Komunikaty PR

Ulubione święta hackerów? Black Friday i Cyber Monday!

2023-11-23  |  01:00

Prawie 80% Polaków i Polek planuje zakupy w nadchodzące Black Friday i Cyber Monday[1]. Wszyscy z nich prawdopodobnie zakładają, że oszczędzą pieniądze. To szczególnie ważne przed nachodzącym Bożym Narodzeniem w czasach wciąż wysokiej inflacji. Niestety brutalna prawda jest taka, że wiele osób wyda znacznie więcej, niż się spodziewa, a ich pieniądze trafią prosto do kieszeni cyberprzestępców.

 

Jak donosi brytyjski bank Barclays w zeszłym roku podczas Black Friday i Cyber Monday odnotowano 22% wzrost sum pieniędzy wykradzionych w wyniku oszustw związanych z zakupami. Ofiary straciły w tym okresie średnio po 970 funtów[2]. Należy się spodziewać, że sytuacja w Polsce jest bardzo zbliżona. W końcu czas, w którym kupujący na wyścigi klikają w najbardziej zachęcające promocje, jest idealny na łowy dla cyberprzestępców.

 

- Atmosfera zakupów w Black Friday i Cyber Monday zdecydowanie nie sprzyja podejmowaniu rozsądnych decyzji zakupowych i bezpiecznym zachowaniom online. Ze wszystkich stron płyną do nas reklamy i promocje, namawiające do natychmiastowych zakupów. W efekcie znacznie więcej osób może kliknąć w reklamę stworzoną przez cyberprzestępców lub dokonać zakupów na oszukańczej stronie – ostrzega Beniamin Szczepankiewicz, analityk laboratorium antywirusowego ESET.

 

Dane pokazują, że media społecznościowe są obecnie źródłem 88% wszystkich oszustw zakupowych, a przestępcy przyciągają kupujących, poprzez najpopularniejsze w social mediach produkty[3].

 

- Musimy pamiętać o tym, że cyberprzestępcy również śledzą trendy zakupowe. Wiedzą, że bardzo wiele osób, jak wskazują badania aż 32%, odkrywa nowe produkty i marki w social mediach[4]. To właśnie stamtąd mogą czerpać inspiracje do tworzenia przekonywujących oszustw – dodaje Beniamin Szczepankiewicz.

 

Polacy i Polki w tym roku planują kupować przede wszystkim odzież i obuwie (75%), elektronikę (55%), akcesoria i produkty do domu (49%) oraz kosmetyki (41%)[5]. Warto pamiętać, że te kategorie prawdopodobnie będą również najbardziej interesujące dla cyberprzestępców.

 

Co zatem zrobić, aby bezpiecznie robić zakupy podczas Black Friday i Cyber Moday?

Oto 6 najważniejszych zasad:

 

  1. Uważaj na oferty, które przychodzą mailem: zawsze sprawdzaj, z jakiego adresu została wysłana wiadomość, zanim klikniesz w jakikolwiek link.
  2. Podczas zakupów wchodź bezpośrednio na witryny danych marek czy sklepów, a nie za pośrednictwem przesłanych linków.
  3. Weryfikuj oferty: wszystkie informacje znalezione w social mediach lub otrzymane mailem sprawdzaj na oficjalnych stronach sklepów internetowych.
  4. Korzystaj ze sklepów, które już znasz: lepiej kupować w sklepach internetowych, z którymi mieliśmy wcześniej styczność. Black Friday i Cyber Monday to nie jest dobra okazja do sprawdzania nieznanych brandów – może się okazać, że część z nich po prostu nie istnieje.
  5. Zwracaj uwagę na ostrzeżenia w przeglądarkach internetowych i programach antywirusowych.
  6. Używaj przedpłaconych kart kredytowych lub środków płatniczych które posiadają opcję reklamacji transakcji. Karty kredytowe oferują np. „chargeback”.

 

W okolicach Black Friday warto również zachować szczególną czujność, jeśli chodzi o tzw. oszustwa na BLIK. Cyberprzestępcy mogą próbować wyłudzać pieniądze, podszywając się pod znajomych, wykorzystując narrację związaną z zakupami. W okresie obniżek cen wiadomość typu „Pożycz mi proszę 100 zł, chcę kupić sukienkę w promocji, która kończy się jutro. Oddam Ci w przyszłym tygodniu” mogą działać skuteczniej niż zwykle.

 

 

 


[1] https://www.bcg.com/publications/2023/bargain-hunters-set-to-drive-record-black-friday

[2] https://home.barclays/news/2023/10/barclays-warns-22-per-cent-surge-black-friday-scams/

[3] Ibidem.

[4] Raport Capgemini, WHAT MATTERS TO TODAY’S CONSUMER, 2023.

[5] Badania na zlecenie firmy PayPo.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Kreatywny weekend z zajęciami z upcyklingu w Blue City Biuro prasowe
2024-06-28 | 15:12

Kreatywny weekend z zajęciami z upcyklingu w Blue City

W najbliższy weekend - 29 i 30 czerwca - przestrzeń przy fontannie na poziomie -1 zamieni się w strefę kreatywnych zajęć dla starszych dzieci i wszystkich dorosłych. Pod okiem
Zakupy Kolejny nowy najemca w Blue City. Gratka dla fanów technologii i designu
2024-06-27 | 09:11

Kolejny nowy najemca w Blue City. Gratka dla fanów technologii i designu

Niespełna dwa tygodnie po otwarciu butiku RP Store na klientów Blue City czeka kolejna nowość - sklep hiszpańskiej marki Kamalion, pełen nowoczesnych akcesoriów
Zakupy Znamy najnowszy portret klientek Pepco
2024-06-26 | 17:00

Znamy najnowszy portret klientek Pepco

Od Portugalii, przez Polskę aż po Estonię to wykształcona, pracująca, mama, dla której najważniejsze są niskie ceny. Każdego miesiąca w sklepach Pepco klienci realizują ponad

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.