Komunikaty PR

24% Polek rezygnuje z zakupu w aptece z powodu wstydu.

2020-10-05  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Mateusz Konwerski
Institute for Health

gen. Józefa Zajączka 11/lok. C5
01-510 Warszawa
mateusz.konwerski@instituteforhealth.pl
+48 883 555 368
instituteforhealth.pl
Do pobrania ( 0.07 MB )

24% Polek rezygnuje z zakupu w aptece z powodu wstydu. Ważne jest podnoszenie kompetencji miękkich farmaceutów.

Rola farmaceuty coraz częściej sprowadzana jest do roli sprzedawcy, a sama apteka traktowana jest jak sklep. Tymczasem, apteka jest miejscem szczególnym, które stawia zarówno przed farmaceutą, jak i pacjentem wyzwania, co pokazują wyniki badań. Aż 41% Polek doświadcza dyskomfortu w aptece podczas zakupu produktów związanych z dolegliwościami intymnymi czy antykoncepcją[1].  Jak widać, rola farmaceuty jest wyjątkowa, a dobra komunikacja z pacjentem jest kluczowa w procesie leczenia. Jak zmieniać rzeczywistość w trosce o dobro kobiet?

Apteka odwiedzana częściej niż przychodnia lekarska

Apteka, jako placówka sąsiedzka i niewymagająca odwiedzin zgodnych z harmonogramem wizyt, jest zdecydowanie bardziej dostępna dla pacjentów niż przychodnia lekarska. Relacja z farmaceutą nie jest opatrzona tymi samymi zwyczajami i formalnościami, co relacja z lekarzem. Nie oznacza to, że nie jest obarczona stresem pacjenta. Niejednokrotnie pacjent wychodzi od lekarza z  niepokojącą diagnozą, niepewnością i stresem. Nie zawsze pamięta zalecenia lekarskie, a sama wizyta często nie  przebiega w takich okolicznościach, które byłyby komfortowe dla pacjentki, szczególnie jeśli chodzi o wizytę ginekologiczną. Oprócz troski o własne zdrowie dochodzą obawy o działanie leków, ich cenę i dostępność. I tu zaczyna się rola farmaceuty.

Zdolności komunikacyjne podstawą zdrowej relacji
Wizyta w aptece stawia wyzwania nie tylko przed pacjentem, ale i farmaceutą. To on doradza jak stosować leki, powtarza niejednokrotnie wskazania, o których pacjent zapomniał będąc pod wpływem emocji. To w tym miejscu powstaje bliska relacja, w której farmaceuta musi wykazać się umiejętnościami komunikacyjnymi, empatią i zrozumieniem. Ważne są okoliczności w jakich odbywa się komunikacja. Warto by farmaceuta zadbał o odpowiednie warunki do rozmowy, by zapewnić odpowiednią  intymność. Niestety mimo najszczerszych chęci, w większości przypadków nie jest to możliwe, ze względu na brak miejsca w aptekach. Nie istnieją przecież dedykowane strefy na rozmowy. Dopóki to się nie zmieni warto robić wszystko co możliwe by zapewnić choćby namiastkę intymności.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Gedeon Richter Polska, w ramach kampanii Recepta na sukces, najczęstszą przyczyną dyskomfortu podczas wizyty w aptece były brak prywatności i bliska odległość innych klientów, na co wskazało 56% respondentek oraz zachowanie farmaceuty (35%). Zachowanie farmaceuty, które powodowało dyskomfort pacjentek to zazwyczaj głośna rozmowa na temat produktu (46%), mowa ciała oraz niestosowne uwagi farmaceuty dotyczące zakupu.

Szerokie spektrum emocji – wyzwanie dla farmaceuty
Czy adepci farmacji powinni trenować empatię i umiejętność dostosowywania stylu komunikacji do pacjentów? „Zdecydowanie tak” – mówi Bianca-Beata Kotoro – psycholog społeczny, psychoseksuolog, psychoonkolog i terapeuta. Nie chodzi tu jedynie o umiejętność skutecznego przekazania informacji na temat przepisanych przez lekarza leków. Spektrum emocji, z jakimi pacjenci przychodzą do apteki, może być bardzo szerokie — od wstydu, strachu, po smutek, stres i zakłopotanie. Pacjent w rozmowie z farmaceutą powinien mieć poczucie, że nie jest oceniany, a osoba po drugiej stronie okienka jest po to, aby jej pomóc. Przychodzi po rozwiązanie i ukojenie, a nie po krytykę.”

Istotnym jest, aby farmaceuci zdawali sobie sprawę z tego, że mają do czynienia z realnymi ludźmi i ich problemami, a nie z anonimowymi jednostkami, czy przypadkami chorób.

„Na zajęciach z kompetencji miękkich studenci farmacji powinni uczyć się nie tylko o tym, że należy formułować jasne i zwięzłe komunikaty, że należy uważać na mowę ciała, zapisać najważniejsze informacje pacjentowi na kartce lub uzbroić się w cierpliwość podczas obsługiwania starszych pacjentów — wyjaśnia Daria Wielogórska – Rutka – Prezes Lubuskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej. Farmaceuta powinien zadbać o zapewnienie przestrzeni do rozmowy. Kiedy jest taka potrzeba, powinien poprosić o odsunięcie się oczekujących w kolejce, a jeśli nie jest to możliwe mówić ciszej, ale tak, by pacjent mógł go usłyszeć. To niezwykle ważne.”

