Dr n. med. Maciej Nowak: „98% dzieci w Polsce cierpi na chorobę próchnicową"
W dniach 22-23 września 2023 r. odbyła się XXII Ogólnopolska Konferencja „Polka w Europie”. Wydarzenie i jego hasło przewodnie „Profilaktyka, diagnostyka i leczenie. Wyzwania dla polskiej ochrony zdrowia” przyciągnęły uwagę ekspertów i specjalistów z dziedziny stomatologii oraz dziennikarzy medycznych z całego kraju. W gronie przedstawicieli rynku stomatologicznego nie mogło zabraknąć marki Oral-B, jednej z czołowych w zakresie higieny jamy ustnej na świecie.
– Chorobę próchnicową twardych tkanek zębów oraz choroby dziąseł i przyzębia należy rozpatrywać już w kategoriach chorób cywilizacyjnych. W Polsce stanowią one obecnie zarówno problem epidemiologiczny, jak i społeczny – mówił dr n. med. Maciej Nowak – Z danych Ministerstwa Zdrowia wynika, że 99% dorosłych i 98% dzieci w Polsce cierpi na chorobę próchnicową. Polakom w wieku 19-34 lat brakuje średnio 4 zębów, a już w grupie wiekowej 35-44 wszystkie zęby ma zaledwie 3% osób – średnio brakuje im 8 zębów i tylko 1% pacjentów w tej grupie może pochwalić się zdrowym przyzębiem. U ponad 16% osób w tym wieku rozpoznawane jest zaawansowane zapalenie przyzębia – zaalarmował dr n. med. Maciej Nowak.
Prelegent zwrócił również uwagę na związek pomiędzy stanem zdrowia jamy ustnej, a chorobami ogólnoustrojowymi, takimi jak cukrzyca, otyłość czy choroby serca. Szeroko omówił też znaczenie działań profilaktycznych i zachowań pro-zdrowotnych, które mogą pomóc w zapobieganiu zarówno chorobom jamy ustnej, jak i ich konsekwencjom dla ogólnego stanu zdrowia.
W swoim wystąpieniu dr Nowak zwracał szczególną uwagę na czynniki ryzyka związane ze stylem życia, takie jak palenie tytoniu, dieta wysokocukrowa, pokarmy o niskim PH (kwaśne potrawy, alkohol) i brak nawyku regularnej, prawidłowej i efektywnej higieny jamy ustnej. Poruszył również aspekt aktywnego udziału pacjentów w procesie profilaktyczno-leczniczym chorób stomatologicznych. Ten ostatni wymieniony element, czyli zaangażowanie pacjenta w leczenie oraz jego świadomy udział w procedurach przygotowawczych do zabiegu oraz skrupulatne wypełnianie zaleceń pozabiegowych, jest kluczowy dla pomyślnego przebiegu leczenia i utrzymania jego długofalowych efektów. W stomatologii głównymi kryteriami zakwalifikowania pacjenta do planowych zabiegów rekonstrukcyjnych jest ustabilizowanie go ogólnoustrojowo przez lekarza medycyny, znaczne ograniczenie lub rzucenie palenia tytoniu przez pacjenta oraz osiągniecie perfekcyjnego poziomu higieny jamy ustnej z ograniczeniem akumulacji płytki nazębnej do minimum. W rękach lekarza leży wiele - to on planuje i przeprowadza zabieg, natomiast bez zaangażowania pacjenta, chociażby w opanowanie sztuki pielęgnacji zębów w domu, efekt leczenia może być niezadowalający.
Jak prawidłowo dbać o higienę jamy ustnej?
Dentyści zalecają dwukrotne (poranne oraz przed snem) szczotkowanie zębów przy użyciu efektywnie działającej szczoteczki i prawidłowej techniki szczotkowania. Ta czynność powinna trwać 2 minuty w przypadku szczoteczki elektrycznej oraz 3 minuty przy użyciu szczoteczki manualnej. Szczoteczce powinna towarzyszyć pasta z fluorem dobrana do wieku.
