scenariuszowi – nie traci na aktualności.

Partner serwisu