Czy Polacy mają ciśnienie tętnicze #podkontrolą?
Materiały Prasowe
Materiały Prasowe
Warszawa
00-000 Warszawa
poczta|poczta.pl| |poczta|poczta.pl
000000000
Strona www
Co trzecia osoba z nieprawidłowymi wartościami ciśnienia tętniczego, choć tylko 5% deklarowało w wywiadzie, że ma zdiagnozowane nadciśnienie. Zdecydowana większość nie miała świadomości, że ma niewłaściwe wartości ciśnienia tętniczego. Między innymi takie dane prezentuje podsumowanie tegorocznej edycji kampanii społecznej Servier dla Serca, podczas której Mobilna Poradnia Kardiologiczna odwiedziła polskie miasta umożliwiając ich mieszkańcom bezpłatne badania profilaktyczne, w tym również te specjalistyczne jak ECHO serca czy EKG. W kampanię zaangażowali się również twórcy kanału „Najprościej Mówiąc”, którzy przybliżyli różnorodność tematu nadciśnienia tętniczego – od przyczyn występowania, przez zasady profilaktyki i konsekwencje braku odpowiedniej kontroli, po korzyści terapeutyczne, płynące ze współpracy pacjenta z lekarzem w procesie leczenia.
Tegoroczna edycja kampanii Servier dla Serca zaczęła się w wyjątkowy sposób – oficjalnym ustanowieniem Światowego Rekordu Guinnessa w największej liczbie jednoczesnych pomiarów ciśnienia tętniczego wykonywanych samodzielnie. Kolejnym krokiem było stworzenie wspólnej deklaracji „W trosce o zdrowe serca Polaków”, podpisanej przez przedstawicieli środowiska lekarskiego, ekspertów, reprezentantów organizacji pacjenckich, decydentów oraz przedstawicieli mediów, połączonych we wspólnej idei podniesienia świadomości społecznej na temat zagrożeń wynikających z chorób kardiologicznych poprzez powszechną edukację i promocję zdrowego stylu życia.
Kampania Servier dla Serca to przede wszystkim edukacja i promocja profilaktyki. Tak jest już od 20 lat i konsekwentnie było realizowane również w tym roku. Mieszkańcy miast, które odwiedziła Mobilna Poradnia Kardiologiczna (Tarnowskie Góry, Przemyśl, Zawiercie i Poznań) mieli okazję skorzystać z bezpłatnych badań profilaktycznych chorób układu sercowo-naczyniowego, obejmujących: pomiar ciśnienia tętniczego, stężenia glukozy i cholesterolu oraz określenie wskaźnika masy ciała (BMI). W uzasadnionych przypadkach istniała możliwość skorzystania z konsultacji kardiologicznej oraz poszerzonej specjalistycznej diagnostyki. Zwiększając zasięg tych działań została uruchomiona Wirtualna Poradnia Kardiologiczna Servier, która za pośrednictwem infolinii Telemedico, oferowała pakiet badań przesiewowych w punktach laboratoryjnych dostępnych w najdalszych zakątkach Polski oraz telekonsultację lekarską wyników. Łącznie z badań i konsultacji oferowanych w Kampanii skorzystało 530 osób.
W ramach Kampanii liczni eksperci budowali świadomość korzyści, jakie wynikają z dobrej współpracy pacjenta z lekarzem, w szczególny sposób podkreślając rolę pacjenta w skutecznym procesie terapeutycznym, akcentując jednocześnie znaczenie prowadzenia samodzielnej kontroli ciśnienia tętniczego w warunkach domowych. To wybrzmiało wyraźnie podczas tegorocznej edycji kampanii społecznej Servier dla Serca, stając się praktycznym drogowskazem w drodze do zdrowego serca. Wystarczą trzy kroki by mieć ciśnienie tętnicze #podkontrolą:
- czujności na objawy i czynniki ryzyka;
- regularne pomiary;
- stosowanie się do zaleceń terapeutycznych.
Tegoroczna edycja Kampanii dobiegła końca, lecz materiały edukacyjne są dostępne dla pacjentów przez cały rok. Wśród nich można znaleźć:
- vademecum dla pacjenta z nadciśnieniem tętniczym, czyli praktyczny poradnik dla osób tuż po diagnozie oraz tych, którzy leczą nadciśnienie tętnicze od wielu lat (dostępny na stronie www.dbajoserce.pl);
- filmy edukacyjne z komentarzami ekspertów na temat profilaktyki, czynników ryzyka, konsekwencji nieleczonego nadciśnienia tętniczego oraz roli współpracy pacjenta z lekarzem w procesie terapeutycznym (dostępne na kanale Youtube);
- edukacyjne wideo zrealizowane przez twórców kanału „Najprościej Mówiąc”, przybliżający różne aspekty problematyki nadciśnienia tętniczego (dostępny na kanale Youtube).
