Dlaczego osoby transpłciowe w Polsce nie testują się w kierunku zakażenia HIV?
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Aż 77% osób transpłciowych nigdy nie wykonało testu w kierunku HIV, dla 42% zakażenie tym wirusem nie jest powodem do obaw, co siódma osoba ankietowana boi się natomiast braku anonimowości podczas testu, choć jest ona przecież gwarantowana w ogólnopolskiej sieci Punktów Konsultacyjno-Diagnostycznych – m.in. takie, niepokojące liczby znajdują się w raporcie Fundacji Trans-Fuzja sporządzonym na podstawie ankiety wypełnionej przez 423 osoby transpłciowe. Badanie przeprowadzono w ramach kampanii „Trans pozytywne testowanie” realizowanej ze środków uzyskanych przez Fundację w konkursie Pozytywnie Otwarci.
Ci uczestnicy badania, którzy testowali się w przeszłości na HIV, zrobili to, ponieważ dbają o zdrowie swoje (41%) i swoich osób partnerskich (51%). 44% z nich test wykonało w Punktach Konsultacyjno-Diagnostycznych. Mniej optymistyczne są powody nietestowania się. W niemal 90% są to kwestie związane z seksualnością, orientacją psychoseksualną i tożsamością płciową oraz dyskryminacją na tym tle. Niemal 30% nie testuje się z obawy przed kosztami, choć testy na HIV w PKD są bezpłatne dla wszystkich. Blisko 20% obawia się transfobicznego zachowania ze strony osób pracujących w miejscu testowania.
Te liczby są o tyle istotne, że według UNAIDS osoby transpłciowe są jedną z pięciu kluczowych populacji narażonych na zakażenie HIV, czego przyczyną jest przede wszystkim dyskryminacja, a także obawa przed jej doświadczeniem. Potwierdza to raport Fundacji Trans-Fuzja.
Daje on też obraz dostępu osób trans do informacji na temat profilaktyki HIV. Pokazuje, że – podobnie jak w populacji ogólnej – edukacja na temat tego wirusa jest bardzo potrzebna. Dlatego tak istotnym elementem kampanii „Trans pozytywne testowanie” są szkolenia o HIV dla osób trans i specjalistów, którzy z nimi pracują, a także zajęcia na temat potrzeb osób transpłciowych dla przedstawicieli organizacji zajmujących się profilaktyką i diagnostyką HIV. W sumie odbyły się już cztery takie spotkania. Kolejne zaplanowano na październik.
„Nasze szkolenia ułatwiają osobom trans wizyty w Punktach Konsultacyjno-Diagnostycznych. Wprawdzie już teraz około połowa naszych respondentów jest zadowolona z tego, w jaki sposób zwracają się do nich pracownicy ochrony zdrowia, ale przecież może być jeszcze lepiej” – mówi Alina Synakiewicz, współautorka raportu, przedstawicielka Fundacji Trans-Fuzja. – „Zajęcia te są też bardzo cenne dla osób, które chciałyby pomagać, ale nie zawsze wiedzą, co i jak mówić osobom transpłciowym”.
„To bardzo interesujący i ważny raport. Dobrze by było – co zresztą postulują jego autorzy– gdyby osoby i instytucje prowadzące Punkty Konsultacyjno-Diagnostyczne zapoznały się z nim i rozszerzały swoje kampanie informacyjne tak, by jeszcze lepiej odpowiadały na potrzeby osób trans” – podsumował Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
Gęstość odżywcza a gęstość energetyczna
Okulary fotochromowe: ochrona i wygoda na wakacyjnych szlakach
Czy życie bez telefonu jest możliwe?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.
Media
Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie
Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i w ten sposób rozładować napięcie.