Komunikaty PR

Polskie marchewki i cebule na przekór inflacji

2023-03-21  |  12:00
Biuro prasowe

W ostatnim czasie w przestrzeni medialnej pojawiły się liczne doniesienia na temat rekordowo drogich warzyw. Mimo że w tym okresie ich ceny co roku wzrastają, obecnie po raz pierwszy osiągnęły aż tak wysoki poziom. Analitycy EMIS (ISI Emerging Markets Group) tłumaczą, co mogło być tego przyczyną.

21 marca 2023 – Uprawa szklarniowa warzyw i owoców przyzwyczaiła nas do tego, że nawet w środku zimy w sklepach bez problemu można kupić pomidory, ogórki czy paprykę. I to mimo że ich zbiory przypadają na miesiące letnie. Niestety wzrost inflacji i wojna w Ukrainie przyczyniły się do ogromnego wzrostu cen energii, przez co ogrzewanie szklarni stało się kosztownym i w wielu przypadkach mało opłacalnym przedsięwzięciem.

Cenowa spirala szklarniowych warzyw

Na sklepowych półkach największe emocje wśród konsumentów, co wynika z ostatnich doniesień medialnych, wzbudza cena pomidorów. Jednak, aby mogły one trafić w marcu do sklepów czy na targowiska, muszą dojrzewać w szklarniach. Produkcja szklarniowa wymaga bardzo dużo energii, a jej koszty osiągają zawrotne kwoty. Z tej przyczyny wielu krajowych producentów w ogóle zrezygnowało z uprawy tego warzywa. Z danych wynika, że import wcale nie okazał się korzystniejszy – atak zimy w Hiszpanii i Maroku, skąd w 2022 r. Polska importowała ponad 80 tys. ton pomidorów, przyniósł ogromny spadek w tamtejszych uprawach. Jeśli dystrybutorzy zdecydują się na transport, również muszą zapłacić dużo więcej ze względu choćby na wyższe ceny paliwa.

Lokalne znaczy tańsze

Pomidor, papryka czy ogórek jeszcze nie tak dawno były warzywami uprawianymi lokalnie sezonowo. Uprawa szklarniowa przyzwyczaiła konsumentów, że zimą na sklepowych półkach pojawiły się dorodne, czerwone gargamele i bawole serca. Według opracowanego przez analityków EMIS (ISI Emerging Markets Group) raportu „Poland Agribusiness Sector 2022/2023” polscy rolnicy stawiają przede wszystkim na uprawę polową. W 2020 r. aż 79,5 proc. produkcji stanowiły warzywa uprawiane na polach, a zaledwie 20,5 proc. w szklarniach (a to oznacza spadek o 3 pkt. proc. w stosunku do 2019 r.).

Cebula i marchew to jedne z najpopularniejszych warzyw w naszym kraju. Raport EMIS „Poland Agribusiness Sector 2022/2023” wskazuje, że aż 17,3 proc. wszystkich polskich warzyw uprawianych na polach w 2020 r. stanowiły marchewki. Cebulom przypadło niewiele mniej, bo 17,1 proc. Najczęściej na polach można zobaczyć kapustę (18,4 proc.). Raport potwierdza, że pomidory nie należą do najchętniej uprawianych warzyw – i tu można upatrywać między innymi powodu, skąd aktualne ceny. Pomidory stanowiły zaledwie 4,8 proc. tutejszych pól.

Polska oferta warzyw i owoców

Analitycy EMIS przypominają w swojej analizie, że Polska nie jest dużym producentem warzyw – w 2020 r. zajęły one zaledwie 6,9 proc. na wykresie całkowitej wielkości produkcji roślinnej według rodzaju (liderem pozostają zboża z 50,2 proc.). W tym miejscu warto podkreślić wielkość polskiej produkcji owoców – ponieważ, jak wskazuje raport „Poland Agribusiness Sector 2022/2023”, to aż 25,5 proc. wszystkich roślin. Niekwestionowanym rekordzistą od lat pozostają jabłka. W 2021 r. Polska wyprodukowała aż 4,01 mln ton, stając się europejskim czempionem. To wynik prawie dwukrotnie większy niż zajmujące drugie miejsce Włoch (2,21 mln ton jabłek) i pozostawiający w tyle zamykającą podium Francję (1,61 mln ton).

Nasz kraj, jak podkreślają analitycy EMIS, może zaoferować konsumentom lokalne, wartościowe produkty rolne. Ich wybór może nie jest na tyle bogaty, aby zapełnić regały w supermarketach. Jednak zwrócenie się ku nieimportowanym, a więc i odpowiednim do danego sezonu warzywom i owocom może pozwolić ominąć produkty najbardziej dotknięte cenową spiralą.

 

Źródło: EMIS Insights „Poland Agribusiness Sector 2022/2023” (dostępny w zakładce Więcej informacji)

 

O ISI Emerging Markets Polska: 

ISI Emerging Markets Group – wiodący dostawca informacji (danych, analiz, badań, raportów) makroekonomicznych, spółkowych i branżowych na temat rynków wschodzących i rozwiniętych. Firma posiada 20 biur na całym świecie oraz profesjonalny zespół konsultantów, analityków, programistów, inżynierów, specjalistów od danych i treści (ponad 500 osób zatrudnionych).

ISI Emerging Markets Group składa się z trzech marek: EMIS (wrażliwe i trudno dostępne dane o firmach, branżach i krajach rynków wschodzących), CEIC (kompleksowe i dokładne dane makroekonomiczne dotyczące ponad 200 gospodarek rynków wschodzących i rozwiniętych, analizy i badania ekonomiczne oraz inwestycyjne dla ekonomistów, analityków, inwestorów, korporacji i uniwersytetów) oraz REDD (istotne informacje o katalizatorach transakcyjnych z rynków wschodzących).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:00

Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze

Organizacja uroczystości ślubnej to duże przedsięwzięcie, w której główną rolę odgrywa Para Młoda i rodzice. Ten szczególny czas wymaga dokonywania wielu
Zakupy Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?
2024-12-20 | 11:00

Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?

Świąteczna gorączka wystartowała na dobre. W polskich domach już słychać kultowe „zostaw, to na święta”, w powietrzu roznosi się zapach choinki, a w sklepach trwa polowanie
Zakupy Prezenty last minute za mniej niż 15 złotych w Lidl Polska!
2024-12-20 | 10:15

Prezenty last minute za mniej niż 15 złotych w Lidl Polska!

W Lidl Polska od czwartku, 19 grudnia, do niedzieli, 22 grudnia, można znaleźć idealne prezenty last minute! Pyszne słodycze, które świetnie sprawdzą się jako dodatki do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.