Polskie e-sklepy rozwijają się. Robi w nich zakupy trzy czwarte klientów
ZOOM BSC
Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl
Zamawianie produktów w sieci z roku na rok staje się coraz prostsze. W Polsce jest obecnie prawie 29 mln internautów, z których 77 proc. robi zakupy online – wynika z danych Gemius. Klienci najchętniej kupują w polskich sklepach. Do takich zakupów przyznaje się 75 proc. osób, a 32 proc. wybiera zagraniczne platformy. Według ekspertów Farmy Świętokrzyskiej rozwój rynku e-commerce to duża szansa dla polskich firm, którym łatwiej zdobyć klientów w sieci niż konkurować z dużymi zagranicznymi markami na rynku stacjonarnym. I faktycznie tak się dzieje. Sklep internetowy Farmy Świętokrzyskiej (BIOzFarmy) notuje co miesiąc ok. 10 proc. nowych klientów.
- Obecnie mamy do czynienia z rosnącym zaufaniem i zadowoleniem klientów z jakości produktów i dostaw online. Szczególnie przy sprzedaży produktów spożywczych ma to znaczenie. Firmy kurierskie są coraz bardziej elastyczne i potrafią z powodzeniem dostosować się do potrzeb transportu konkretnych produktów. Obecnie stawiamy na maksymalne skrócenie czasu dostawy, ale już wkrótce dołączy do tego możliwość przewozu żywności w warunkach chłodniczych. Dzięki temu staniemy się bardziej konkurencyjni. Już przełamaliśmy barierę obaw przed zakupami online, teraz czas na popularyzację zakupów świeżych produktów. Co ważne, klienci, którzy raz kupią w ten sposób z dużym prawdopodobieństwem zrobią to ponownie - mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Wśród wszystkich Polaków kupujących w internecie 75 proc. potwierdza, że robi zakupy na krajowych portalach. W zagranicznych serwisach kupuje 32 proc. osób. Z raportu Gemius wynika, że sklepy online wybierają głównie konsumenci z wykształceniem wyższym (41 proc.) i średnim (35 proc.). Najczęściej są to osoby w wieku 35-49 lat (34 proc.) i powyżej 50 r.ż. (28 proc.). Ponad jedna piąta konsumentów internautów to młodzi dorośli w wieku 25-34 lata (22 proc.), a grupa 15-24 lata stanowi 16 proc. wszystkich. Klienci sklepów online to w większości mieszkańcy dużych i średnich miast, którzy deklarują, że sytuacja finansowa ich gospodarstw domowych jest średnia lub dobra.
Zakupy online wygodniejsze i tańsze
Do e-sklepów 3 na 4 klientów przyciąga przede wszystkim dostępność przez całą dobę i brak konieczności jechania do sklepu, podaje Gemius. Blisko dwie trzecie wskazuje na nieograniczony czas, w jakim mogą przebierać w produktach i niższe ceny. Wysoko znajduje się także szeroki asortyment i możliwość łatwego porównywania ofert, w celu znalezienia tej najbardziej korzystnej. Niemal połowa konsumentów wskazuje, że do zaglądania do sieci po zakupy motywuje ich krótszy czas niż musieliby poświęcić na to w sklepie stacjonarnym oraz możliwość wyboru z różnych opcji dostawy. Co potwierdza, że faktycznie zauważają i doceniają jakość dostaw oferowanych przez sklepy online.
Z kolei do częstszego robienia zakupów w internecie zachęciłyby ich przede wszystkim niższe ceny i rabaty. Przyznaje tak ponad połowa zapytanych. Na szybszą dostawę wskazuje 3 na 10 respondentów, a jedynie jedna piąta chciałaby większego wyboru opcji dostarczania przesyłki.
Jedzenie w sieci
Kategorią zakupową online, która nabrała znacznego rozpędu w pandemii i obecnie jest jedną z najszybciej rozwijających się są produkty spożywcze. W ostatnim badaniu Gemiusa ponad jedna trzecia zapytanych konsumentów (35 proc.) przyznała, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zrobiła zakupy jedzenia online. Najbardziej przekonane do nich są osoby z największych miast. Z osób, które kupują produkty spożywcze w internecie ponad jedna czwarta (28 proc.) przekonała się do tego w ciągu ostatnich dwóch lat i wtedy zrobiła pierwsze zakupy.
Rynek z potencjałem
Udział e-commerce w całym rynku zakupów detalicznych online rośnie. Prognozy PwC wskazują, że do 2027 roku jego wartość wzrośnie o 94 mld zł i wyniesie 187 mld zł. Kategoria produkty spożywcze i chemia gospodarcza ma zwiększyć się w tym czasie o 8,7 mld zł.
- Wzrost rynku zakupów spożywczych w internecie obserwujemy w naszym sklepie internetowym biozfarmy.pl. Odwiedzający nasz sklep to świadomi konsumenci, którzy poszukują wysokiej jakości produktów ekologicznych. Dlatego oprócz rozwijania kategorii bio żywności, cały czas powiększamy asortyment o ekologiczne nowości kosmetyczne czy środki do sprzątania. Wiemy, że osoby, które interesują się certyfikowanym bio jedzeniem, poszukują również ekologicznych produktów do pielęgnacji i chcą rezygnować z używania szkodliwej chemii do sprzątania domu. Zróżnicowanie oferty pozwala nam przyciągnąć więcej klientów - podsumowuje Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Prezent na zakończenie szkoły – 7 pomysłów na upominki dla absolwentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Piotr Zelt: Pęknięcie w Polsce jest bardzo głębokie. Myślę, że strona zwycięska w tych wyborach zadba o to, żeby te podziały były coraz głębsze
Aktor nie ukrywa swojego rozgoryczenia wynikiem wyborów prezydenckich. Jego zdaniem podziały w naszym kraju są tak głębokie, że Karol Nawrocki nigdy nie będzie prezydentem wszystkich Polaków. Piotr Zelt uważa, że minimalne zwycięstwo kandydata popieranego przez PiS może mieć dalsze niekorzystne konsekwencje. Zastanawia się więc, jaka przyszłość nas czeka, a jego rokowania raczej nie są nasycone optymizmem.
Farmacja
Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.