Westfield Arkadia wprowadziła rozwiązania z myślą o osobach w spektrum autyzmu
„Godziny ciszy” oraz możliwość wypożyczenia plecaka z akcesoriami sensorycznymi – takie rozwiązania wprowadziło centrum handlowe Westfield Arkadia od 3 kwietnia z myślą o osobach w spektrum autyzmu. „Godziny ciszy” będą obowiązywały w każdy poniedziałek od 19.00 do 21.00. Wprowadzone rozwiązania to efekt współpracy Westfield Arkadia z Fundacją SYNAPSIS, która na co dzień zajmuje się tematyką autyzmu.
Autyzm jest zaburzeniem neurorozwojowym, którego przyczyny nie są w pełni znane, gdyż rolę odgrywają tu zarówno czynniki genetyczne, jak i środowiskowe. U ilu osób w Polsce rozpoznano autyzm? Nie wiadomo, bo nie ma spójnego systemu, który pozwalałby na uzyskanie dokładnych danych. Biorąc jednak pod uwagę dane z badań epidemiologicznych przeprowadzanych w różnych krajach, można oszacować, iż w Polsce jest co najmniej 30 tys. osób w spektrum autyzmu (w tym 20 tys. dzieci oraz 10 tys. osób dorosłych). Ta kwestia ma również wpływ na funkcjonowanie rodzin osób w spektrum autyzmu, co łącznie daje grupę ok. 100 tys. osób.
Centrum handlowe Westfield Arkadia jest świadome różnorodnych potrzeb klientów. Chce być miejscem przyjaznym także dla osób o wysokiej wrażliwości na bodźce dźwiękowe i wizualne. Dlatego w ramach „Godzin ciszy” w częściach wspólnych centrum, tam, gdzie jest to możliwe, zostaną przygaszone światła oraz wyciszona muzyka.
– Rozumiemy, że centra handlowe mogą nie być miejscami w pełni komfortowymi dla osób w spektrum autyzmu. To obiekty często tłoczne i gwarne. Dlatego też, z myślą o osobach wrażliwych na dźwięki, wprowadziliśmy w Westfield Arkadia „Godziny ciszy” oraz oferujemy możliwość wypożyczenia plecaka z akcesoriami sensorycznymi. Mamy nadzieję, że ta inicjatywa okaże się pomocnym rozwiązaniem – mówi Piotr Brzozowicz, dyrektor centrum handlowego Westfield Arkadia, i dodaje – Zależy nam na tym, by osoby w spektrum autyzmu oraz ich najbliżsi mogli w bardziej komfortowy sposób korzystać z naszego centrum.
Poza „Godzinami ciszy” Westfield Arkadia udostępnia także akcesoria sensoryczne. Klienci mogą wynająć z recepcji plecaki, w których znajdą słuchawki wygłuszające/zatyczki do uszu, piłeczki antystresowe i gadżety pop it. Zadaniem słuchawek i zatyczek będzie wytłumienie dźwięków z otoczenia, a zabawki sensoryczne sprawdzą się w sytuacjach wymagających zmniejszenia napięcia lub przekierowania uwagi.
Rozwiązania, które zostały wprowadzone w Westfield Arkadia były konsultowane z Fundacją SYNAPSIS, która na co dzień niesie profesjonalną pomoc dzieciom i dorosłym osobom w spektrum autyzmu, a także ich rodzinom.
– Liczba diagnoz w kierunku spektrum autyzmu cały czas rośnie. Żyjemy w czasach, w których z każdej strony jesteśmy atakowani przez różnego rodzaju bodźce. Wszyscy odczuwamy je na swój sposób. Intensywne dźwięki, mieszanki zapachów, kolorowe światła i migające reklamy mogą męczyć i utrudniać skupienie. Dlatego też coraz częściej szukamy miejsc, w których poczujemy się komfortowo. Uważamy, że jako społeczeństwo powinniśmy być bardziej otwarci na różnorodność i wrażliwsi na potrzeby innych. Wierzymy, że takie akcje, jak organizacja „Godzin ciszy” oraz możliwość wypożyczenia słuchawek wygłuszających i gadżetów sensorycznych w centrum handlowym Westfield Arkadia, mogą w tym bardzo pomóc – podsumowuje Aleksandra Sztajerwald, Członkini Zarządu Fundacji SYNAPSIS.

iPhone 16 – wszystko, co warto wiedzieć o nowej serii

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw

Walentynki w Polsce – święto miłości, prezentów i… self-love
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.