Komunikaty PR

Czy tran chroni przed COVID-19?

2020-11-17  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
**
PR

............
............ .............
kontakt|konceptpr.pl| |kontakt|konceptpr.pl
+ 48 600 48 44 44
konceptpr.pl/

Lekarze ze Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo rozpoczęli rekrutację 70 000 uczestników największego badania klinicznego, jakie kiedykolwiek przeprowadzono w Norwegii.  Naukowcy mają podstawy, by przypuszczać, że olej ze świeżej wątroby dorsza (tran) może zmniejszać ryzyko zachorowania na COVID-19.

Zdecydowano o uruchomieniu badania klinicznego o nazwie Cod Liver Oil Study, bazując na wynikach zakrojonego na szeroką skalę norweskiego badania nad wirusem COVID-19, które rozpoczęto tej wiosny. Wstępne dane z prowadzonego od wiosny badania nad COVID-19 o nazwie „Koronastudien” sugerują, że osoby suplementujące tran mogą mieć zmniejszoną podatność na COVID-19, a także zmniejszone ryzyko ciężkich następstw  choroby w przypadku zakażenia. Te ustalenia potwierdzają dotychczasową wiedzę na temat roli kwasów omega-3 i witaminy D w przebiegu infekcji układu oddechowego i COVID-19. Jednak być może za właściwości ochronne odpowiadają inne czynniki związane z trybem życia osób stosujących suplementację tranem.

- Potrzebne jest właściwie przygotowane, randomizowane badanie, aby dowiedzieć się, czy to tran sam w sobie ma działanie chroniące przed COVID-19 – mówi doktor Arne Søraas, badacz z departamentu mikrobiologii Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo.  To zagadnienie zostanie teraz dokładnie zbadane w ramach jednego z największych badań klinicznych, jakie kiedykolwiek przeprowadzono w Skandynawii.

Badanie The Cod Liver Oil Study

Rozpocznie się w listopadzie i ma zakończyć się w kwietniu 2021. Celem jest ustalenie jaki wpływ ma suplementacja tranu na zapobieganie COVID-19 i innym infekcjom wirusowym jak sezonowa grypa czy zwyczajne przeziębienia.

Badanie dotyczące oleju ze świeżej wątroby dorsza (tran) obejmie przynajmniej 70 000 uczestników. Właśnie rozpoczyna się rekrutacja, której skala też jest dużym wyzwaniem dla szpitala. Badanie będzie prowadzone według rygorystycznych standardów międzynarodowych. Połowa uczestników badania będzie przyjmować dzienną porcję oleju ze świeżej wątroby dorsza (tranu), podczas gdy pozostała połowa uczestników dostanie placebo. Żadna z osób nie będzie wiedziała, co otrzymuje.

- Mam nadzieję, że uczestnicy będą postrzegać to jako osobisty wkład w wielki, grupowy wysiłek na rzecz walki z COVID-19. Wyniki mogą dać nam wartościowy wgląd w sposób, w jaki możemy chronić się przed zakażeniem COVID-19 , a także innymi infekcjami wirusowymi jak grypa czy przeziębienie – mówi dr Søraas.

W badaniu klinicznym zostanie wykorzystany olej ze świeżej wątroby dorsza przekazany na cel badawczy przez największego w Skandynawii producenta tranu, Orkla Health. Wsparcie projektu ogranicza się do nieodpłatnego przekazania produktów, a producent tranu nie pełni żadnej innej roli w tym badaniu.

- Gdy Uniwersytecki Szpital Kliniczny w Oslo odezwał się do nas z prośbą o przekazanie tranu do badania uznaliśmy, że jest to nasza szansa na wkład w walkę z pandemią, a także zdobycie nowej wiedzy na temat pozytywnego wpływu suplementacji tranem. Olej ze świeżej wątroby dorsza zawiera zarówno witaminę D jak i nienasycone kwasy omega-3 - mówi Gunnhild Aarstad, dyrektor zarządzająca Działem Badań, Rozwoju i Innowacji Orkla Health.

Szpital Uniwersytecki w Oslo to największa placówka w Skandynawii, każdego roku przeprowadzająca ponad 1,2 miliona zabiegów, zatrudniająca 24 000 pracowników i dysponująca budżetem 23 miliardów NOK. Szpital jest odpowiedzialny za szereg projektów krajowych i międzyregionalnych na terenie całego kraju oraz posiada wiele krajowych centrów kompetencji. Ma 15 klinik. Prowadzi  działalność w 40 różnych lokalizacjach na terenie Norwegii. Większość wszystkich medycznych projektów badawczych przeprowadzanych w norweskich ośrodkach medycznych jest wykonywana w Szpitalu Uniwersyteckim w Oslo. To wynik wieloletniej strategii badawczej szpitala i jego szerokiej ogólnoświatowej współpracy. Szpital prowadzi zaawansowane leczenie pacjentów, badania i terapie eksperymentalne, doradztwo i działania edukacyjne na poziomie międzynarodowym.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Prezbiopia – zaburzenie widzenia, które dotyka niemal każdego Biuro prasowe
2024-12-23 | 01:00

Prezbiopia – zaburzenie widzenia, które dotyka niemal każdego

Prezbiopia, znana również jako starczowzroczność, nie jest chorobą, ale związanym z wiekiem zaburzeniem ostrego widzenia. Zazwyczaj pierwsze jej objawy, czyli problemy z wyraźnym
Zdrowie Podaruj zdrowy sen swoim bliskim – wybierz materac na prezent
2024-12-20 | 12:00

Podaruj zdrowy sen swoim bliskim – wybierz materac na prezent

Wybór materaca na prezent to gest pełen troski, który może znacząco poprawić komfort snu oraz zdrowie i samopoczucie obdarowanej osoby. Choć nietypowy, taki upominek staje się
Zdrowie Na zdrowe gardło – NOWOŚĆ w linii herbatek Zioła Mnicha
2024-12-19 | 11:25

Na zdrowe gardło – NOWOŚĆ w linii herbatek Zioła Mnicha

Gdy w takich przypadkach chcemy skorzystać z pomocy natury, warto sięgnąć po nową funkcjonalną herbatkę ziołowo-owocową Zioła Mnicha Na zdrowe gardło. Zawiera ona 100% naturalnych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.