Komunikaty PR

PAYBACK sprawdza, ile w tym roku wydamy na świąteczne zakupy

2021-12-09  |  10:30

Wkraczamy w decydujący moment wielkiej przedświątecznej gorączki. Jaki budżet przeznaczymy w tym roku na zakup produktów na wigilijny stół, ile wydamy na prezenty dla najbliższych, gdzie planujemy je kupić i w końcu – jak zamierzamy spędzić nadchodzące święta? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi w wynikach najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll.

Gdzie po zakupy na święta? Czyli szturm na sklepy wielkoformatowe

Tradycyjne, polskie święta dla wielu z nas oznaczają przede wszystkim czas spędzony z rodziną przy suto zastawionym stole. Gdzie zatem udajemy się po produkty niezbędne do przygotowania potraw świątecznych, które na nim goszczą? Uczestnicy badania wskazali, że przede wszystkim są to super- i hipermarkety, które odwiedzi 72% respondentów. Dyskonty z kolei wybiera 64% ankietowanych, a wciąż popularne targi i bazarki – 20% osób, które wzięły udział w PAYBACK Opinion Poll. Co ciekawe, zakupy przez internet w tym przypadku wskazał jedynie co ósmy badany (13%).

Wybierając sklep, w którym kupimy artykuły spożywcze na święta, najczęściej kierujemy się ceną, poszukując promocji i produktów, które nie nadwerężą naszych budżetów – tak wskazało 72% ankietowanych. Dla 53% respondentów niezwykle ważna jest też jakość oferowanych artykułów spożywczych, a 50% z nas kieruje się wygodą i dostępnością wielu produktów w jednym miejscu. Co trzeci konsument (34%) zwraca uwagę także na lokalizację i wybiera sklepy, które znajdują się blisko domu.

Prezenty z dostawą do domu

Obok tradycyjnych potraw na wigilijnym stole w czasie świąt w polskich domach nie może zabraknąć prezentów pod choinką. Gdzie je zwykle kupujemy? Ponad połowa z nas (55%) najczęściej w tym celu wybiera sklepy online. Z kolei 46% udaje się do galerii handlowych, a co trzeci ankietowany (33%) kupuje upominki w super- lub hipermarketach. Powodem dominacji sklepów internetowych w tym przypadku może być zarówno trwająca ciągle pandemia, jak i fakt, że zakupy online oznaczają większą wygodę, która jest szczególnie istotna dla 35% badanych. Ponad 60% z nas szuka prezentów przede wszystkim w dobrych cenach lub takich, które są objęte promocją, a 45% zwraca uwagę na jakość oferowanego asortymentu.

O ile zakupy spożywcze na święta zwykle robimy kilka dni lub tydzień przed wigilią (odpowiednio 37 i 36% ankietowanych), o tyle upominki kupujemy wcześniej – dwa tygodnie lub nawet miesiąc przed świętami, co wskazało po 40% respondentów.

Pod naszymi choinkami w tym roku najczęściej znajdą się kosmetyki i perfumy, które zamierza kupić lub kupiła już blisko połowa badanych. Bardzo popularną gwiazdkową kategorią zakupową są też gry i zabawki, które znajdą się w koszykach co trzeciego respondenta, a także ubrania czy obuwie, które sprezentuje swoim najbliższym prawie 30% ankietowanych – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

Wśród popularnych, bożonarodzeniowych prezentów jest też elektronika, którą wskazał co czwarty ankietowany, książki i płyty (23% badanych) oraz słodycze (22%).

Jednocześnie, 7% osób, które wzięły udział w badaniu PAYBACK, w ogóle nie planuje w tym roku zakupu prezentów. W przypadku prawie 30% z nich powodem jest inflacja, która zmusza ich do ograniczenia tego typu wydatków. Co czwarty w tej grupie (26%) nie ma w zwyczaju kupowania upominków, a 15% wykona podarunki własnoręcznie.

Świąteczny budżet

Przygotowania do świąt to także zwykle duże wydatki, na które warto się wcześniej przygotować. Ile zatem planujemy wydać w tym roku?

Kupując produkty spożywcze na święta, ponad połowa respondentów (57%) przeznaczy na ten cel od 101 do 500 zł. Co trzeci ankietowany planuje wydać na takie zakupy od 501 do 1000 zł, a 5% – od 1001 do 1500 zł.

Podobnie kształtują się wyniki dotyczące zakupów świątecznych prezentów. Ponad połowa (53%) ankietowanych planuje wydać na upominki od 101 do 500 zł, 30% – od 501 do 1000 zł, a 9% od 1001 do 1500 zł.

Nasze zakupy sfinansujemy z bieżących dochodów lub oszczędności – tak wskazało 91% respondentów. Jedynie 9% ankietowanych sięgnie w tym celu po kartę kredytową, 4% po środki z programu 500+, a 3% wykorzysta środki od rodziny, przyjaciół lub zaciągnie pożyczkę.

W planowaniu świątecznego budżetu, pomagają nam oczywiście oferty promocyjne. Aktywnie poszukuje ich blisko 90% respondentów badania PAYBACK. Z pomocą przychodzą nam przede wszystkim gazetki promocyjne, do których zagląda 38% ankietowanych, strony internetowe, które wskazało 26% osób oraz aplikacje mobilne sklepów, a także reklamy telewizyjne, radiowe lub prasowe, które w naszej ankiecie wskazał co dziesiąty konsument – tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska.

Święta w gronie najbliższych wokół pachnącej choinki

A jak spędzimy te wyjątkowe, świąteczne dni? Jak wynika z PAYBACK Opinion Poll, prawie 60% ankietowanych zamierza celebrować je w swoim domu, a co czwarty respondent wybiera się w tym czasie do swojej rodziny. Częściowo we własnym domu i w gronie rodziny lub znajomych święta spędzi natomiast 16% ankietowanych. Co ciekawe, turystyczne wyjazdy w Polsce lub za granicę planuje wtedy jedynie 2% badanych.

Czym jednak byłyby święta bez kolorowych lampek i ozdób? Dekorując swoje domy, ok. 40% respondentów postawi w tym roku na żywą choinkę, a tylko co czwarty ankietowany wybierze sztuczne drzewko. Około 30% respondentów dodatkowo udekoruje też swoje domy na zewnątrz, sięgając po girlandy świetlne czy figury LED.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-23 listopada 2021 r. metodą ankiety online na grupie 899 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Zakupy Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Zakupy Prezent na zakończenie szkoły – 7 pomysłów na upominki dla absolwentów
2025-05-22 | 15:50

Prezent na zakończenie szkoły – 7 pomysłów na upominki dla absolwentów

Każde zakończenie roku szkolnego to nie tylko czas na świętowanie osiągnięć, ale również okazja do wręczenia wyjątkowego prezentu na zakończenie szkoły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.