Dla ponad 1/3 Polaków ból jest tematem tabu - badanie Haleon Pain Index
Ponad 60 proc. Polaków zmagających się z bólem unika kontaktów społecznych, a dla 1/3 społeczeństwa to nadal temat tabu – wynika z badania Haleon Pain Index
- Najnowsza edycja badania Haleon Pain Index wykazała, że osoby doświadczające bólu unikają kontaktów społecznych (71 proc.).
- 69 proc. respondentów chciałoby, żeby ból był bardziej akceptowany przez społeczeństwo.
- Aż 81 proc. badanych Polaków uważa, że lekarze powinni mieć większą wiedzę na temat różnic dotyczących rodzajów i odczuwania bólu przez pacjentów.
- Pokolenie Z o wiele częściej (71 proc.) niż starsze roczniki (43 proc.) zmaga się z lekceważeniem ich dolegliwości bólowych.
Warszawa, 10 października br. – Najnowsze badanie przeprowadzone przez firmę Haleon przybliżyło trudną rzeczywistość osób doświadczających bólu. To już piąta edycja badania Haleon Pain Index, które obejmuje 18 krajów, w tym Polskę. Najnowsze wyniki pokazują rosnący wpływ bólu na życie ludzi, zarówno w sferze społecznej, jak i emocjonalnej. Osoby zmagające się z bólem często doświadczają stygmatyzacji, nietolerancji i samotności, pomimo wzrostu świadomości kwestii związanych ze zdrowiem i tego jak ważna jest profilaktyka po pandemii COVID-19.
To niepokojące wyniki – aż 71 proc. Polaków z powodu bólu mniej chętnie uczestniczy w spotkaniach towarzyskich (w porównaniu do 64 proc. na skalę światową) i 62 proc. unika kontaktów społecznych (w porównaniu z 53 proc. respondentów na całym świecie). Oznacza to, że Polacy izolują się od najbliższych, gdy doświadczają tego typu dolegliwości.
Badanie wykazało również, że nasi rodacy chcą, aby społeczeństwo bardziej akceptowało i wspierało osoby zmagające się z bólem (69 proc. Polaków vs. 61 proc. na skalę światową). Warto zauważyć, że w naszym kraju kobiety (58 proc.) częściej niż mężczyźni (46 proc.) twierdzą, że osoby doświadczające bólu są nierówno traktowane.
Justyna Ciępka, dyrektorka zarządzająca Haleon w Centralnej i Wschodniej Europie: „Jednym z zaskakujących wniosków wynikających z naszego badania jest zwiększająca się skłonność do marginalizowania osób zmagających się z dolegliwościami zdrowotnymi i malejąca tolerancja wobec bólu. Co możemy zrobić w tej kwestii? Konieczna jest zmiana w społeczeństwie, w podejściu pracowników ochrony zdrowia oraz szerzenie świadomości, że każdy odczuwa ból w inny sposób. Jako firma mająca w swoim portfolio leki przeciwbólowe dostarczamy naszym pacjentom nie tylko wysokiej jakości produkty na ich dolegliwości, ale również naszą ekspertyzę w tym obszarze – wszystko po to, aby lepiej rozumieć potrzeby pacjentów zmagających się z bólem”.
Aż 81 proc. respondentów z Polski uważa, że lekarze powinni mieć większą wiedzę na temat indywidualnych różnic w odczuwaniu bólu przez pacjentów. Dla porównania – w skali światowej tak samo odpowiedziało o 12 proc. osób mniej. To wyraźny sygnał, że potrzebna jest dalsza edukacja zdrowotna oraz bardziej spersonalizowane podejście do pacjentów. 73 proc. respondentów Haleon Pain Index uważa, że również farmaceuci powinni posiadać większą wiedzę w tym zakresie.
Sylwia Piankowska, dyrektorka marketingu Haleon na Europę Środkowo-Wschodnią: „Jesteśmy firmą z branży consumer healthcare i chcemy zmienić podejście do leczenia bólu. Dlatego wprowadzamy w życie szereg programów, takich jak np. inicjatywa #ListenToPain skierowana do pracowników ochrony zdrowia na całym świecie. W Polsce za pośrednictwem interaktywnej platformy online Życie bez bólu pomagamy lekarzom POZ zrozumieć potrzeby pacjentów oraz prowadzić rozmowy na temat bólu w sposób adekwatny do ich odczuć. Prowadzimy również warsztaty i webinary dla pracowników aptek z podobnej tematyki. Coroczne badanie Haleon Pain Index pomaga nam nie tylko pogłębiać naszą ekspercką wiedzę na temat bólu, ale także kontynuować działania, które przyniosą realną poprawę sytuacji pacjentów”.
Ból oddziałuje na doświadczających go ludzi zarówno w wymiarze społecznym, jak i emocjonalnym. Wpływ bólu na codzienne życie wzrósł na całym świecie o 25 proc., a w Polsce o 20 proc. w stosunku do 2014 roku. Jest to sygnał, że ból staje się coraz bardziej dotkliwy nie tylko fizycznie, ale również w kontekście naszych relacji z innymi oraz naszego samopoczucia psychicznego. Aby przeciwdziałać temu trendowi, musimy zmienić nasze podejście do bólu i do osób zmagających się z nim. Warto prowadzić otwarte rozmowy na ten temat, przełamywać tabu i promować empatyczną postawę wobec innych.
Robert Buda, dyrektor medyczny w Haleon na Polskę i kraje bałtyckie: „Szczególnie niepokojące jest to, że ponad jedna trzecia społeczeństwa uważa, że odczuwanie bólu stało się swoistym tabu. To oznacza, że osoby doświadczające bólu często ukrywają swoje cierpienie, obawiając się negatywnych reakcji otoczenia. To nie tylko problem indywidualny, ale także społeczny, który wymaga naszej uwagi i działania. To wyzwanie wymaga wspólnych działań pracowników ochrony zdrowia, farmaceutów oraz firm odpowiedzialnych społecznie, które mają wpływ na zdrowie i dobre samopoczucie Polaków.”
Istnieje również wyraźna pokoleniowa różnica w sposobie doświadczania bólu. Wyniki ankiety sugerują, że młodsi pacjenci mają większe trudności niż osoby starsze z otwartym mówieniem o odczuwanym bólu. Co jeszcze bardziej zaskakujące, to fakt, że znacznie więcej młodszych respondentów doświadcza odmiennego traktowania, niedowierzania lub nawet dyskryminacji związanej z ich bólem. W badaniu aż 71 proc. przedstawicieli pokolenia Z (osoby urodzone w latach 1997-2012) twierdziło, że spotkało się z umniejszaniem ich dolegliwości bólowych. W przeciwieństwie do tego, jedynie 43 proc. baby boomersów (osoby urodzone w latach 1946-1964) podzieliło się podobnymi doświadczeniami – ból to wstydliwy temat. Młodsze pokolenia potrzebują dodatkowego wsparcia i zrozumienia jak ból wpływa na ich życie i co mogą z tym zrobić.
Wspólne działania przedstawicieli ochrony zdrowia oraz firm z branży consumer healthcare pomogą stworzyć bardziej empatyczne i wyrozumiałe społeczeństwo, w którym osoby zmagające się z bólem nie muszą obawiać się krytycznych reakcji otoczenia i w którym będą miały dostęp do wsparcia, którego naprawdę potrzebują.
Kontakt z mediami
Martyna Rozesłaniec
PR Manager
K+PR
tel. 601944383

Droga Basi Gołubowskiej do diagnozy ALS i nadziei na życie

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.