Komunikaty PR

Rumunia – kraj, w którym rozkwita e-commerce

2022-12-20  |  11:00
Biuro prasowe

 

W ostatnich latach w Rumunii nastąpiło ożywienie rynku e-commerce. Oczywiście, największy wzrost odnotowano podczas pandemii, kiedy to ludzie na całym świecie spędzali więcej czasu w swoich domach, a zakupy zamawiali głównie przez Internet. Interesujące jest jednak to, że rok 2020 miał być okresem konsolidacji i spowolnienia sektora e-handlu w Rumunii, jednak zamiast stagnacji, nastąpił rekordowy skok o 30%.

 

Jak będzie rozwijał się rynek rumuński, biorąc pod uwagę problemy związane z obecnymi napięciami geopolitycznymi i obecnymi problemami w globalnym łańcuchu dystrybucji? Jak szacuje się w raporcie eCommerce Europe, liczba eksploatatorów Internetu na poziomie europejskim wzrośnie z 89% w 2021 r. do 91% do końca 2022 r. Oczywiście przyrost ten będzie pochodził głównie z krajów o mniejszej liczbie użytkowników, takich jak Rumunia. Zacznijmy jednak od ustalenia, gdzie obecnie znajduje się Rumunia i jaki ma potencjał rozwoju.

 

Dostęp do Internetu

Według raportu eCommerce Europe, w 2021 r. 88% społeczeństwa rumuńskiego było użytkownikami Internetu. Choć odsetek ten wydaje się wysoki, to warto zauważyć, że mieszkańcy takich krajów, jak Islandia czy Norwegia są w 100% cyfrowi.

 

Jednak korzystanie z Internetu nie oznacza automatycznie, że służy on tylko do dokonywania zakupów. W 2021 r. w e-sklepach kupowało jedynie 44% mieszkańców Rumunii, czyli połowa osób z dostępem do sieci. Na całym kontynencie średnia europejska wyniosła w tym czasie aż 89%. W Europie Wschodniej krajami o niższej penetracji e-handlu niż Rumunia są Ukraina, Bułgaria, Bośnia i Hercegowina, Albania i Czarnogóra.

 

Ile zakupów online robią mieszkańcy Rumuni?

Poniższe statystyki pokazują, ile średnio zamówień złożyli internauci w Rumunii w 2021 roku:

  • 48% użytkowników składało 1-2 zamówienia,
  • 41% ankietowanych dokonało od 3 do 5 zakupów,
  • 6 lub więcej zamówień zostało zadysponowanych przez 12% badanych.

 

Rumunia jest w centrum handlu internetowego w regionie Europy Wschodniej. Z roku na rok systematycznie rośnie zaufanie mieszkańców do zakupów online, co jest nowym wskaźnikiem stabilnego rynku o dużym potencjale trwałego wzrostu. Także coraz więcej e-sklepów decyduje się na ekspansję do tego kraju z uwagi na bardzo duży potencjał rozwoju.

 

Najważniejsze kierunki rozwoju e-handlu

Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, 52,3% konsumentów to osoby w wieku 16-34 lat. Warto zaznaczyć, że zwracają oni uwagę na jakość nabywanego towaru i są w stanie zapłacić za niego odpowiednią kwotę. Jeśli dodatkowo spotka się to z atrakcyjnymi warunkami dostawy, można liczyć na sukces. Co ciekawe, szybki wzrost e-handlu w sektorze modowym wspierany jest przez stosunkowo niskie nasycenie rynku: udział użytkowników Internetu w populacji jest wciąż dość niski w porównaniu z innymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Przewidywania dla rozwoju rumuńskiego e-rynku zakładają stały wzrost przychodów w 2022 roku, ponieważ główni europejscy gracze branży fashion planują wejść na rynek i wspierać środowisko e-commerce.

 

- Poszczególne rynki różnią się pod względem logistycznym i sposobów dotarcia do samego klienta.  W Packeta Group mamy siec kontaktów, dzięki którym z łatwością e-sklep będzie mógł rozwinąć ekspansję o rumuński rynek. Doskonale wiemy, że właściciele polskich sklepów internetowych są zdeterminowani, dlatego wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów na tym rynku i pomoże w budowaniu pozycji firmy poza granicami Polski – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland

 

Obawy e-konsumentów w Rumunii

Raport eCommerce Europe wskazuje czynniki, przez które Rumuni nie robią zakupów w sieci. 64% badanych woli robić zakupy osobiście, widzieć produkty, są lojalni wobec określonych e-sklepów lub przyzwyczajeni do zakupów offline. 15% ankietowanych nie wie jak zamawiać towary przez Internet. 8% respondentów obawia się wysokich kosztów dostawy lub tego, że transakcje mogą być niezabezpieczone. Z kolei 5% przepytywanych nie jest przekonanych co do szybkości i jakości usług dostawcy.

 

 

4 wskazówki dla udanej ekspansji w Rumunii:

•            maksymalnie uprość proces zamawiania. Powinieneś na przykład zaoferować możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta lub ograniczyć ilość danych osobowych, o które użytkownik jest proszony przy kasie,

•            uwzględnij koszty wysyłki w całkowitej cenie zamówienia, dzięki czemu będziesz mógł zaoferować darmową dostawę. Przykład: darmowe doręczenie towaru dla zamówień powyżej określonej kwoty lub zapewnienie przejrzystości kosztów dostawy - najlepiej w kilku opcjach,

•            należy bardzo wyraźnie zaznaczyć, że transakcje są zabezpieczone (logotypy certyfikatów bezpieczeństwa umieszczone w widocznym miejscu na stronie) lub zaoferuj klientom opcję wysyłania paczki za pobraniem,

•            zapewnij przejrzystości usług dostawy: jaki jest czas dostawy? Czy przesyłka jest ubezpieczona? W ten sposób przyciągniesz klientów, którym zależy na terminowych i przewidywalnych usługach.

 

 

 

Jak widać, zanim zdecydujemy się na zagraniczną ekspansję warto dokładnie sprawdzić nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, ale także możliwości dostawy oraz zainwestować w reklamę e-sklepu – także w mediach społecznościowych. Im większa świadomość rynku, tym większa szansa, że firma odniesie na nim sukces.

 

***

Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 13 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

 

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl Biuro prasowe
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Zakupy MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę
2025-06-18 | 06:00

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

MediaMarkt Polska we współpracy z bp Polska uruchamia wyjątkową akcję promocyjną „Tanie Tankowanie tylko z myMediaMarkt". Od czwartku 19 czerwca do 25 czerwca,
Zakupy Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.