Co roku tysiące Polek doświadczają przemocy. Pomóż biegnąć w Garwolinie
Przemoc jest jedną z najczęściej występujących form naruszenia praw człowieka. Dotyka przede wszystkim kobiety – bez względu na wiek, pochodzenie, wykształcenie czy status społeczny. Jak podaje ONZ, jedna na trzy kobiety na świecie doświadczyła w swoim życiu przemocy, dlatego tak ważne jest przeciwdziałanie temu zjawisku oraz nagłaśnianie problemu. Możliwości niesienia pomocy jest wiele – jedną z nich jest udział w XIV. edycji biegu charytatywnego „Avon Kontra Przemoc – biegnij w Garwolinie”, która odbędzie się 18 czerwca br. w Garwolinie. Celem wydarzenia jest przede wszystkim zebranie środków na pomoc prawną i psychologiczną dla osób doświadczających przemocy. W tym roku do akcji dołączyli: operator logistyczny GXO, który współpracuje z Avon w Polsce od ponad 15 lat, oraz popularni polscy biegacze – Bartosz Olszewski oraz Katarzyna Gorlo-Olszewska.
Przemoc, zwłaszcza wobec kobiet i dziewcząt, wciąż zbiera ogromne żniwo na całym świecie. Z danych ONZ wynika, że tylko w Unii Europejskiej prawie ¼ kobiet powyżej 15. roku życia doświadczyła już przemocy fizycznej lub seksualnej ze strony obecnego lub byłego partnera, a prawie połowa – przemocy psychicznej. W Polsce liczba zgłoszonych przypadków sięga dziesiątków tysięcy. W ubiegłym roku Komenda Główna Policji odnotowała łącznie ponad 51 tysięcy zgłoszonych przypadków przemocy wobec kobiet. O skali problemu świadczą też statystyki Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”. W 2022 roku dyżurujące w nim osoby przeprowadziły ponad 18,6 tysięcy rozmów. Zdecydowaną większość – ponad ¾ dzwoniących stanowiły kobiety. Najwięcej rozmów (41 proc.) przeprowadzono z osobami bezpośrednio doświadczającymi przemocy, a 23 proc. - z jej świadkami[1].
– Co roku dziesiątki tysięcy kobiet w Polsce doświadczają przemocy. To niezwykle trudny problem społeczny. Jako "Niebieska Linia" niesiemy pomoc potrzebującym, którzy - często w niemych walkach - starają się unieść ten ogromny ciężar. Podmioty świadczące pomoc i wsparcie mogą realizować swoją misję często dzięki zaangażowaniu biznesu. Fabryka Avon już od 13 lat wspiera działalność Ogólnopolskiego Pogotowia dla Ofiar Pomocy w Rodzinie "Niebieska Linia". W ubiegłym roku środki zebrane podczas biegu "Avon kontra przemoc - biegnij w Garwolinie" zostały przeznaczone na zwiększenie komfortu osób korzystających z pomocy specjalistów w siedzibie „Niebieskiej Linii”, między innymi poprzez wyposażenie sal terapeutycznych – mówi Maja Kuźmicz, kierowniczka „Niebieskiej Linii”, działającej przy Instytucie Psychologii Zdrowia.
Najczęściej występującymi formami przemocy wobec kobiet są: przemoc psychiczna, fizyczna, ekonomiczna oraz seksualna. Wśród jej przyczyn można wymienić przede wszystkim problemy emocjonalne, uzależnienia, kryzysy finansowe oraz stereotypowe spojrzenie na role płciowe.
W większości przypadków sprawcami są bliskie osoby. Kobiety doświadczające przemocy odczuwają jej skutki w wymiarze fizycznym i emocjonalnym. Dodatkowo, często prowadzi ona również do izolacji społecznej i ekonomicznej, co dodatkowo pogarsza sytuację.
Wspólny bieg, który może zmienić życie
Potrzebującym można pomóc na wiele sposobów. Jednym z nich jest udział w biegu charytatywnym „Avon Kontra Przemoc – biegnij w Garwolinie”. W pakietach startowych znajdują się bransoletki ze znakiem nieskończoności. Dochód z ich sprzedaży fabryka Avon w Garwolinie – główny sponsor wydarzenia – przekaże „Niebieskiej Linii”, działającej przy Instytucie Psychologii Zdrowia, na pomoc prawną i psychologiczną dla osób doświadczających przemocy. Ponadto udział w biegu jest wyrazem solidarności takimi osobami.
Ponieważ misją Avon jest wspieranie kobiet na całym świecie, panie mogą liczyć na niższą opłatę startową. Wydarzenie cieszy się też największą frekwencją kobiet w porównaniu do innych ogólnopolskich biegów.
– Avon od prawie dwóch dekad wspiera kobiety w ramach kampanii Avon Kontra Przemoc. Nagłaśniamy problem, edukujemy, pomagamy. Bardzo cieszymy się, że dołączają do nas nowi partnerzy, którzy chcą wesprzeć osoby doświadczające przemocy i zachęcać innych do udziału w naszym biegu. W sposób szczególny dziękuję naszemu operatorowi logistycznemu GXO, który aktywnie wspiera całe wydarzenie – mówi Jakub Żurowski, dyrektor fabryki Avon w Garwolinie.
Oprócz środowiska biznesu, bieg „Avon Kontra Przemoc – biegnij w Garwolinie” niejednokrotnie wspierali także znani polscy artyści czy sportowcy, tacy jak Joanna Jabłczyńska czy olimpijka Adrianna Sułek. W tym roku w promocję wydarzenia zaangażowali się popularni biegacze – Bartosz Olszewski, autor bloga WarszawskiBiegacz.pl oraz Katarzyna Gorlo-Olszewska, autorka bloga runtheworld.pl, którzy nie raz pobiegli już w Garwolinie.
– „Avon Kontra Przemoc – biegnij w Garwolinie” to świetnie zorganizowany bieg uliczny, któremu przyświeca bardzo ważny cel charytatywny, dlatego bierzemy w nim udział po raz kolejny. Pamiętam, jak wystartowaliśmy tutaj z Kasią w 2015 roku – i byliśmy zachwyceni atmosferą. Nie są to tylko zawody dla szybkich biegaczy – do wyboru są różne dystanse, więc w wydarzeniu spokojnie mogą wziąć udział również całe rodziny z dziećmi. Gorąco zachęcamy do udziału, bo to doskonały sposób na wspólną zabawę, a jednocześnie zaszczepienie w najmłodszych pasji do aktywności fizycznej – mówi Bartosz Olszewki, autor bloga WarszawskiBiegacz.pl.
Gotowi do biegu? Czas się zapisać!
Tegoroczna – XIV. już edycja biegu „Avon Kontra Przemoc – biegnij w Garwolinie” odbędzie się 18 czerwca. Uczestnicy mogą wybrać jeden z trzech dystansów – 2 km (Bieg Rodzinny), 5 km oraz 10 km. Dzięki temu w wydarzeniu mogą wziąć osoby o różnym poziomie zaawansowania, a nawet zupełnie początkujące. Najważniejsza jest misja, jaką jest przeciwdziałanie przemocy, dlatego warto zapisać się jak najszybciej. Do 15 czerwca do końca dnia można to zrobić online, pod linkiem: https://online.datasport.pl/zapisy/portal/zawody.php?zawody=7716. Osoby, które nie zdążą się zarejestrować w tym terminie, będą mogły to zrobić na miejscu w dniu wydarzenia.
Szczegółowy program biegu dostępny jest na stronie www.bieg.truchtacz.pl.
[1] Raport_2022.pdf (niebieskalinia.info)
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.