Komunikaty PR

Wielkanocne zakupy i zwyczaje Polaków pod lupą w najnowszym PAYBACK Opinion Poll

2021-03-24  |  08:40
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.08 MB )

Jak spędzimy tegoroczną Wielkanoc? Gdzie kupimy produkty, które zagoszczą na naszych stołach? Ile będą nas one kosztować? Odpowiedzi na te oraz inne pytania szukaliśmy w nowym badaniu PAYBACK Opinion Poll.

Przed nadchodzącymi świętami wielkanocnymi Polacy, pomimo kolejnej fali pandemii COVID-19, starają się zachować optymizm, nie rezygnując z przedświątecznych przygotowań. W nowym badaniu PAYBACK Opinion Poll zapytaliśmy ankietowanych m.in. o kwestie związane z zakupami, sprzątaniem i dekoracją własnego domu, ale także o różne zwyczaje, które zamierzają praktykować w trakcie tegorocznych świąt.

Hipermarkety i dyskonty – sklepy pierwszego wyboru na święta

W tym roku zakupy spożywcze na wielkanocny stół najczęściej zrobimy w super- i hipermarketach (71%) oraz dyskontach (65%). 17% ankietowanych wybierze się na targ lub bazar, 9% zajrzy do osiedlowego sklepu, a 8% do delikatesów. 7% badanych uzupełni zapasy wykorzystując do tego celu internet.

Wybierając miejsce zakupów, większość badanych (70%) kieruje się wygodą i dostępnością wielu produktów w jednym miejscu. Kolejną zachętę stanowią niskie ceny i promocje (65%). Połowa ankietowanych jako główną przesłankę wyboru miejsca zakupów wskazała jakość oferowanych tam produktów, a dla ⅓ osób istotna jest lokalizacja miejsca. Tylko co dziesiąta osoba zwraca uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem zakupów; chodzi tu głównie o przestrzeganie rygorów sanitarnych mających na celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się koronawirusa.

Prawie połowa badanych (48%) na zakupy wybierze się dopiero na kilka dni przed Wielkanocą. Pozostali zrobią jednak zakupy z większym wyprzedzeniem: 39% na tydzień przed świętami, 10% na dwa tygodnie przed, a 3% respondentów udało się do sklepów jeszcze wcześniej.

Na tropie wielkanocnych promocji

Wielkanoc to czas sklepowych promocji – warto jednak zauważyć, że aż 52% ankietowanych stara się „złowić” atrakcyjne okazje częściej, niż tylko „od święta”. 28% osób deklaruje, że podczas wielkanocnych zakupów zawsze korzysta z promocji. Aby znaleźć ciekawe oferty, najczęściej sięgamy po gazetki promocyjne (robi tak 66% badanych), aplikacje mobilne lub reklamy w prasie, radiu czy telewizji (odpowiednio po 26% ankietowanych).

Czy pandemia wpłynie na kwotę, jaką wydamy podczas przygotowań do świąt wielkanocnych? Najczęściej nie: 54% ankietowanych uważa, że wyda tyle samo, co zwykle, jednak 37% respondentów deklaruje, że będzie szukać oszczędności, wydając w te święta mniej. Obok nich jest też grupa 9% osób, które w obecnej sytuacji zwiększą sumę wielkanocnych wydatków w porównaniu do poprzednich lat.

Kwoty przeznaczone na świąteczne zakupy spożywcze nie będą szczególnie wysokie: prawie ¾ badanych (72%) zamierza zmieścić się w przedziale 100-500 zł. 18% ankietowanych zadeklarowało jednak wyższe wydatki (od 500 do 1000 zł). Jedynie 7% respondentów wyda na zakupy wielkanocne maksymalnie 100 zł.

Przy stole czy online?

Większość Polaków spędzi Wielkanoc przede wszystkim we własnym domu (60%) lub dodatkowo odwiedzi krewnych i bliskich (31%). W porównaniu do ubiegłego roku, kiedy cały kraj objęto lockdownem, nie ma tu dużych zmian; wtedy jednak staraliśmy się bardziej ograniczać wizyty u rodziny (66% badanych zostało we własnych domach, a 24% spędziło święta wielkanocne u siebie i u rodziny).

