Rumunia – kraj, w którym rozkwita e-commerce
W ostatnich latach w Rumunii nastąpiło ożywienie rynku e-commerce. Oczywiście, największy wzrost odnotowano podczas pandemii, kiedy to ludzie na całym świecie spędzali więcej czasu w swoich domach, a zakupy zamawiali głównie przez Internet. Interesujące jest jednak to, że rok 2020 miał być okresem konsolidacji i spowolnienia sektora e-handlu w Rumunii, jednak zamiast stagnacji, nastąpił rekordowy skok o 30%.
Jak będzie rozwijał się rynek rumuński, biorąc pod uwagę problemy związane z obecnymi napięciami geopolitycznymi i obecnymi problemami w globalnym łańcuchu dystrybucji? Jak szacuje się w raporcie eCommerce Europe, liczba eksploatatorów Internetu na poziomie europejskim wzrośnie z 89% w 2021 r. do 91% do końca 2022 r. Oczywiście przyrost ten będzie pochodził głównie z krajów o mniejszej liczbie użytkowników, takich jak Rumunia. Zacznijmy jednak od ustalenia, gdzie obecnie znajduje się Rumunia i jaki ma potencjał rozwoju.
Dostęp do Internetu
Według raportu eCommerce Europe, w 2021 r. 88% społeczeństwa rumuńskiego było użytkownikami Internetu. Choć odsetek ten wydaje się wysoki, to warto zauważyć, że mieszkańcy takich krajów, jak Islandia czy Norwegia są w 100% cyfrowi.
Jednak korzystanie z Internetu nie oznacza automatycznie, że służy on tylko do dokonywania zakupów. W 2021 r. w e-sklepach kupowało jedynie 44% mieszkańców Rumunii, czyli połowa osób z dostępem do sieci. Na całym kontynencie średnia europejska wyniosła w tym czasie aż 89%. W Europie Wschodniej krajami o niższej penetracji e-handlu niż Rumunia są Ukraina, Bułgaria, Bośnia i Hercegowina, Albania i Czarnogóra.
Ile zakupów online robią mieszkańcy Rumuni?
Poniższe statystyki pokazują, ile średnio zamówień złożyli internauci w Rumunii w 2021 roku:
- 48% użytkowników składało 1-2 zamówienia,
- 41% ankietowanych dokonało od 3 do 5 zakupów,
- 6 lub więcej zamówień zostało zadysponowanych przez 12% badanych.
Rumunia jest w centrum handlu internetowego w regionie Europy Wschodniej. Z roku na rok systematycznie rośnie zaufanie mieszkańców do zakupów online, co jest nowym wskaźnikiem stabilnego rynku o dużym potencjale trwałego wzrostu. Także coraz więcej e-sklepów decyduje się na ekspansję do tego kraju z uwagi na bardzo duży potencjał rozwoju.
Najważniejsze kierunki rozwoju e-handlu
Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej, 52,3% konsumentów to osoby w wieku 16-34 lat. Warto zaznaczyć, że zwracają oni uwagę na jakość nabywanego towaru i są w stanie zapłacić za niego odpowiednią kwotę. Jeśli dodatkowo spotka się to z atrakcyjnymi warunkami dostawy, można liczyć na sukces. Co ciekawe, szybki wzrost e-handlu w sektorze modowym wspierany jest przez stosunkowo niskie nasycenie rynku: udział użytkowników Internetu w populacji jest wciąż dość niski w porównaniu z innymi rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Przewidywania dla rozwoju rumuńskiego e-rynku zakładają stały wzrost przychodów w 2022 roku, ponieważ główni europejscy gracze branży fashion planują wejść na rynek i wspierać środowisko e-commerce.
- Poszczególne rynki różnią się pod względem logistycznym i sposobów dotarcia do samego klienta. W Packeta Group mamy siec kontaktów, dzięki którym z łatwością e-sklep będzie mógł rozwinąć ekspansję o rumuński rynek. Doskonale wiemy, że właściciele polskich sklepów internetowych są zdeterminowani, dlatego wyszliśmy z ofertą, która ułatwi im dotarcie do klientów na tym rynku i pomoże w budowaniu pozycji firmy poza granicami Polski – mówi Justyna Andreas, Dyrektor Zarządzająca Packeta Poland
Obawy e-konsumentów w Rumunii
Raport eCommerce Europe wskazuje czynniki, przez które Rumuni nie robią zakupów w sieci. 64% badanych woli robić zakupy osobiście, widzieć produkty, są lojalni wobec określonych e-sklepów lub przyzwyczajeni do zakupów offline. 15% ankietowanych nie wie jak zamawiać towary przez Internet. 8% respondentów obawia się wysokich kosztów dostawy lub tego, że transakcje mogą być niezabezpieczone. Z kolei 5% przepytywanych nie jest przekonanych co do szybkości i jakości usług dostawcy.
4 wskazówki dla udanej ekspansji w Rumunii: • maksymalnie uprość proces zamawiania. Powinieneś na przykład zaoferować możliwość złożenia zamówienia bez zakładania konta lub ograniczyć ilość danych osobowych, o które użytkownik jest proszony przy kasie, • uwzględnij koszty wysyłki w całkowitej cenie zamówienia, dzięki czemu będziesz mógł zaoferować darmową dostawę. Przykład: darmowe doręczenie towaru dla zamówień powyżej określonej kwoty lub zapewnienie przejrzystości kosztów dostawy - najlepiej w kilku opcjach, • należy bardzo wyraźnie zaznaczyć, że transakcje są zabezpieczone (logotypy certyfikatów bezpieczeństwa umieszczone w widocznym miejscu na stronie) lub zaoferuj klientom opcję wysyłania paczki za pobraniem, • zapewnij przejrzystości usług dostawy: jaki jest czas dostawy? Czy przesyłka jest ubezpieczona? W ten sposób przyciągniesz klientów, którym zależy na terminowych i przewidywalnych usługach. |
Jak widać, zanim zdecydujemy się na zagraniczną ekspansję warto dokładnie sprawdzić nie tylko preferencje zakupowe konsumentów za naszymi granicami, ale także możliwości dostawy oraz zainwestować w reklamę e-sklepu – także w mediach społecznościowych. Im większa świadomość rynku, tym większa szansa, że firma odniesie na nim sukces.
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 6 krajach, realizuje dostawy do 34 krajów, posiada ponad 13 tys. własnych punktów odbioru, 92 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2021 roku obsłużyła przeszło 73 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.