 

Współpraca z farmaceutą istotnym elementem terapii

W edukacji młodych farmaceutów istotne jest, aby nabrali oni poczucia, że  są ważnym ogniwem w łańcuchu opieki medycznej. Oczywiście, przepisywanie leków to zadanie lekarzy, a za stosowanie się do ich zaleceń odpowiedzialni są sami pacjenci, jednak farmaceuci powinni im to ułatwić. Rolą szkolnictwa jest przygotować przyszłych adeptów farmacji ich do tej wyjątkowej pracy. W trakcie procedowania jest ustawa o zawodzie farmaceuty, która z założenia ma poszerzyć zakres działań farmaceuty, co może realnie ułatwić proces terapeutyczny i podnieść rangę zawodu farmaceuty. Rolą decydentów jest usprawniać działanie i pozwolić rozwijać się szerokim umiejętnościom zdobywanym w procesie kształcenia.

                    

Dodatkowych informacji udzielają:

 

Aleksandra Marciniak  Specjalista ds. Public Relations, Gedeon Richter Polska, Koordynator kampanii „Recepta na sukces”

 

Mateusz Konwerski, LoveBrands Relations

Biuro organizacyjne kampanii „Recepta na sukces”

tel.: + 48 695 300 696,
email: amarciniak@grodzisk.rgnet.org

tel.:  + 48 883 555 368,
email: biuro@receptanasukces.pl

 

„Recepta na sukces” to program edukacyjny skierowany do studentów medycyny i farmacji zainicjowany przez firmę Gedeon Richter Polska, lidera w obszarze ochrony zdrowia kobiet. W ramach VI edycji programu zainicjowana została kampania społeczno-edukacyjna pod hasłem „Porozmawiajmy otwarcie o…” (#porozmawiajmyotwarcie), która koncentruje się na zdrowiu kobiet. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi studentów medycyny i farmacji, przyszłych lekarzy ginekologów i farmaceutów, na kluczową rolę jaką w procesie terapeutycznym pełni komunikacja z pacjentką, a także zwiększenie świadomości kobiet w zakresie tego, jakich informacji na temat ich życia intymnego potrzebuje lekarz czy farmaceuta, by móc we właściwy sposób zatroszczyć się o ich zdrowie.


[1] Raport „Oczekiwania kobiet wobec komunikacji z lekarzem ginekologiem i farmaceutą” na zlecenie LB Relations Sp. z o. o. dla Gedeon Richter Polska, n=1048, CAWI, zrealizowany przez SW Research

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Institute for Health
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku Biuro prasowe
2025-02-05 | 06:00

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale skorygować. Najwięcej obaw pacjentów dotyczących tych
Zdrowie Suplementacja na nowy rok - kilka ciekawych propozycji
2025-01-15 | 14:00

Suplementacja na nowy rok - kilka ciekawych propozycji

Jednym z Twoich postanowień na nowy rok jest to, aby bardziej o siebie zadbać? Nic prostszego! Dzięki wysokiej jakości suplementom diety nie będziesz musiała podejmować
Zdrowie Filary pielęgnacji skóry atopowej
2024-12-30 | 09:00

Filary pielęgnacji skóry atopowej

Atopowe Zapalenie Skóry jest przewlekłą chorobą cywilizacyjną. Do jej objawów należą przesuszenie skóry, zaczerwienienie, podrażnienie i dotkliwy świąd, które

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Telekomunikacja

Samotność coraz bardziej dotyka Polaków. Dla 90 proc. z nich problemem są też narastające podziały

Polacy coraz częściej czują się samotni i wyobcowani, mimo że technologia daje im nieograniczone możliwości komunikacji. Według badań 68 proc. społeczeństwa doświadcza samotności, a 90 proc. ma dość narastających podziałów. T-Mobile Polska rusza z platformą #BurzymyBariery, której celem jest zachęcenie Polaków do prawdziwego dialogu i eliminacja barier komunikacyjnych.

Gwiazdy

Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi

Prezenterka jest teraz na takim etapie swojego życia, że oddala się od ludzi, którzy nie wnoszą w nie nic pozytywnego. Zamiast tracić czas na toksyczne relacje, inwestuje w rozwój osobisty, dużo czasu poświęca też na pracę i rozwijanie swoich pasji. Malwina Wędzikowska nie ukrywa też, że jest dumna z kontynuacji formatu „The Traitors. Zdrajcy” i wierzy, że druga edycja również przyciągnie przed telewizory wielu widzów.

Nasza strona używa cookies między innymi w celu gromadzenia statystyk oraz prawidłowego funkcjonowania serwisu. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przegladarki oznacza, że ciasteczka będa zapisywane na Twoim urządzeniu. Pamietaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Kliknij tutaj aby zamknąć