Z badań wynika, że użytkownicy szczoteczek elektrycznych z okrągłą główką mają 6 razy więcej szans na mniejszą ilość płytki bakteryjnej[1] i aż 20% mniej utraconych zębów w porównaniu do użytkowników szczoteczki manualnej[2]. Oczyszczanie zębów szczoteczką magnetyczną iO opartą na technologii małej główki pozwala obecnie na najskuteczniejsze usuwanie płytki nazębnej.
Dentyści wiedzą najlepiej jak zapobiegać problemom stomatologicznym, wspierać regenerację szkliwa zębów oraz chronić dziąsła. W kwestii użycia past, ich wybór padł na Oral-B zawierającą stabilizowany związek cyny i fluoru. „Badanie nt. użycia i rekomendacji przeprowadzone w styczniu br. przez IPSOS wykazało, że pasta Oral-B jest najczęściej używana wśród dentystów w Polsce. Pasty Ora-B zawierają stabilizowany związek cyny i fluoru – składnik o właściwościach bakteriobójczych i bakteriostatycznych. Stabilizowany fluorek cyny ogranicza wzrost bakterii płytki nazębnej i redukuje jej nagromadzanie. Ma również pozytywny wpływ na utrzymanie dziąseł w zdrowej kondycji – powiedziała dr n. med. Beata Golan, kierownik ds. naukowych P&G Polska – Dodatkowo, dzięki remineralizacji wzmacnia twarde tkanki zęba, takie jak szkliwo. Pomaga walczyć z próchnicą i erozją. Szerokie spektrum działania fluorku cyny jest znane stomatologom, a działanie tego składnika jest opisane w czasopismach stomatologicznych i artykułach naukowych dowodzących jego skuteczności. Polscy dentyści docenili pastę do zębów Oral-B wybierając ją najczęściej do użytku osobistego – zauważyła dr n. med. Beata Golan.
Od września 2023 r. Oral-B poszerza ofertę past o 5 nowych propozycji w linii Oral-B Pro Expert. Kompozycja tych past ukierunkowana jest na dzianie profilaktyczne, tak aby tworzyć tarczę ochronną przed bakteriami i kwasami. Wariant „Wrażliwe Zęby” powstał z myślą o konsumentach podatnych na nadwrażliwość bólową zębiny. Wariant „Professional Protection” zapewnia uczucie czystości całej jamy ustnej. Wariant „Advanced” hamuje wzrost płytki bakteryjnej w trudno dostępnych miejscach. „Healthy Whitening” wybiela zęby dzięki usuwaniu przebarwień powierzchniowych, a „Dokładne Czyszczenie” zawiera unikalną formułę z rozpuszczalnymi kryształkami.
Konferencja "Polka w Europie" oraz zaangażowanie marki Oral-B w to wydarzenie podkreślają wagę dbania o zdrowie jamy ustnej jako kluczowego elementu dla ogólnego stanu zdrowia. Próchnica oraz choroby dziąseł i przyzębia są obecnie problemem społecznym, który wymaga uwagi i działań, a edukacja i wspieranie pacjentów w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących higieny jamy ustnej stanowią kluczową rolę stomatologów. Niezwykle ważne jest również świadome zaangażowanie pacjenta w proces profilaktyczno-leczniczy.
Zachęcamy do obejrzenia pełnego wykładu dr. Nowaka i dr Golan pod linkiem (nagranie: XXII Ogólnopolska Konferencja „Polka w Europie” pt. „Profilaktyka, diagnostyka i leczenie. Wyzwania dla polskiej ochrony zdrowia” cz.II, od 03:24:29).
[1] Davidovich.et al, Int. J. Environ. Res. Public Health 2020, 17(22), 8595;
[2] Pitchika V, et al. J Clin Periodontol, 2019. DOI: 10.1111/jcpe.13126
O Oral-B
Oral-B to światowy lider na rynku szczoteczek do zębów o wartości ponad 5 mld dolarów. Produkty marki należącej do firmy Procter & Gamble obejmują manualne i elektryczne szczoteczki do zębów dla dzieci i dorosłych, pasty, irygatory do płukania jamy ustnej i produkty do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, w tym nici dentystyczne.
O Procter & Gamble
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.