Polskie e-sklepy rozwijają się. Robi w nich zakupy trzy czwarte klientów
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Zamawianie produktów w sieci z roku na rok staje się coraz prostsze. W Polsce jest obecnie prawie 29 mln internautów, z których 77 proc. robi zakupy online – wynika z danych Gemius. Klienci najchętniej kupują w polskich sklepach. Do takich zakupów przyznaje się 75 proc. osób, a 32 proc. wybiera zagraniczne platformy. Według ekspertów Farmy Świętokrzyskiej rozwój rynku e-commerce to duża szansa dla polskich firm, którym łatwiej zdobyć klientów w sieci niż konkurować z dużymi zagranicznymi markami na rynku stacjonarnym. I faktycznie tak się dzieje. Sklep internetowy Farmy Świętokrzyskiej (BIOzFarmy) notuje co miesiąc ok. 10 proc. nowych klientów.
- Obecnie mamy do czynienia z rosnącym zaufaniem i zadowoleniem klientów z jakości produktów i dostaw online. Szczególnie przy sprzedaży produktów spożywczych ma to znaczenie. Firmy kurierskie są coraz bardziej elastyczne i potrafią z powodzeniem dostosować się do potrzeb transportu konkretnych produktów. Obecnie stawiamy na maksymalne skrócenie czasu dostawy, ale już wkrótce dołączy do tego możliwość przewozu żywności w warunkach chłodniczych. Dzięki temu staniemy się bardziej konkurencyjni. Już przełamaliśmy barierę obaw przed zakupami online, teraz czas na popularyzację zakupów świeżych produktów. Co ważne, klienci, którzy raz kupią w ten sposób z dużym prawdopodobieństwem zrobią to ponownie - mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Wśród wszystkich Polaków kupujących w internecie 75 proc. potwierdza, że robi zakupy na krajowych portalach. W zagranicznych serwisach kupuje 32 proc. osób. Z raportu Gemius wynika, że sklepy online wybierają głównie konsumenci z wykształceniem wyższym (41 proc.) i średnim (35 proc.). Najczęściej są to osoby w wieku 35-49 lat (34 proc.) i powyżej 50 r.ż. (28 proc.). Ponad jedna piąta konsumentów internautów to młodzi dorośli w wieku 25-34 lata (22 proc.), a grupa 15-24 lata stanowi 16 proc. wszystkich. Klienci sklepów online to w większości mieszkańcy dużych i średnich miast, którzy deklarują, że sytuacja finansowa ich gospodarstw domowych jest średnia lub dobra.
Zakupy online wygodniejsze i tańsze
Do e-sklepów 3 na 4 klientów przyciąga przede wszystkim dostępność przez całą dobę i brak konieczności jechania do sklepu, podaje Gemius. Blisko dwie trzecie wskazuje na nieograniczony czas, w jakim mogą przebierać w produktach i niższe ceny. Wysoko znajduje się także szeroki asortyment i możliwość łatwego porównywania ofert, w celu znalezienia tej najbardziej korzystnej. Niemal połowa konsumentów wskazuje, że do zaglądania do sieci po zakupy motywuje ich krótszy czas niż musieliby poświęcić na to w sklepie stacjonarnym oraz możliwość wyboru z różnych opcji dostawy. Co potwierdza, że faktycznie zauważają i doceniają jakość dostaw oferowanych przez sklepy online.
Z kolei do częstszego robienia zakupów w internecie zachęciłyby ich przede wszystkim niższe ceny i rabaty. Przyznaje tak ponad połowa zapytanych. Na szybszą dostawę wskazuje 3 na 10 respondentów, a jedynie jedna piąta chciałaby większego wyboru opcji dostarczania przesyłki.
Jedzenie w sieci
Kategorią zakupową online, która nabrała znacznego rozpędu w pandemii i obecnie jest jedną z najszybciej rozwijających się są produkty spożywcze. W ostatnim badaniu Gemiusa ponad jedna trzecia zapytanych konsumentów (35 proc.) przyznała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrobiła zakupy jedzenia online. Najbardziej przekonane do nich są osoby z największych miast. Z osób, które kupują produkty spożywcze w internecie ponad jedna czwarta (28 proc.) przekonała się do tego w ciągu ostatnich dwóch lat i wtedy zrobiła pierwsze zakupy.
Rynek z potencjałem
Udział e-commerce w całym rynku zakupów detalicznych online rośnie. Prognozy PwC wskazują, że do 2027 roku jego wartość wzrośnie o 94 mld zł i wyniesie 187 mld zł. Kategoria produkty spożywcze i chemia gospodarcza ma zwiększyć się w tym czasie o 8,7 mld zł.
- Wzrost rynku zakupów spożywczych w internecie obserwujemy w naszym sklepie internetowym biozfarmy.pl. Odwiedzający nasz sklep to świadomi konsumenci, którzy poszukują wysokiej jakości produktów ekologicznych. Dlatego oprócz rozwijania kategorii bio żywności, cały czas powiększamy asortyment o ekologiczne nowości kosmetyczne czy środki do sprzątania. Wiemy, że osoby, które interesują się certyfikowanym bio jedzeniem, poszukują również ekologicznych produktów do pielęgnacji i chcą rezygnować z używania szkodliwej chemii do sprzątania domu. Zróżnicowanie oferty pozwala nam przyciągnąć więcej klientów - podsumowuje Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.