Czas spędzony w domu przeznaczymy przede wszystkim na odpoczynek (37%) i biesiadowanie w gronie bliskich osób (23%). Niemal ⅕ respondentów nie zamierza przesiedzieć Wielkanocy na kanapie, wybierając w tym czasie aktywny wypoczynek.

Nie każdy będzie miał przy tym możliwość osobistego spotkania z rodziną i znajomymi. 35% ankietowanych planuje w tym czasie spotkanie online (np. poprzez Skype).

Wielkanocno-wiosenne porządki

W wielu polskich domach popularnym zwyczajem wielkanocnym są wiosenne porządki. Zdecydowana większość respondentów (84%) w tym roku zamierza dochować wierności również i tej „tradycji”.

Posprzątany dom zachęca do upiększenia go rozmaitymi dekoracjami. Ponad ⅓ ankietowanych (35%) zamierza to zrobić, wykorzystując do tego celu zarówno gotowe, jak i własnoręcznie przygotowane ozdoby. Z drugiej strony prawie ¼ respondentów (24%) w ogóle nie dekoruje domu na Wielkanoc.

Prezenty od zajączka

Chociaż wielkanocne prezenty są wciąż nowinką dla większości Polaków, to część ankietowanych planuje wręczyć w te święta „upominki od zajączka”. Najczęściej otrzymają je dzieci (45%) lub partnerzy (26%). Co piąty respondent (19%) przygotuje prezent dla swoich rodziców.

Co przynosi „zajączek”? Najczęściej są to drobne upominki, takie jak słodycze (32%), gry i zabawki, kosmetyki, ale też gotówka (odpowiednio po 12%).

Kwoty przeznaczane na wielkanocne prezenty prezentują się podobnie, co w przypadku zakupów na świąteczny stół. 54% badanych wyda na nie tyle samo co zwykle. 39% respondentów obetnie upominkowe wydatki w porównaniu do poprzednich lat – winna jest tu pandemia, wymuszająca na niektórych większe zaciśnięcie pasa. 7% ankietowanych zakłada jednak, że w tym roku na prezenty wielkanocne wyda więcej niż dotychczas.

 

PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 03-10 marca 2021 r. metodą ankiety online na grupie 430 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zakupy Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:00

Wyjątkowe obrączki ślubne - na co zwrócić uwagę przy ich wyborze

Organizacja uroczystości ślubnej to duże przedsięwzięcie, w której główną rolę odgrywa Para Młoda i rodzice. Ten szczególny czas wymaga dokonywania wielu
Zakupy Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?
2024-12-20 | 11:00

Świąteczne zakupy Polaków – gdzie kupujemy i jak płacimy?

Świąteczna gorączka wystartowała na dobre. W polskich domach już słychać kultowe „zostaw, to na święta”, w powietrzu roznosi się zapach choinki, a w sklepach trwa polowanie
Zakupy Prezenty last minute za mniej niż 15 złotych w Lidl Polska!
2024-12-20 | 10:15

Prezenty last minute za mniej niż 15 złotych w Lidl Polska!

W Lidl Polska od czwartku, 19 grudnia, do niedzieli, 22 grudnia, można znaleźć idealne prezenty last minute! Pyszne słodycze, które świetnie sprawdzą się jako dodatki do

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Antybiotykooporność coraz poważniejszym problemem. Wyizolowane ze śliny peptydy mogą się sprawdzić w walce z bakteriami wielolekoopornymi

Poszukiwanie alternatyw dla antybiotykoterapii nabiera coraz większego tempa. Duże nadzieje, zwłaszcza w kontekście szczepów wielolekoopornych, naukowcy wiążą z bakteriocynami i bakteriofagami. Badacz z Uniwersytetu Wrocławskiego prowadzi prace nad bakteriocyną, będącą peptydem izolowanym z ludzkiej śliny. Za swoje badania otrzymał Złoty Medal Chemii. Tymczasem problem antybiotykooporności może wynikać w dużej mierze z niewiedzy. Z Eurobarometru wynika, że tylko połowa Europejczyków zdaje sobie sprawę, że antybiotyki nie są skuteczne w walce z wirusami.