Świadome i przemyślane zakupy spożywcze
Świadome i przemyślane zakupy spożywcze oraz porządek w lodówce znacząco redukują marnowanie żywności w domu
Według Food Report 2021 „Eating in 2030” oraz „2021 Trends Report”, ograniczenie marnowania żywności jest jednym z ważniejszych trendów żywnościowych 2021 roku. Rocznie w Polsce marnowanych jest 5 mln ton żywności, z czego za aż 3 mln ton odpowiadają gospodarstwa domowe.[1] Większości tych strat można uniknąć, a zmiany warto zacząć od siebie. Już przegląd lodówki robi olbrzymią różnicę.
Z danych Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że Polacy wyrzucają przede wszystkim gotowe, niespożyte posiłki (70,3% badanych). Produkty spożywcze marnuje 37,2% ankietowanych. Najczęściej jest to pieczywo (62,9%), a w dalszej kolejności świeże owoce (57,4%) i warzywa (56,5%). Wśród powodów wymieniamy: zepsucie, przeoczenie daty ważności, przygotowanie zbyt dużej ilości jedzenia oraz za duże zakupy.[2]
Kupuj częściej, a mniej
Świadome podejście do konsumpcji warto zacząć od odpowiedniego przygotowania się do zakupów. Podstawą jest przejrzenie lodówki i kuchennych zapasów – tak, by uniknąć wyrzucania jedzenia do kosza. Coraz bardziej popularne zakupy online umożliwiają nam kupowanie artykułów spożywczych „od ręki”, w razie pojawienia się bieżącej potrzeby, z dostawą tego samego dnia. To nie tylko oszczędza nasz czas
i energię, ale także pomaga ograniczyć marnowanie żywności, kompulsywne nabywanie niekoniecznie niezbędnych nam artykułów, a ponadto zapewnia świeżość tego, co kupujemy.
Pomogła nam w tym pandemia, która niejako wymusiła zmianę naszych nawyków zakupowych. Wcześniej osoby korzystające ze sklepów spożywczych online robiły duże tygodniowe zakupy, a w sytuacji, kiedy jakiegoś produktu zabrakło, udawali się do lokalnego osiedlowego sklepu. Dziś coraz częściej w Internecie robimy mniejsze, codzienne zakupy koncentrując się na świeżych, rotujących produktach.
"Tendencje zakupowe się odwróciły – klienci są przyzwyczajeni do zamawiania mniejszego koszyka produktów tylko na kilka dni, ale zamawiają je częściej. Kupując tylko na kilka najbliższych dni, łatwiej jest uniknąć nadmiernych zakupów, które prowadzą do tego, że część jedzenia nie skonsumowana na czas ląduje w koszu. Chociaż jedną z głównych wskazówek dotyczących oszczędzania żywności jest planowanie przejrzystego menu, wiadomo, że dla dużej części populacji planowanie to dodatkowy kłopot. Pojawiły się nowe nawyki w e-zakupach, które pozwalają nam mniej planować i kupować tylko to, co faktycznie zużyjemy w najbliższych dniach. To nie tylko oszczędność żywności, ale i czasu" – mówi Jurgita Gižaitė-Tulabienė, kierownik ds. komunikacji w sklepie internetowym Barbora.
Przeglądaj i porządkuj lodówkę
By zredukować marnowanie żywności w domu wystarczy odpowiednio ją przechowywać. Już kilka prostych zasad przyniesie znaczącą zmianę:
10 zasad utrzymania porządku w lodówce:
- Regularnie porządkuj lodówkę zgodnie z zasadą FIFO (first in, first out) – tylko 31,3% naszego społeczeństwa przyznaje, że regularnie układa produkty w szafce/lodówce zgodnie z datami ważności, tj. najbliżej drzwi te produkty, które tę datę mają najkrótszą (zasada FIFO: first in, first out, czyli „pierwsze weszło, pierwsze wyszło”). 41,9% Polaków twierdzi, że zdarza im się dbać o odpowiednie ustawienie produktów, a 26,8% respondentów zupełnie nie przywiązuje do tego wagi.[3] Tymczasem określona kolejność wkładania nowej żywności do lodówki jest bardzo istotna. Produkty, które należy jak najszybciej zużyć, trzeba umieścić na wysokości oczu, z przodu półki. Im głębiej i dalej się znajdują, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że zdążymy je zużyć na czas.
