Komunikaty PR

Alzheimer. Mów o tym głośno!

2020-12-04  |  13:00
Biuro prasowe

Na chorobę Alzheimera choruje w Polsce 300 tys. osób. Mimo powszechności tej choroby, jest ona niestety nadal powodem do wstydu, osamotnienia i niepokoju dla opiekunów osób chorych. Jednak nie musi tak być – nad zmianą takiego stanu rzeczy od kilku lat aktywnie pracuje samorząd województwa mazowieckiego m.in. poprzez działania podejmowane przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. W najnowszej kampanii społecznej, MCPS namawia do tego, aby mówić głośno o chorobie Alzheimera – ponieważ jest to schorzenie, którego przebieg można łagodzić.

Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej rozpoczęło kampanię, która ma zachęcić opiekunów osób chorych na chorobę Alzheimera do mówienia o niej bez poczucia wstydu. – Stygmatyzacja i niechęć do rozmowy na ten temat są w naszym społeczeństwie nadal bardzo silne, przez co cierpią zarówno chorzy, jak i ich opiekunowie. Z tego powodu wychodzimy naprzeciw ich potrzebom, podejmując działania edukacyjne i destygmatyzujące – mówi marszałek Adam Struzik.

Alzheimer dotyka nie tylko osoby chore, ale także ich bliskich. Według badań przeprowadzonych przez Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Alzheimerowskich 90 proc. opiekunów to najbliższa rodzina, nieprzygotowana do nowej, często bardzo wymagającej roli. Zajmowanie się chorym trwa zazwyczaj 8 do 14 lat, ale trzeba pamiętać, że jest to opieka często 24 godziny na dobę i bez wsparcia ze strony otoczenia. Jak poradzić sobie w tej sytuacji? Przede wszystkim otworzyć się na pomoc.

Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej zachęca do tego, aby nie wstydzić się choroby swoich bliskich, a zamiast tego otoczyć ich ciepłem i miłością. Otwarcie się na ich przeżycia może pomóc opiekunom lepiej radzić sobie z często wymagającą rolą, a osoby chore wspomóc w utrzymywaniu dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. – Czas spędzony wspólnie na rozmowach, dzieleniem się emocjami i wspomnieniami może być niezwykle cenny dla chorej osoby. Stymulowanie wspomnień, budowanie relacji i poczucie ciepła i bliskości mogą opóźnić rozwój objawów, a przy okazji pozwolą opiekunowi odnaleźć w sobie empatię i miłość – radzi dr Maciej Czarnecki, specjalista neurolog.

W ramach kampanii zrealizowane zostaną działania promocyjno-informacyjne w prasie i telewizji. Przygotowany został spot ukazujący problem choroby Alzheimera i nawołujący do nagłaśniania choroby, którego emisja odbędzie się w Kolejach Mazowieckich już 30 listopada. Poza tym prowadzona jest stała komunikacja w mediach społecznościowych.

Samorząd województwa – m.in. dzięki działaniom prowadzonym przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej  od kilku lat skupia się na wsparciu osób chorych na Alzheimera i ich bliskich. Początkowo były to środki przeznaczane na inicjatywy organizacji pozarządowych działających na rzecz osób chorych. Z czasem pojawiła się potrzeba działań systemowych. W 2018 r. stworzono konkurs, którego efektem są Dzienne Domy Pobytu dla osób z chorobami otępiennymi. – Chcemy wypracować model zajmowania się takimi osobami w pierwszych etapach choroby. Im szybciej da się zareagować na wstępne symptomy, tym większa szansa na spowolnienie rozwoju choroby – mówi Elżbieta Lanc, członek zarządu województwa mazowieckiego. – To daje nie tylko szansę na lepszy komfort życia chorych i ich bliskich, ale , jest też istotnym krokiem w procesie destygmatyzacji chorób otępiennych.

Spośród wielu inicjatyw, największym przedsięwzięciem jest stworzenie sześciu Dziennych Domów Pobytu prowadzonych przez wyłonione w konkursie organizacje. Zarząd województwa przyznał na pilotażowe trzy lata ponad 17 mln zł dofinansowania dla tych placówek. Z założenia pobyt w nich pomoże osobom na początku choroby Alzheimera możliwie jak najbardziej spowolnić jej postęp. Podopieczni będą mogli skorzystać m.in. z terapii psychologicznej, logopedycznej, stymulacji fizycznej, intelektualnej czy kulturalnej. Posiłki będą ułożone zgodnie z dietą Mind&Dash, która wspiera organizm w zachowaniu sprawności intelektualnej. Chorzy otrzymają profesjonalną pomoc, a ich opiekunowie czas na wytchnienie i zadbanie o siebie oraz wsparcie edukacyjne i psychologiczne – Sięgaliśmy po najlepsze europejskie wzory, opracowywaliśmy podstawy tych usług społecznych ze specjalistami. Teraz będziemy bacznie przyglądać się efektom. Co roku prowadzona będzie ewaluacja tego projektu i jeśli działania przyniosą efekty, będziemy zabiegać o jego kontynuację – zapowiada Elżbieta Bogucka, zastępca dyrektora ds. społecznych Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej.

 

Dane do kontaktu dla mediów:

Hanna Maliszewska

rzeczniczka prasowa

Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej

tel. 798 810 794, 22 692 75 70 wew. 205

e-mail: rzecznik@mcps.com.pl

www.mcps.com.pl

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy Biuro prasowe
2025-03-26 | 19:00

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Strach, bóle i skurcze mięśni nie dawały Monice spać. Zaczęła długą wędrówkę po lekarzach w poszukiwaniu diagnozy. – Nie zliczę, ile było tych wizyt,
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia
Zdrowie Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
2025-03-11 | 06:00

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research dla marki Domowe Laboratorium wynika, że wielu Polaków postrzega raka jelita grubego jako chorobę nieuleczalną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.

Problemy społeczne

Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań

Z danych SW Research i Runaways​ wynika, że 80 proc. Polaków nie czuje pasji do swojej pracy, a 77 proc. nie widzi sensu w wykonywanych obowiązkach. Prowadzi to do wzrostu poziomu stresu i wypalenia zawodowego, co powoduje, że na życie prywatne nie mamy już energii. Work–life balance, ważny zwłaszcza dla młodszych pokoleń, jest trudny do osiągnięcia. Dodatkowo rozwój nowych technologii i modeli pracy powoduje coraz większe zacieranie różnic między czasem wolnym a pracą.

Gwiazdy

Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci

Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.