Cukrzyca typu 2 u pacjentów onkologicznych – na co zwracać uwagę?
Cukrzyca typu 2 u pacjentów onkologicznych –
na co zwracać uwagę?
W Polsce na cukrzycę choruje ok. 3 miliony osób[1]. To przewlekła choroba, w której prewencji i leczeniu duże znaczenie ma odpowiednia dieta i aktywny styl życia. Ustabilizowanie poziomu glikemii staje się prawdziwym wyzwaniem zwłaszcza u pacjentów diabetologicznych z chorobą nowotworową, ze względu na wyniszczenie organizmu oraz towarzyszące w trakcie terapii dolegliwości ze strony układu pokarmowego, utrudniające spożywanie produktów. Wsparciem w codziennym komponowaniu posiłków oraz złagodzeniem działań niepożądanych okazać się może żywność specjalnego przeznaczenia medycznego, jak np. Resource Diabet Plus firmy Nestlé Health Science.
Jaka dieta dla pacjentów onkologicznych z cukrzycą typu 2?
Zalecenia żywieniowe w przypadku cukrzycy typu 2 dla chorych onkologicznie są bardzo zbliżone do ogólnie stosowanych wskazówek dla diabetyków i modyfikowane w zależności od lokalizacji nowotworu, czyli m.in. sprawności pracy układu pokarmowego. Jeśli tylko to możliwe w codziennej diecie nie powinno zabraknąć pełnoziarnistych produktów zbożowych jak brązowy ryż czy kasze. Rezygnujemy z nich tylko jeśli ze względu na chorobę nowotworową zalecona nam dietę łatwostrawną. Zaleca się ponadto zwiększenie ilości warzyw, które są dobrym źródłem błonnika pokarmowego i składników o działaniu antyoksydacyjnym. Można je spożywać na surowo, a jeśli to niemożliwe w formie gotowanej, czy duszonej. Warto zwrócić uwagę, że w przypadku cukrzycy trzeba być ostrożnym w spożywaniu owoców, ze względu na naturalną zawartość w nich cukrów – tłumaczy dr inż. Katarzyna Zadka, ekspertka w zakresie żywienia klinicznego Nestlé Health Science. Pacjenci borykający się z cukrzycą powinni dodatkowo ograniczyć spożywanie tłuszczów zwierzęcych zastępując je dobrymi olejami, a także soli i słodyczy. Ważne jest również wypijanie codziennie przynajmniej 1,5 l płynów.
Ponadto u pacjentów onkologicznych z cukrzycą typu 2 powinna znaleźć się zwiększona ilość białka ze względu na obecność choroby nowotworowej. Należy zwrócić uwagę, że u chorego na nowotwór zapotrzebowanie na białko wzrasta niemal o 70% w porównaniu do zapotrzebowania pacjenta nie zmagającego się z chorobą onkologiczną. Oznacza to, że w przypadku pacjentów onkologicznych z cukrzycą typu 2, szczególną uwagę zwracamy na komponowanie codziennego menu tak, aby nie zabrakło w nim produktów bogatych w białko – dodaje ekspertka. Duże ilości białka, znajdziemy w chudym mięsie, rybach, produktach mlecznych, jajach, nasionach roślin strączkowych i orzechach.
Wsparcie żywieniowe dla pacjentów onkologicznych z cukrzycą typu 2.
U pacjentów z chorobą nowotworową leczenie cukrzycy jest szczególnie utrudnione ze względu na występowanie uciążliwych nudności i wymiotów oraz tzw. wyniszczenia nowotworowego, które na drodze zaniku mięśni prowadzi do oporności na insulinę. Aby zminimalizować ryzyko nudności i wymiotów należy spożywać posiłki powoli, w małych porcjach i dokładnie przeżuwać kęsy. Mniejsze porcje to mniej wypełniony i jednocześnie obciążony żołądek. Unikajmy również potraw bardzo słodkich, tłustych i smażonych, które zdecydowanie nasilają te problemy – mówi ekspertka. Jednym ze sposób na dostarczenie energii i składników odżywczych w diecie pacjenta onkologicznego dodatkowo zmagającego się z cukrzycą może być również żywność specjalnego przeznaczenia medycznego, np. Resource Diabet Plus firmy Nestlé Health Science. Wysokoenergetyczny i wysokobiałkowy preparat odżywczy w płynnej formie z dodatkiem błonnika, dostarcza aż 320 kcal, 18 g białka i 5 g błonnika w jednej butelce. Może być stosowana jako uzupełnienie diety lub wyłączne źródło pożywienia.
O Nestlé Health Science
Nestlé Health Science jest specjalistyczną jednostką firmy Nestlé, koncentrującą się na dziedzinie nauk o żywieniu. Nestlé Health Science oferuje szerokie portfolio opartych na najnowszych osiągnięciach naukowych preparatów z zakresu żywienia medycznego, korzystając z rozległej sieci badawczej. Nestlé Health Science, z siedzibą w Szwajcarii, zatrudnia ponad 11 000 pracowników na świecie, a produkty dostępne są w ponad 140 krajach. W Polsce Nestlé Health Science rozpoczęło działalność w 2011 r. W swoim portfolio oferuje żywność medyczną w postaci preparatów odżywczych takich marek jak m.in. Resource, Peptamen, Isosource. Dostarczają one niezbędnej energii oraz składników odżywczych pacjentom, którzy z powodu choroby i jej następstw nie są w stanie przyjąć ich wraz z tradycyjnym pożywieniem. Nestlé Health Science aktywnie wspiera też konsumentów w zdobywaniu wiedzy, która pozwala wzmacniać zdrowie poprzez żywienie. Dowiedz się więcej na www.nestlehealthscience.pl oraz www.poradnikzywieniamedycznego.pl
Kontakt dla dziennikarzy:
Klaudia Wendycz, Omega Communication
Tel. 660 289 016, email: kwendycz@communication.pl
[1] PowerPoint Presentation (nfz-warszawa.pl)

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.