Włoski rynek e-commerce w pigułce
Włochy to nie tylko pizza i dom takich marek jak Gucci, Prada czy Armani. Włoski rynek e-commerce jest jednym z najbardziej dynamicznych w Europie, oferuje atrakcyjne możliwości dla polskich przedsiębiorców. Warto rozważyć ekspansję na Włochy z kilku kluczowych powodów.
Jak podaje e-Izba, czynnikami napędzającymi rozwój e-rynku są m.in. poprawa infrastruktury dostępu do Internetu i szersza dostępność łączy szerokopasmowych, ogromne rozpowszechnienie smartfonów oraz bezpieczeństwo transakcji. Szacuje się, że sprzedaż detaliczna produktów nieżywnościowych na rynkach europejskich wzrośnie od 2,3 do 4 procent w 2023 roku, a najwyższy wzrost obserwowany będzie we Włoszech, gdzie sprzedaż wyniesie ponad 200 mld euro – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Metapack.
Włoski e-commerce
Całkowity obrót e-commerce we Włoszech w 2022 r. wyniósł 75,89 mld euro. Oznacza to przyrost o 18,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto przy tym zauważyć, że większość tego wzrostu była spowodowana zwyżką cen. Dane te pochodzą z raportu Ecommerce in Italy 2023 firmy Casaleggio Associati, zajmującej się doradztwem w zakresie strategii cyfrowej we Włoszech.
Inflacja, która dotknęła europejskie rynki konsumenckie w 2022 roku, nie oszczędziła też Włoch. Średnia roczna stopa inflacji osiągnęła tu ponad 11 punktów procentowych, niepokojąc konsumentów i zakłócając strategie włoskich detalistów. Jednak ceny online wzrosły mniej niż ogólne ceny we Włoszech. Zgodnie z trendem obserwowanym od 2017 r., witryny e-commerce nieznacznie przyczyniły się do łagodniejszej inflacji.
Jak kupują Włosi?
Obecnie we Włoszech około 37 milionów użytkowników kupuje produkty online i przewiduje się, że liczba ta będzie rosnąć w nadchodzących latach. Dziś penetracja e-commerce we Włoszech sięga 68%, w porównaniu do 83% w Wielkiej Brytanii lub 79% w sąsiedniej Francji. 75% tutejszych e-użytkowników dokonuje obecnie zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych, osiągając szczyt 90% w niektórych firmach. Również aż 90% z nich szuka opinii, recenzji i większej ilości informacji na temat produktów online przed ich zakupem, w związku z czym CRM odgrywa coraz ważniejszą rolę w kontaktach z klientem.
Tym samym, jak podaje E-Business Consulting, coraz więcej uwagi poświęca się analizie: od potrzeb użytkownika po ruchy konkurencji, strukturyzując działania mające na celu poprawę doświadczenia klienta i lojalności użytkowników. CRM ze spersonalizowaną sztuczną inteligencją jest niczym garnitur szyty na miarę dla klienta i staje się kolejnym mocnym punktem w relacjach B2C. Klient jest zatem coraz częściej w centrum strategii działań e-sklepów, a komunikacja wielokanałowa ma fundamentalne znaczenie.
Miłość do zagranicznych marketplace’ów
W segmencie B2C (business-to-consumer) transgraniczny handel elektroniczny zyskuje na znaczeniu – jak podaje statista.com, udział przychodów generowanych przez zagranicznych sprzedawców internetowych w całkowitej sprzedaży detalicznej online osiągnął w 2022 r. prawie 40%. Chiny są wiodącym rynkiem pochodzenia zakupów transgranicznych, a za nimi plasują się Wielka Brytania i Niemcy.
Niekwestionowanym liderem na włoskim rynku jest działający od 2010 r. Amazon.it z przychodem w wysokości 5,9 mld dolarów w 2021 r. Miejsce drugie należy do amerykańskiego sklepu z odzieżą Shein.com (1,1 mld), trzecie do Zalando.it (801 mln).
