PAYBACK sprawdza, ile w tym roku wydamy na świąteczne zakupy
Wkraczamy w decydujący moment wielkiej przedświątecznej gorączki. Jaki budżet przeznaczymy w tym roku na zakup produktów na wigilijny stół, ile wydamy na prezenty dla najbliższych, gdzie planujemy je kupić i w końcu – jak zamierzamy spędzić nadchodzące święta? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi w wynikach najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll.
Gdzie po zakupy na święta? Czyli szturm na sklepy wielkoformatowe
Tradycyjne, polskie święta dla wielu z nas oznaczają przede wszystkim czas spędzony z rodziną przy suto zastawionym stole. Gdzie zatem udajemy się po produkty niezbędne do przygotowania potraw świątecznych, które na nim goszczą? Uczestnicy badania wskazali, że przede wszystkim są to super- i hipermarkety, które odwiedzi 72% respondentów. Dyskonty z kolei wybiera 64% ankietowanych, a wciąż popularne targi i bazarki – 20% osób, które wzięły udział w PAYBACK Opinion Poll. Co ciekawe, zakupy przez internet w tym przypadku wskazał jedynie co ósmy badany (13%).
Wybierając sklep, w którym kupimy artykuły spożywcze na święta, najczęściej kierujemy się ceną, poszukując promocji i produktów, które nie nadwerężą naszych budżetów – tak wskazało 72% ankietowanych. Dla 53% respondentów niezwykle ważna jest też jakość oferowanych artykułów spożywczych, a 50% z nas kieruje się wygodą i dostępnością wielu produktów w jednym miejscu. Co trzeci konsument (34%) zwraca uwagę także na lokalizację i wybiera sklepy, które znajdują się blisko domu.
Prezenty z dostawą do domu
Obok tradycyjnych potraw na wigilijnym stole w czasie świąt w polskich domach nie może zabraknąć prezentów pod choinką. Gdzie je zwykle kupujemy? Ponad połowa z nas (55%) najczęściej w tym celu wybiera sklepy online. Z kolei 46% udaje się do galerii handlowych, a co trzeci ankietowany (33%) kupuje upominki w super- lub hipermarketach. Powodem dominacji sklepów internetowych w tym przypadku może być zarówno trwająca ciągle pandemia, jak i fakt, że zakupy online oznaczają większą wygodę, która jest szczególnie istotna dla 35% badanych. Ponad 60% z nas szuka prezentów przede wszystkim w dobrych cenach lub takich, które są objęte promocją, a 45% zwraca uwagę na jakość oferowanego asortymentu.
O ile zakupy spożywcze na święta zwykle robimy kilka dni lub tydzień przed wigilią (odpowiednio 37 i 36% ankietowanych), o tyle upominki kupujemy wcześniej – dwa tygodnie lub nawet miesiąc przed świętami, co wskazało po 40% respondentów.
– Pod naszymi choinkami w tym roku najczęściej znajdą się kosmetyki i perfumy, które zamierza kupić lub kupiła już blisko połowa badanych. Bardzo popularną gwiazdkową kategorią zakupową są też gry i zabawki, które znajdą się w koszykach co trzeciego respondenta, a także ubrania czy obuwie, które sprezentuje swoim najbliższym prawie 30% ankietowanych – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.
Wśród popularnych, bożonarodzeniowych prezentów jest też elektronika, którą wskazał co czwarty ankietowany, książki i płyty (23% badanych) oraz słodycze (22%).
Jednocześnie, 7% osób, które wzięły udział w badaniu PAYBACK, w ogóle nie planuje w tym roku zakupu prezentów. W przypadku prawie 30% z nich powodem jest inflacja, która zmusza ich do ograniczenia tego typu wydatków. Co czwarty w tej grupie (26%) nie ma w zwyczaju kupowania upominków, a 15% wykona podarunki własnoręcznie.
Świąteczny budżet
Przygotowania do świąt to także zwykle duże wydatki, na które warto się wcześniej przygotować. Ile zatem planujemy wydać w tym roku?
Kupując produkty spożywcze na święta, ponad połowa respondentów (57%) przeznaczy na ten cel od 101 do 500 zł. Co trzeci ankietowany planuje wydać na takie zakupy od 501 do 1000 zł, a 5% – od 1001 do 1500 zł.
Podobnie kształtują się wyniki dotyczące zakupów świątecznych prezentów. Ponad połowa (53%) ankietowanych planuje wydać na upominki od 101 do 500 zł, 30% – od 501 do 1000 zł, a 9% od 1001 do 1500 zł.
Nasze zakupy sfinansujemy z bieżących dochodów lub oszczędności – tak wskazało 91% respondentów. Jedynie 9% ankietowanych sięgnie w tym celu po kartę kredytową, 4% po środki z programu 500+, a 3% wykorzysta środki od rodziny, przyjaciół lub zaciągnie pożyczkę.
– W planowaniu świątecznego budżetu, pomagają nam oczywiście oferty promocyjne. Aktywnie poszukuje ich blisko 90% respondentów badania PAYBACK. Z pomocą przychodzą nam przede wszystkim gazetki promocyjne, do których zagląda 38% ankietowanych, strony internetowe, które wskazało 26% osób oraz aplikacje mobilne sklepów, a także reklamy telewizyjne, radiowe lub prasowe, które w naszej ankiecie wskazał co dziesiąty konsument – tłumaczy Katarzyna Grzywaczewska.
Święta w gronie najbliższych wokół pachnącej choinki
A jak spędzimy te wyjątkowe, świąteczne dni? Jak wynika z PAYBACK Opinion Poll, prawie 60% ankietowanych zamierza celebrować je w swoim domu, a co czwarty respondent wybiera się w tym czasie do swojej rodziny. Częściowo we własnym domu i w gronie rodziny lub znajomych święta spędzi natomiast 16% ankietowanych. Co ciekawe, turystyczne wyjazdy w Polsce lub za granicę planuje wtedy jedynie 2% badanych.
Czym jednak byłyby święta bez kolorowych lampek i ozdób? Dekorując swoje domy, ok. 40% respondentów postawi w tym roku na żywą choinkę, a tylko co czwarty ankietowany wybierze sztuczne drzewko. Około 30% respondentów dodatkowo udekoruje też swoje domy na zewnątrz, sięgając po girlandy świetlne czy figury LED.
PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 22-23 listopada 2021 r. metodą ankiety online na grupie 899 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci
Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.
Edukacja
Miliony młodych biorą udział w międzynarodowej wymianie akademickiej. Celem jest udział w niej 23 proc. studentów z UE

Mobilność edukacyjna jest jednym z istotnych punktów w agendzie instytucji UE. W ubiegłym roku Rada UE wydała w tym obszarze zalecenia „Europa w ruchu”, w którym wskazała nowy cel na 2030 rok. Chodzi o to, by odsetek absolwentów w UE, którzy skorzystali z zagranicznej mobilności edukacyjnej, wynosił co najmniej 23 proc. Jak podkreślają przedstawiciele Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, mobilność edukacyjna to korzyści zarówno dla studentów, jak i kadry akademickiej oraz samej instytucji naukowej czy uczelni.
Motoryzacja
Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej

Piosenkarka wyznaje zasadę, że jeżeli coś się zepsuło, to trzeba próbować to naprawić, a nie od razu wyrzucać do kosza, generując kolejne śmieci. Dlatego też nie kupuje coraz nowszych modeli telefonów tylko po to, by móc pochwalić się modnym gadżetem. Wraz z mężem mają natomiast słabość do kultowych wręcz modeli samochodów i o ten, który jest w ich garażu, dbają jak o prawdziwą perełkę.