Prezentowe szaleństwo, czyli czego możemy spodziewać się pod choinką?
Jak co roku wielu z nas z utęsknieniem wyczekuje świątecznych prezentów, jednocześnie szuka najlepszych okazji, aby sprezentować coś wyjątkowego dla swoich najbliższych. Z roku na rok wzrasta popularność robienia zakupów przez internet. Jak pokazuje raport „E-commerce w Polsce 2021” stworzony przez Gemius, w związku z okresem pandemicznym 30 proc. respondentów kupuje w sieci więcej produktów, a 33 proc. częściej realizuje zakupy przez internet. Dla 13 proc. badanych internet stał się kanałem pierwszego wyboru przy poszukiwaniu różnych produktów. To kolejny rok ze wzrostem liczby kupujących.
Co w tym roku przyniesie nam Mikołaj?
Harry Potter, Wiedźmin, a może książki Kinga? Stawiamy na literaturę! „Pokój bez książek jest jak ciało bez duszy” – mawiał Cyceron. Nie bez przyczyny więc przykładem idealnego prezentu często okazuje się coś do czytania. Co warto odnotować, coraz więcej z nas zaczyna czytać książki. Jak wynika z opracowania „Stan czytelnictwa w Polsce w 2020 roku”, 42 proc. respondentów zadeklarowało, że przeczytało w całości lub fragmencie co najmniej jedną książkę w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie. To najlepszy wynik od ponad 6 lat. Przeczytanie 7 i więcej książek potwierdziło w ubiegłym roku 10 proc. badanych.
Co jest na książkowej liście must have? Wśród najpopularniejszych pozycji wyszukiwanych w serwisie OLX znajdują się powieści o Harrym Potterze oraz cykl książek z sagi o Wiedźminie. Przekrój jest jednak naprawdę spory – z jednej strony popularna jest powieść „Diuna”, a z drugiej tuż obok niej „Dziewczyny z Dubaju”. Na czele rankingu znajdują się pozycje znanego Stephena Kinga.
Na prezenty ze szczególną uwagą wyczekują oczywiście dzieci. Jak pokazują statystyki, w ostatnim, przedświątecznym okresie wśród literatury dziecięcej w serwisie OLX widać większe zainteresowanie. Najpopularniejszą frazą stały po prostu „książki dla dzieci” – czyli najpierw szukamy bardzo ogólnie, aby potem dobrać coś konkretnego z szerokiej gamy produktów.
TOP 10 najpopularniejszych pozycji książkowych dla dzieci w OLX:
- seria „Pucio”
- seria „Kicia kocia”
- „Święty Mikołaj. I ty możesz mu pomóc”
- „Dzieci z Bullerbyn”
- „Mikołajek”
- seria „Akademia mądrego dziecka”
- seria „Mały chłopiec”
- seria książek o Neli, małej reporterce
- „Kubuś Puchatek”
- „Sposób na elfa”
Muzyka ponad wszystko!
Lubicie śpiewać i tańczyć do rytmu piosenek ulubionych wykonawców? Czy wiedzą o tym Wasi bliscy? Jeśli tak, możecie spodziewać się muzycznego prezentu. Muzyka w preferencjach zakupowych na święta jest naprawdę wysoko!
Dane OLX pokazują, że coraz popularniejsze jest sprezentowanie płyty winylowej znanego wykonawcy, które najwyraźniej wracają do łask i przeżywają swój renesans. Winyle mają swój niebywały urok, są nierzadko fantastycznie wydane i dlatego liczba kolekcjonerów rośnie. Wśród popularnych artystów i zespołów, których winyle są najczęściej poszukiwane przez użytkowników OLX, znajdują się m.in. Kazik Staszewski, Depeche Mode, Queen, Pink Floyd.
Część z nas poszukuje także gramofonów. Z kolei kasety audio nieodłącznie kojarzą się z latami 90. i między innymi rozwojem hip-hopu – nie dziwi więc wysokie miejsce na liście poszukiwań kaset Liroya. „Scoobiedoo ya” na kasecie jak za dawnych lat? A dlaczego nie!
Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze
Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?
Prezenty last minute za mniej niż 15 złotych w Lidl Polska!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.