Polskie e-sklepy rozwijają się. Robi w nich zakupy trzy czwarte klientów
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Zamawianie produktów w sieci z roku na rok staje się coraz prostsze. W Polsce jest obecnie prawie 29 mln internautów, z których 77 proc. robi zakupy online – wynika z danych Gemius. Klienci najchętniej kupują w polskich sklepach. Do takich zakupów przyznaje się 75 proc. osób, a 32 proc. wybiera zagraniczne platformy. Według ekspertów Farmy Świętokrzyskiej rozwój rynku e-commerce to duża szansa dla polskich firm, którym łatwiej zdobyć klientów w sieci niż konkurować z dużymi zagranicznymi markami na rynku stacjonarnym. I faktycznie tak się dzieje. Sklep internetowy Farmy Świętokrzyskiej (BIOzFarmy) notuje co miesiąc ok. 10 proc. nowych klientów.
- Obecnie mamy do czynienia z rosnącym zaufaniem i zadowoleniem klientów z jakości produktów i dostaw online. Szczególnie przy sprzedaży produktów spożywczych ma to znaczenie. Firmy kurierskie są coraz bardziej elastyczne i potrafią z powodzeniem dostosować się do potrzeb transportu konkretnych produktów. Obecnie stawiamy na maksymalne skrócenie czasu dostawy, ale już wkrótce dołączy do tego możliwość przewozu żywności w warunkach chłodniczych. Dzięki temu staniemy się bardziej konkurencyjni. Już przełamaliśmy barierę obaw przed zakupami online, teraz czas na popularyzację zakupów świeżych produktów. Co ważne, klienci, którzy raz kupią w ten sposób z dużym prawdopodobieństwem zrobią to ponownie - mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Wśród wszystkich Polaków kupujących w internecie 75 proc. potwierdza, że robi zakupy na krajowych portalach. W zagranicznych serwisach kupuje 32 proc. osób. Z raportu Gemius wynika, że sklepy online wybierają głównie konsumenci z wykształceniem wyższym (41 proc.) i średnim (35 proc.). Najczęściej są to osoby w wieku 35-49 lat (34 proc.) i powyżej 50 r.ż. (28 proc.). Ponad jedna piąta konsumentów internautów to młodzi dorośli w wieku 25-34 lata (22 proc.), a grupa 15-24 lata stanowi 16 proc. wszystkich. Klienci sklepów online to w większości mieszkańcy dużych i średnich miast, którzy deklarują, że sytuacja finansowa ich gospodarstw domowych jest średnia lub dobra.
Zakupy online wygodniejsze i tańsze
Do e-sklepów 3 na 4 klientów przyciąga przede wszystkim dostępność przez całą dobę i brak konieczności jechania do sklepu, podaje Gemius. Blisko dwie trzecie wskazuje na nieograniczony czas, w jakim mogą przebierać w produktach i niższe ceny. Wysoko znajduje się także szeroki asortyment i możliwość łatwego porównywania ofert, w celu znalezienia tej najbardziej korzystnej. Niemal połowa konsumentów wskazuje, że do zaglądania do sieci po zakupy motywuje ich krótszy czas niż musieliby poświęcić na to w sklepie stacjonarnym oraz możliwość wyboru z różnych opcji dostawy. Co potwierdza, że faktycznie zauważają i doceniają jakość dostaw oferowanych przez sklepy online.
Z kolei do częstszego robienia zakupów w internecie zachęciłyby ich przede wszystkim niższe ceny i rabaty. Przyznaje tak ponad połowa zapytanych. Na szybszą dostawę wskazuje 3 na 10 respondentów, a jedynie jedna piąta chciałaby większego wyboru opcji dostarczania przesyłki.
Jedzenie w sieci
Kategorią zakupową online, która nabrała znacznego rozpędu w pandemii i obecnie jest jedną z najszybciej rozwijających się są produkty spożywcze. W ostatnim badaniu Gemiusa ponad jedna trzecia zapytanych konsumentów (35 proc.) przyznała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrobiła zakupy jedzenia online. Najbardziej przekonane do nich są osoby z największych miast. Z osób, które kupują produkty spożywcze w internecie ponad jedna czwarta (28 proc.) przekonała się do tego w ciągu ostatnich dwóch lat i wtedy zrobiła pierwsze zakupy.
Rynek z potencjałem
Udział e-commerce w całym rynku zakupów detalicznych online rośnie. Prognozy PwC wskazują, że do 2027 roku jego wartość wzrośnie o 94 mld zł i wyniesie 187 mld zł. Kategoria produkty spożywcze i chemia gospodarcza ma zwiększyć się w tym czasie o 8,7 mld zł.
- Wzrost rynku zakupów spożywczych w internecie obserwujemy w naszym sklepie internetowym biozfarmy.pl. Odwiedzający nasz sklep to świadomi konsumenci, którzy poszukują wysokiej jakości produktów ekologicznych. Dlatego oprócz rozwijania kategorii bio żywności, cały czas powiększamy asortyment o ekologiczne nowości kosmetyczne czy środki do sprzątania. Wiemy, że osoby, które interesują się certyfikowanym bio jedzeniem, poszukują również ekologicznych produktów do pielęgnacji i chcą rezygnować z używania szkodliwej chemii do sprzątania domu. Zróżnicowanie oferty pozwala nam przyciągnąć więcej klientów - podsumowuje Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Sianko, jemioła i inne świąteczne produkty dostępne "na jush"
Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze
Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
Artysta promuje obecnie swój najnowszy singiel zatytułowany „Szybkie tempo” i właśnie z taką prędkością od trzech lat podbija polski rynek muzyczny. Piosenkarz zdaje sobie jednak sprawę z tego, jakie wyzwania narzuca życie w ciągłym biegu, dlatego on sam, mimo że prężnie rozwija swoją karierę i czerpie ogromną radość ze śpiewania, od czasu do czasu zatrzymuje się i patrzy na to, co robi z innej perspektywy, by złapać tak potrzebny dystans. Wiktor Dyduła przyznaje bowiem, że w branży muzycznej nie brakuje osób, które skarżą się na zbyt duże obciążenie psychiczne i wypalenie zawodowe.