Komunikaty PR

Poznaj e-commerce krajów bałtyckich oczami Estończyka

2024-10-01  |  14:00
Biuro prasowe

 

Czy kraje bałtyckie – Litwa, Łotwa i Estonia - to dobry kierunek ekspansji zagranicznej? Sprawdźmy to! Szacuje się, że będą to jedne z najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Jestem rodowitym Estończykiem i w tym artykule przybliżę Ci Bałtyki z praktycznej strony! Kto wie, może okaże się, że będą to kierunki, na które postawisz przy okazji kolejnego sezonu? Zaczynamy!

 

Odkryj nowy lockerland, czyli nie tylko Polacy lubią automaty paczkowe

Handel elektroniczny w krajach bałtyckich aktywnie rozwija się każdego roku, osiągając rocznie średnio 15% wzrost. Jest to możliwe dzięki istniejącej szerokiej sieci automatów paczkowych – Estończycy, Łotysze i Litwini chętnie zamawiają swoje przesyłki za pośrednictwem automatów paczkowych, podobnie jak Polacy. Przykładowo, ponad 80% zamówień w Estonii zostało w zeszłym roku wysłane do automatów paczkowych. Kurier jest używany głównie wtedy, gdy zamówiony przedmiot nie mieści się w skrytce.

 

Bałtyki – bardziej cyfrowe niż myślisz

Kolejnym ważnym czynnikiem stojącym za stabilnym wzrostem tych rynków w e-commerce jest bardzo szeroki zasięg internetu oraz cyfryzacja – ludzie są przyzwyczajeni do robienia wszystkiego za pomocą smartfonów. Skoro jesteś w stanie za pomocą swojego telefonu zagłosować online na prezydenta, jak ma to miejsce w Estonii, to dlaczego nie miałbyś kupić swoich kolejnych koszulek w sklepie internetowym? Estoński e-commerce jest jednym z najbardziej rozwiniętych w regionie, napędzany wysoką penetracją internetu i zaawansowaną infrastrukturą cyfrową – sieć światłowodowa pokrywa 98% powierzchni kraju, dzięki czemu dostęp do szybkiego internetu jest możliwy nawet w najbardziej odległych obszarach kraju. Z kolei w 2023 r. 90% Litwinów deklarowało, że robi zakupy online, co jest jednym z najwyższych wskaźników w Europie. Łotysze także starają się nadążyć za sąsiadami - 82% społeczeństwa robi zakupy w internecie. 
 

Terminy dostaw podobne do polskiego i wygoda w ramach DropYourBox

Bałtyki to dobre kraje na początek przygody z cross-border. Są to niewielkie państwa, zatem dużo szybciej i łatwiej można zaistnieć w świadomości konsumentów ze swoim brandem. Podobnie jak Polacy, nabywcy w tych krajach przyzwyczajeni są do otrzymywania swoich produktów w ciągu 2-3 dni roboczych. Owszem, zdarzają się przypadki, w których dłuższy czas doręczenia jest akceptowalny, ale powinno być to zrekompensowane wyraźną korzyścią dla nabywcy, taką jak np. rabat czy darmowa dostawa. Niemniej jednak, wysyłając produkty do Wilna, Rygi czy Tallinna, możesz liczyć na niemalże taki sam czas dostawy jak wewnątrz Polski, np. z Warszawy do Krakowa. Pamiętaj jednak, że taki transit time oferują wyłącznie firmy, które tak jak Packeta Poland mają codzienne, bezpośrednie połączenie logistyczne z Polski do krajów bałtyckich. W naszym przypadku dodatkowo ułatwiamy cały proces, odbierając przesyłki bezpośrednio z magazynu naszych klientów. W ramach usługi DropYourBox realizujemy codzienne lub cykliczne odbiory paczek, w zależności od potrzeb. Cały proces jest więc obsługiwany przez jedną firmę.

 

Jak żyć bez BLIK-a?

Teraz pewnie zastanawiasz się, jakie są najpopularniejsze metody płatności wśród bałtyckich konsumentów. Doskonale zdaję sobie sprawę, że Polacy uwielbiają BLIK-a! I ja też! :) W krajach bałtyckich jednak to bramki płatnicze są najważniejsze! Upewnij się, że oferujesz najpopularniejsze lokalne bramki i że działają one dobrze. Bałtyccy konsumenci używają Swedbank, LHV, SEB, Citadele i Šialiu Bankas. COD (płatność przy odbiorze) nie jest tak popularną metodą w Estonii i na Litwie, jednak na Łotwie byłby miłym dodatkiem do istniejących opcji. Polecam sprawdzić, co oferuje tutaj Montonio – są ekspertami w dostarczaniu rozwiązań w zakresie obsługi płatności dla sklepów internetowych.


Zaraz, ale co z językiem sklepu internetowego?

No właśnie – i tu najlepszą odpowiedzią jest ta najczęstsza i najbardziej znienawidzona: to zależy. Zależy od tego, kto jest Twoim klientem i jakie produkty sprzedajesz. Radziłbym (jeśli to możliwe) w pełni przetłumaczyć swój sklep internetowy na język lokalny, łącznie z dodaniem szczegółowych opisów produktów i wszystkiego, co jest możliwe, w lokalnym języku. Ale uwaga - programy tłumaczeniowe nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem, ponieważ popełniają wiele błędów. Nie spiesz się i zadbaj o to, aby tłumaczenia były najwyższej jakości, aby klient czuł się jak w domu i nawet nie pomyślał, że zamawia w zagranicznym sklepie internetowym. Co zrobić, jeśli nie masz możliwości przeprowadzenia lokalizacji? Cóż, w takim razie lepszą opcją jest angielska wersja sklepu! Ludzie w krajach bałtyckich mówią dobrze po angielsku i są przyzwyczajeni do e-zakupów na stronach takich jak Amazon czy AliExpress, więc jeśli chcą kupić Twój produkt, to prawdopodobnie i tak to zrobią! Pamiętaj także o przystosowaniu sklepu do widoku na smartfonie – ponad połowa zakupów odbywa się właśnie w ten sposób!

 

Social media to Twój sprzymierzeniec

W porządku. Szybka dostawa – check! Lokalne metody płatności – check! Strona przetłumaczona poprawnie – check. Idziemy dalej. Media społecznościowe są w dzisiejszych czasach obowiązkowym elementem biznesu i mogą być bardzo potężnym narzędziem, jeśli są używane prawidłowo. Które kanały są najbardziej popularne w krajach bałtyckich? Wielka trójka to YouTube, Facebook i Instagram. Można rozważyć też TikTok, ale raczej dla niektórych produktów, kierowanych bardziej do młodszego pokolenia (słodycze, chipsy, gadżety bardziej niż sofa czy narzędzia

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę Biuro prasowe
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Zakupy Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Zakupy Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.