Najpopularniejsze segmenty włoskiego e-handlu
Według danych ecommercenews.eu, witryny e-commerce we Włoszech mają wzrosnąć w 2023 roku o 17,3 procent pod względem obrotów. Oczekuje się, że w szczególności takie kategorie jak czas wolny, żywność i moda oraz zdrowie i uroda odnotują największy przyrost obrotów online (odpowiednio 23, 20 i 19%). Z kolei sektor turystyczny wykazał imponujący rozwój w 2022 roku (47%), generując 13,3% całkowitego obrotu e-commerce.
Dostawy do Włoch
Packeta Poland, dzięki uruchomieniu bezpośredniej linii logistycznej dla rynku adriatyckiego, umożliwi polskiemu e-commerce’owi dostawę przesyłek z Polski do Włoch nawet w 3-4 dni. Rozbudowana sieć połączeń pozwoli e-sklepom optymalizować ceny oraz czas dostaw, a także zmniejszy prawdopodobieństwo uszkodzenia towarów.
Cały czas obserwujemy trendy e-sprzedaży transgranicznej i na tej podstawie rozbudowujemy naszą siatkę połączeń. Zależy nam na tym, aby wspomagać polskie e-sklepy – tak, aby mogły być konkurencyjne na europejskich rynkach. Włochy są perspektywicznym kierunkiem z uwagi na dużą liczbę internautów czy szybko rozwijająca się tam omnikanałowość. Myśląc o zagranicznej ekspansji, rodzinne e-firmy zdecydowanie powinny zwrócić uwagę na ten kraj – mówi Justyna Andreas, Managing Director Commercial Entities, Packeta Poland.
Trzy wskazówki, jak skutecznie prowadzić e-sklep w krajach adriatyckich:
|
***
Packeta to globalna, cyfrowa platforma dla e-commerce, świadcząca kompleksowe usługi logistyczne. Założona w 2010 roku w Czechach przez Simonę Kijonkovą jako spółka Zásilkovna, w ciągu dekady przekształciła się w holding funkcjonujący pod nazwą Packeta Group, zrzeszający 14 podmiotów. Firma, współpracując ze sklepami internetowymi, szybko zyskała pozycję lidera w branży. Obecnie Packeta działa w 7 krajach, realizuje dostawy do 33 krajów, posiada ponad 15,3 tys. własnych punktów odbioru (w tym prawie 6,3 tys. Z-Boxów), 125 tys. punktów partnerskich i współpracuje z ponad 32 tys. sklepów internetowych. W 2022 roku obsłużyła przeszło 90 mln przesyłek. Firma pomaga także swoim Partnerom rozwijać biznes za granicą, dostosowując elastycznie usługę do ich potrzeb.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Qczaj: Na drogach szybkiego ruchu lubię mocniej wcisnąć pedał gazu. Niebawem planuję też zrobić prawo jazdy na motocykl
Trener podkreśla, że decyzja o zrobieniu prawa jazdy była jedną z najlepszych w jego życiu. Teraz, kiedy odpowiedni dokument ma już w kieszeni, z ogromną przyjemnością wsiada za kierownicę i mknie przed siebie. Najbardziej lubi drogi szybkiego ruchu, bo tam może mocniej wcisnąć pedał gazu. W innych okolicznościach jednak jeździ z dużą rozwagą, dostosowując prędkość do warunków panujących na jezdni. Qczaj zdradza też, że kolejnym krokiem będzie kurs na prawo jazdy na motocykl.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Edukacja
Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada

Profilaktyka raka piersi przestaje być dla Polek źródłem lęku i tematem tabu. Coraz częściej motywacją do wykonania badań jest odpowiedzialność za siebie i bliskich – wynika z najnowszego badania Maison & Partners dla Henkel Polska. 36 proc. kobiet jako motywację wskazało rekomendacje lekarskie, a 30 proc. – potrzebę dbania o swój organizm. Mimo że około 40 proc. kobiet w wieku 20–60 lat bada się regularnie, wykonując badania palpacyjne czy USG, podobny odsetek nie bada się wcale, a co piąta deklaruje, że w ogóle nie interesuje się tym tematem.