- Regularnie czyść lodówkę – najlepiej wykorzystuj do tego naturalne środki do dezynfekcji – jak np. ocet. Im mniej bakterii, tym żywność będzie dłużej świeża.
- Zamykaj szczelnie gotową / otwartą żywność – przygotowaną żywność należy przechowywać w przykrytych i szczelnie zamkniętych opakowaniach. Im mniejsza cyrkulacja powietrza tym dłuższa trwałość produktu i późniejszy proces fermentacji.
- Nie każdy produkt wymaga lodówki – pomidory, ziemniaki, cukinia czy cebula nie powinny być przechowywane w lodówce. Podobnie olej –
z wyjątkiem rybnego i lnianego. Masło orzechowe, czosnek, orzechy i nasiona oraz rzepa również nie powinny być w lodówce, chyba, że są już pokrojone. Warto mieć na uwadze, że lodówka chroni produkty zbożowe przed molami spożywczymi, ale np. chleb przetrzymywany w lodówce szybciej czerstwieje.
- Utrzymuj odpowiednią temperaturę w lodówce (do 5 stopni) – bakterie rozmnażają się wolniej w niższych temperaturach. Temperatury mogą się różnić w zależności od miejsca w lodówce. Na przykład, im bliżej znajduje się element/ściana zamrażarki, tym jest zimniej. Im bliżej drzwi, tym cieplej.
- Zapewniaj wilgoć warzywom i owocom – niektóre lodówki są wyposażone w specjalne szuflady, dedykowane przechowywaniu warzyw i owoców.
W innym przypadku należy trzymać je w opakowaniach z dostępem powietrza, by zapobiec wysychaniu oraz fermentacji. Sałatę warto skropić wodą, a opakowanie rozszczelnić, ponieważ w warunkach beztlenowych następuje przemiana azotanów w niebezpieczne dla naszego zdrowia azotyny, zalać wodą można również jagody.
- Uważaj na to, co trzymasz w drzwiach lodówki – to najcieplejsze miejsce,
z dużymi wahaniami temperatury, dlatego można w nim przechowywać jedynie te produkty, które są obojętne na takie wahania, jak np. musztarda czy chrzan.
- Stosuj szklane opakowania – nie dość, że są najskuteczniejsze w ochronie przed bakteriami, to też przezroczyste – dzięki czemu można szybko zobaczyć co jest w środku. Im mniej widzimy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że zdążymy skonsumować na czas.
- Unikaj przepełniania lodówki – kupuj częściej, a mniej i to, co jest ci faktycznie potrzebne. W przepełnionej lodówce nie widzimy wszystkich produktów, co często powoduje ich psucie. Ponadto duża ilość produktów utrudnia właściwy przepływ powietrza i zmniejsza skuteczność chłodzenia.
- Kupuj dopiero po przeglądzie lodówki – kiedy zweryfikujesz to, co masz
w domu i co musisz najszybciej zużyć. Szukaj alternatywnych, ekonomicznych sposobów na wykorzystanie żywności, która zalega w lodówce. Dopiero wtedy zrób zakupy, nabywając to, czego naprawdę ci brakuje.
Zatrzymaj łańcuch strat
Wyrzucony produkt to nie jedyna strata. Umieszczając w koszu jedzenie, uruchamiamy cały łańcuch strat zarówno o charakterze ekonomicznym, jak
i środowiskowym. Patrząc od drugiej strony – świadoma konsumpcja to oszczędność w domowym budżecie, zachowanie cennych surowców, wykorzystanych do produkcji danego wyrobu, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery powodowanych przez rozkład żywności na wysypiskach oraz odciążenie środowiska naturalnego.
Więcej informacji: www.barbora.pl, www.facebook.com/BarboraPolska/.
[1] Wg Instytutu Ochrony Środowiska-Państwowego Instytutu Badawczego.
[2] https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2020/10/Raport_NieMarnujJedzenia_2020.pdf
[3] https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2020/10/Raport_NieMarnujJedzenia_2020.pdf

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.