Komunikaty PR

5 specjalistów, z których porad najczęściej korzystamy przez telefon

2020-06-18  |  09:31
Biuro prasowe

Pandemia upowszechniła telemedycynę. W maju br. 19% wszystkich konsultacji odbyło się w ten sposób. Coraz chętniej korzystamy też z porad specjalistów – to już 39% teleporad. Oprócz internisty, najczęściej rozmawiamy z dermatologiem, ginekologiem, endokrynologiem, ortopedą i alergologiem.

Teleporady medyczne (telekonsultacje), dotychczas traktowane jako dodatek, czasem wręcz jako gadżet, przez pandemię stały się jednym z głównych świadczeń, których poszukują pacjenci. O ile sam fakt wzrostu popularności tej formy porad nie dziwi, o tyle skala zmian może robić wrażenie. W 2019 r. liczba rejestrowanych porad zdalnych to był niecały 1% wszystkich zamawianych konsultacji, wynika z danych SALTUS Ubezpieczenia. Od marca ich popularność drastycznie wzrosła i w maju 19% wszystkich porad odbyło się w tej formie.

Zmienia się nie tylko popularność, ale też charakter teleporad. Coraz więcej problemów zdrowotnych omawiamy z lekarzem w ten sposób. Jeszcze w styczniu 85% konsultacji to były rozmowy z internistą bądź pediatrą, a tylko 15% dotyczyło pomocy specjalistów. Z miesiąca na miesiąc to się zmieniało i w maju już 39% teleporad stanowiły konsultacje specjalistyczne – zauważa Xenia Kruszewska, Dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych w SALTUS Ubezpieczenia.

Do kogo najczęściej dzwonimy?

Mimo że obawa przed zarażeniem koronawirusem wysunęła się na czoło problemów zdrowotnych Polaków, to pozostałe schorzenia również wymagały uwagi. Na szczęście wielu pacjentów zdecydowało się nie odkładać zaplanowanych wcześniej wizyt i doraźnych konsultacji, a tylko zmieniło ich formę. Podobnie jak w przypadku wizyt w przychodniach, najczęściej rozmawiamy z lekarzami POZ, czyli internistą lub pediatrą, ale przyzwyczailiśmy się już też do zdalnych rozmów ze specjalistami. Najczęściej zamawianymi między styczniem a majem poradami były konsultacje dermatologiczne (22% teleporad specjalistycznych). Na drugim miejscu znalazł się ginekolog (19%), a kolejne pozycje zajęli odpowiednio ortopeda (11%) i endokrynolog (11%). Pierwszą piątkę specjalistów zamyka alergolog (9%), z którym konsultowaliśmy nie tylko przypadłości związane z sezonem wiosennym (w styczniu teleporady alergologiczne stanowiły 7% ogółu).

Mimo że wraz ze znoszeniem obostrzeń rośnie liczba wizyt w przychodniach, to popularność telemedycyny nie wróci do poziomu z zeszłego roku. Zarówno pacjenci, jak i lekarze przekonali się do skuteczności, bezpieczeństwa, a także wygody konsultacji zdalnych. Są one też korzystnym rozwiązaniem dla osób mieszkających w miejscach, gdzie dostępność poszczególnych specjalistów jest ograniczona. Dzięki telemedycynie mogą bez przeszkód omówić swoje problemy z czołowymi ekspertami, znajdującymi się czasem na drugim końcu Polski – dodaje Xenia Kruszewska z SALTUS Ubezpieczenia.

Najpopularniejsi telespecjaliści:

  1. dermatolog
  2. ginekolog
  3. ortopeda
  4. endokrynolog
  5. alergolog

 

Kobiety częściej korzystają ze świadczeń

Ciekawe wnioski płyną też z analizy płci pacjentów, którzy w czasie pandemii korzystali z usług zdalnych. Kobiety odbyły 62% ogółu telekonsultacji. Potwierdza to znane wcześniej zjawisko – kobiety lepiej dbają o zdrowie niż mężczyźni i koronawirus tego nie zmienił. Mimo że eksperci obserwują wzrost zainteresowania ochroną zdrowia i odpowiednim trybem życia, to mężczyźni nadal o wiele rzadziej kontrolują swoje zdrowie niż kobiety. Panie korzystają z usług medycznych także profilaktycznie, a mężczyźni idą przeważnie do lekarza dopiero wtedy, kiedy problem nabierze już niepokojących rozmiarów. Jeśli powodem jest wstyd przed lekarzem, teleporady mogą przyczynić się do zmiany tego stanu rzeczy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego? Biuro prasowe
2024-11-04 | 14:35

Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?

W dzisiejszym dynamicznym świecie coraz więcej osób zgłasza dolegliwości związane z przewlekłym zmęczeniem, problemami ze snem, oraz brakiem energii, co wpływa nie tylko na ich
Zdrowie Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
2024-10-30 | 14:10

Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy

Hipofosfatazja (HPP) to rzadkie schorzenie metaboliczne o podłożu genetycznym, które sprawia, że kości oraz zęby stają się słabe, kruche i podatne na złamania. U dzieci HPP objawia
Zdrowie Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
2024-10-29 | 14:00

Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins

Centrum Designu DOMOTEKA świętowało swoje 18. urodziny w wyjątkowej atmosferze, łącząc miłośników dobrego wzornictwa, sztuki i filmu. W ramach jubileuszowego wydarzenia,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.