Święta w e-koszyku zakupowym. Co i jak kupują Polacy?
Polacy w zdecydowanej większości skompletowali już prezenty dla swoich bliskich. Dane Klarny rzucają światło na najważniejsze trendy zakupowe, które kształtują grudniowy koszyk zakupowy. Okazuje się, że w tym okresie nie tylko zmienia się rodzaj najpopularniejszych produktów, ale również sposób, w jaki Polacy podchodzą do zakupów i zarządzają swoimi finansami.
Najpopularniejsze wybory świąteczne
Analiza przeprowadzona przez Klarnę pokazuje, że na szczycie świątecznej listy zakupowej znalazły się: biżuteria i zegarki, elektronika oraz odzież i obuwie młodzieżowe. Polacy chętnie sięgają również po sprzęt sportowy i akcesoria outdoorowe, co wskazuje na rosnące zainteresowanie aktywnym trybem życia.
- W okresie świątecznym nasi użytkownicy wybierają produkty, które nie tylko doskonale sprawdzają się jako prezenty, ale również odzwierciedlają zmieniające się priorytety konsumentów. Wzrost popularności gadżetów związanych z aktywnością fizyczną i zdrowym stylem życia to dowód na bardziej świadome wybory – podkreśla Matthieu Bondu, Business Development Lead CEE w Klarnie.
Polacy zrywają z impulsywnością
Z danych dotyczących zwrotów wynika, że nie wszystkie kategorie produktów są równie często oddawane przez klientów. Najrzadziej zwracane są produkty farmaceutyczne, gdzie odsetek zwrotów wynosi zaledwie 1 proc. a także kosmetyki do pielęgnacji ciała i włosów (2 proc.). Stosunkowo niską liczbę zwrotów odnotowano również w przypadku perfum (7 proc.) oraz elektroniki (8 proc.). Dane te sugerują, że zakupy w tych kategoriach są zwykle dobrze przemyślane, a konsumenci dokonują coraz bardziej trafnych wyborów.
To podejście widoczne jest także w preferencjach płatniczych Polaków. Dane Klarny wskazują, że liczba transakcji realizowanych podczas Black Friday wzrosła o imponujące 65 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, co oznacza, że konsumenci planują wydatki świąteczne wcześniej i starają się korzystać z okazji zakupowych. Konsumenci coraz chętniej korzystają z nowoczesnych metod płatności, ceniąc ich wygodę.
Od serca, nie z półki – nowe podejście do obdarowywania
Wybór odpowiednich prezentów to jednak nie tylko kwestia budżetu, ale także świadomości konsumenckiej. Coraz więcej osób zwraca uwagę na jakość i trwałość produktów, a także ich dopasowanie do potrzeb obdarowywanych.
Decydujemy się także na prezenty przygotowane własnoręcznie: wśród millenialsów i generacji Z panuje trend na obdarowywanie bliskich prezentami DIY. Ubiegłoroczne badanie Klarny pokazało, że nawet co trzecia osoba (32 proc.) wykonuje prezenty własnoręcznie. Spośród tych osób 25 proc. decyduje się na zrobienie swetrów, czapek czy szalików, 39 proc. przygotowuje domowe przysmaki, takie jak pierniczki lub przetwory, a 20 proc. tworzy biżuterię DIY. Największą popularność własnoręcznie wykonane prezenty cieszą się wśród osób w wieku od 27 do 58 lat.
Nie brakuje też osób, które lubią kolekcjonować… doświadczenia. Prawie ¾ Polaków (70 proc.) zamiast materialnego prezentu wolałoby otrzymać bilety do teatru lub kina (44 proc.), wizytę w SPA (37 proc.), nocleg w luksusowym hotelu (33 proc.), voucher do restauracji (30 proc.) czy kurs związany z zainteresowaniami (23 proc.).

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
Aktorka uważa, że Dzień Kobiet to miła tradycja i należy ją pielęgnować. Nie trzeba wiele, by na twarzy płci pięknej pojawił się uśmiech. Wystarczą życzenia, symboliczny kwiatek czy okolicznościowy upominek. Joanna Liszowska podkreśla, że w teatrze czy na planie serialu koledzy z branży 8 marca zawsze stają na wysokości zadania i sprawiają radość paniom ze swojego otoczenia. Marta Wierzbicka natomiast zaznacza, że dla niej nie jest to szczególna okazja do świętowania. Po prostu dzień jak każdy inny.
Handel
Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.
Infrastruktura
Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.