2 kwietnia Katowicka znów zaświeci się na niebiesko
Agencja PR
Open Media
Obozowa 42A/2
30-383 Kraków
biuro|openmedia.pl| |biuro|openmedia.pl
12 268 97 50
openmedia.pl
Galeria Katowicka, pierwsze polskie centrum handlowe z kompleksowym programem dla osób ze spektrum autyzmu w tym roku wprowadza kolejne udogodnienia. Przedstawiciele Katowickiej zapowiadają również rozszerzenie programu „Katowicka dla Autyzmu” o kolejne grupy.
Skuteczną próbę udowodnienia, że przestrzeń publiczną można uczynić bardziej przyjazną i komfortową dla osób ze spektrum autyzmu, podjęła Galeria Katowicka wprowadzając z końcem 2018 program „Katowicka dla Autyzmu”. Przygotowano go we współpracy ze specjalistami pracującymi z osobami z ASD, nauczycielami i rodzicami.
„Katowicka dla Autyzmu” to program, który od ponad dwóch lat jest praktycznym i rzeczywistym wsparciem dla osób ze spektrum autyzmu. Ciche godziny, najemcy gotowi wyłączyć muzykę i przygasić światła dla życzenie czy Pokój Wyciszenia, to realne ułatwienia dla osób z ASD. W 2021 podejmiemy nowe działania, których celem będzie objęcie spektrum zrozumienia kolejnych grup mogących zmagać się z trudnościami w funkcjonowaniu w przestrzeni publicznej - mówi Anna Szczerkowska, Marketing Manager Galerii Katowickiej.
2 kwietnia 2021 roku, w Światowy Dzień Świadomości Autyzmu, Galeria Katowicka dołączy do wielu obiektów na całym świecie, które - podświetlone na niebiesko - podkreślą solidarność z osobami z ASD. Również od tego dnia w Punkcie Informacyjnym Galerii Katowickiej każda z osób ze spektrum będzie mogła odebrać słuchawki wyciszające, ułatwiające przebywanie w Galerii i w każdym innym miejscu, w którym jest tak wiele bodźców.
Co do tej pory funkcjonuje w Galerii Katowickiej? W ramach wieloaspektowego systemu skupiono się na trzech podstawowych płaszczyznach działania: wprowadzeniu konkretnych udogodnień w obiekcie, edukacji i szkoleniu pracowników, najemców i szerokiego personelu Centrum oraz akcji informacyjnej pozwalającej otoczeniu zrozumieć, czym jest autyzm.
Wśród rozwiązań zastosowanych w obiekcie, mających zapewnić komfortową i bezpieczną w użytkowaniu przestrzeń, znajdziemy pionierskie w Polsce pomysły, m.in. Pokój Wyciszenia - pierwszy tego typu punkt uruchomiony w polskim centrum handlowym, dźwiękoszczelny, łagodnie oświetlony, o stonowanych barwach, stanowiący bezpieczny azyl dla osoby ze spektrum przytłoczonej nadmiarem bodźców. Pokój ten dostępny jest w każdej chwili, łatwo go też odnaleźć dzięki modułowi nawigacji dodanemu do aplikacji mobilnej Katowickiej oraz specjalnym oznaczeniom. Średnio, w okresie „normalnego” funkcjonowania galerii, korzystało z niego kilkanaście osób miesięcznie.
Drugim ważnym rozwiązaniem są ciche godziny, symbolicznie wprowadzone 2 kwietnia 2019 roku. Obowiązują w każda sobotę, między godziną 9:00 a 11:00 - na pasażach obiektu ściszona jest muzyka i wyłączone reklamy. Również ponad 100 najemców na życzenie klienta przygasza światło oraz redukuje dźwięki w swoich lokalach – witryny tych lokali zostały oznaczone specjalnymi naklejkami „Miejsce przyjazne dla osób ze spektrum autyzmu”.
Niezmiernie ważny jest także aspekt edukacyjny - odbyły się kompleksowe szkolenia dla personelu najemców, ochrony oraz administracji, uczące rozpoznania osób z ASD oraz pomocy w trudnych sytuacjach. Na stałe wprowadzono w Katowickiej informatory na temat ASD, przygotowano również zakładkę informacyjną na stronie www Galerii. Przeprowadzono też szereg akcji, ułatwiających otoczeniu zrozumienie i akceptację zwykle nieoczywistych dla reakcji osób autystycznych, wynikających z przeciążenia bodźcami.
Według Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce jest już około 400 tysięcy osób ze spektrum autyzmu. Dodatkowo z badań, przeprowadzonych na początku 2019 roku przez Fundację JiM wynika, że aż 53% osób autystycznych wskazało centra handlowe jako sprawiające najwięcej trudności i najmniej przyjazne.
Prezbiopia – zaburzenie widzenia, które dotyka niemal każdego
Podaruj zdrowy sen swoim bliskim – wybierz materac na prezent
Na zdrowe gardło – NOWOŚĆ w linii herbatek Zioła Mnicha
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
Artysta promuje obecnie swój najnowszy singiel zatytułowany „Szybkie tempo” i właśnie z taką prędkością od trzech lat podbija polski rynek muzyczny. Piosenkarz zdaje sobie jednak sprawę z tego, jakie wyzwania narzuca życie w ciągłym biegu, dlatego on sam, mimo że prężnie rozwija swoją karierę i czerpie ogromną radość ze śpiewania, od czasu do czasu zatrzymuje się i patrzy na to, co robi z innej perspektywy, by złapać tak potrzebny dystans. Wiktor Dyduła przyznaje bowiem, że w branży muzycznej nie brakuje osób, które skarżą się na zbyt duże obciążenie psychiczne i wypalenie zawodowe.