„Od 20 lat w ramach kampanii Servier dla Serca staramy się tworzyć przyszłość pełną zdrowia i radości. Pomimo upływu lat nasza misja pozostaje tak samo aktualna i istotna, jak wtedy, gdy ją rozpoczynaliśmy. Wciąż stajemy przed wyzwaniem chorób układu krążenia i pragniemy kontynuować nasze działania, aby edukować i zachęcać do wykonywania badań profilaktycznych. Musimy być świadomi, że to co jemy, jak żyjemy - nasze nawyki, zachowania, wybory - mają wpływ na naszą przyszłość. Poprzez Kampanię staramy się zachęcać do świadomego wykluczania czynników ryzyka z naszego życia. Wierzymy, że to ma ogromne znaczenie w skutecznym ograniczaniu skutków chorób układu krążenia” – podkreśla Ewa Ciepałowicz, Kierownik ds. CSR i Komunikacji Wewnętrznej Servier Polska, przedstawiciel organizatora kampanii.
Dwie dekady budowania społecznej świadomości zdrowotnej i promocja profilaktyki chorób układu sercowo-naczyniowego zostały, podczas tej jubileuszowej edycji kampanii Servier dla Serca wielokrotnie docenione i uhonorowane zarówno przez towarzystwo naukowe, ekspertów ochrony zdrowia, a także środowisko pacjentów:
- Nagroda Jubileuszowa Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego;
- Nagroda Zaufania Złoty Otis 2023 w kategorii akcje profilaktyczne i edukacyjne;
- Lider Pacjentocentryzmu 2023.
Tegorocznej kampanii merytorycznego wsparcia udzielili: Polskie Towarzystwo Kardiologiczne oraz Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego.
Kampania została objęta patronatem przez: Fundację My Pacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pacjentów ze Schorzeniami Serca i Naczyń „EcoSerce”.
Więcej o kampanii na www.dbajoserce.pl oraz www.facebook.com/dbajoserce.
Kontakt dla mediów:
Sylwia Olczak
PRIMUM PR
s.olczak@primum.pl
tel. 608 072 086
Profilaktyka #podkontrolą
XX edycja kampanii Servier dla Serca w liczbach
- Z oferty bezpłatnych badań w Mobilnej Kardiologicznej Poradni Servier skorzystało łącznie 401 osób, spośród których 65% stanowiły kobiety, a 35% mężczyźni. Średnia wieku pacjentów wynosiła niespełna 55 lat.
- Ciśnienie tętnicze aż u 13% badanych przekroczyło wartości 140/90 mm Hg. Podwyższone ciśnienie skurczowe (powyżej 140 mm Hg) wystąpiło u 36% badanych, a podwyższoną wartość ciśnienia rozkurczowego (powyżej 90 mm Hg) zanotowano u 16%. U dziewięciorga pacjentów ciśnienie skurczowe przekroczyło wartość 180 mm Hg. Zdiagnozowane nadciśnienie tętnicze zadeklarowało jedynie 5% badanych, spośród których tylko 1% przyznało, że nie leczy się mimo rozpoznania.
- Spośród osób, których wyniki badań były nieprawidłowe, w Mobilnej Kardiologicznej Poradni Servier z propozycji bezpłatnej konsultacji kardiologicznej skorzystały 84 osoby. W uzasadnionych przypadkach w ramach konsultacji pacjenci mieli także wykonane nieinwazyjne badania służące ocenie pracy serca
– echokardiografię (echo serca, UKG) lub elektrokardiografię (EKG). - Wśród badanych znalazły się też osoby, które w konsekwencji występowania różnych czynników ryzyka chorób krążenia i braku odpowiedniej kontroli ciśnienia tętniczego doświadczyły następstw sercowo-naczyniowych: 14 osób miało za sobą zawał serca, a 8 pacjentów deklarowało przebyty udar mózgu.
- Poziom glukozy u 13% badanych przekraczał wartość 140 mg/dl, a w przypadku ośmiu osób parametr ten przekroczył 200 mg/dl. W przypadku oznaczenia poziomu cholesterolu całkowitego, aż 38% badanych uzyskało wynik powyżej 190 mg/dl.
- U 64% wszystkich pacjentów stwierdzono podwyższony wskaźnik masy ciała (BMI powyżej 25) sugerujący nadwagę, ale wśród nich aż 23% przekracza wartość 30, co wskazuje na otyłość.
- Aż 83% badanych zadeklarowało, że nie pali papierosów. Podejmowanie aktywności fizycznej potwierdziło aż 63% wszystkich odwiedzających Kardiologiczną Poradnię Servier, wśród których 39% zadeklarowało w tej kwestii regularność.
- Z usług Wirtualnej Kardiologicznej Poradni Servier skorzystało łącznie 129 osób - 99 kobiet i 30 mężczyzn. Wśród trzech najliczniej reprezentowanych grup pacjentów znalazły się osoby w przedziale wiekowym
60-70 lat (36%), 70-80 lat (20%) oraz 50-60 lat (16%). Statystycznie, średni wiek osoby korzystającej z oferty Poradni wyniósł 58 lat, przy czym najmłodszy z pacjentów miał 26 lat, a najstarszy 86.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.