EFSA: Kampania #PlantHealth4Life w tym roku prowadzona będzie także w Polsce!
Ruszyła druga edycja kampanii #PlantHealth4Life, która ma na celu zwiększenie świadomości dotyczącej zdrowia roślin wśród mieszkańców Europy i wzbudzenie w nich poczucia zbiorowej odpowiedzialności. W tym roku działania realizowane będą również w Polsce! Kampania prowadzona jest przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA), Komisję Europejską i 22 organizacje partnerskie działające w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Wielu obywateli Europy wciąż nie ma wystarczającej świadomości na temat tego, dlaczego zdrowie roślin jest tak ważne. Celem kampanii #PlantHealth4Life jest podniesienie zbiorowej świadomości na temat zagrożeń dla zdrowia roślin oraz roli, jaką każdy z nas musi odegrać, aby je ochronić.
– Zdrowie roślin ma wpływ nie tylko na środowisko, gospodarkę i europejski łańcuch żywnościowy, ale także na naszą teraźniejszość i przyszłość. Dbając o zdrowie roślin, chronimy życie. Dlatego z dumą patrzymy na zaangażowanie Europejczyków w ten temat, czego dowodem jest bezprecedensowy udział państw członkowskich w kampanii #PlantHealth4Life – powiedział Tobin Robinson, kierownik Działu EFSA ds. Roślin.
– Świadomi, dobrze poinformowani na temat zdrowia roślin obywatele Europy mogą pomóc w ochronie i zachowaniu naszej różnorodności biologicznej – stwierdziła Claire Bury, zastępczyni dyrektora generalnego ds. zrównoważonego rozwoju żywności w DG SANTE – dodał.
– Zdrowie roślin jest priorytetem Komisji Europejskiej w ramach podejścia „Jedno zdrowie”. Informując ludzi o tym, jak ważne jest, aby nie wprowadzać szkodników do Unii Europejskiej i ucząc ich, jak podejmować odpowiednie działania, razem będziemy mogli coś zmienić – podkreśliła.
Hasło tegorocznej kampanii to „Dbaj o zdrowie roślin, chroń życie”.
Dlaczego zdrowe rośliny są tak ważne?
Rośliny stanowią aż 80% żywności, którą spożywamy na co dzień. Wytwarzają także 98% tlenu, którym oddychamy. Ale to nie wszystko – zdrowe rośliny oznaczają dobre plony w rolnictwie. To z kolei wpływa na dostępność żywności oraz jej ceny dla konsumentów.
Zmiana klimatu i działalność człowieka, taka jak handel czy podróże, wywierają silną presję na rośliny. Rozprzestrzenianie się szkodników i chorób roślin może mieć katastrofalne skutki gospodarcze i środowiskowe. Oto kilka przykładów:
Rozprzestrzenianie się Węgorka sosnowca (Bursaphelenchus xylophilus), głównego sprawcy groźnej choroby więdnięcia sosny, jednego z najgroźniejszych szkodników drzewostanów sosnowych Europy, jest bezpośrednio powiązane z obrotem handlowym.
Z kolei Agrofagi to szkodniki, bakterie, wirusy i grzyby szkodliwe dla roślin. Są wskazane w przepisach UE jako stanowiące zagrożenie fitosanitarne dla roślin uprawianych w Unii lub obecnych w środowisku. Przykładowo: nicienie z zasiedlonych przez agrofaga opakowań mogą zostać przeniesione na pobliskie drzewa, co zagraża katastrofą gospodarczą i ekologiczną w lasach iglastych, m.in. w Polsce, w której 70% obszaru zalesionego stanowią lasy iglaste. Do takiej sytuacji właśnie doszło w Portugalii, a w jej wyniku nicień rozprzestrzenił się na cały kraj. Wprowadzenie węgorka sosnowca do Polski mogłoby spowodować straty liczone w miliardach złotych. Należy też pamiętać, że odtworzenie lasów jest procesem długotrwałym, trwającym dziesiątki lat.
Każdego dnia inspektorzy Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa przeprowadzają graniczne kontrole fitosanitarne. Tylko w 2023 roku inspektorzy zatrzymali 428 przesyłek, które nie spełniały wymogów unijnych.
Te i wiele innych działań, mają na celu zapobieganie. Prewencja zawsze jest bardziej skutecznym podejściem niż zwalczanie problemu, gdy dojdzie do skażenia upraw czy środowiska - w niektórych przypadkach, jak np. w przypadku agrofagów, nie da się odwrócić zniszczeń.
Dołącz do #PlantHealth4Life!
Działania podejmowane przez każdego Europejczyka są kluczowe dla utrzymania zdrowia roślin. Odwiedź stronę internetową kampanii #PlantHealth4Life i dowiedz się, w jaki sposób możesz chronić zdrowie roślin. Znajdziesz tu informacje dostępne we wszystkich unijnych językach, w tym materiały prasowe, posty w mediach społecznościowych oraz filmy, które możesz udostępnić na swoich kanałach.
W tym roku kampania skierowana jest w szczególności do:
- Osób podróżujących poza granice Unii Europejskiej
Podróżujesz poza granice UE? Jeśli podczas swoich zagranicznych przygód znajdziesz egzotyczną roślinę, która skradnie Twoje serce, zrób jej zdjęcie – nie zabieraj nasion ani żadnych jej części w podróż powrotną. Pamiętaj, że możesz zabrać ze sobą pasażerów na gapę – nieznane w Europie szkodniki i choroby roślin.
- Entuzjastów roślin
Agrofagi mogą przedostawać się przez granice Europy na roślinach, które kupujemy do naszych domów i ogrodów. Pamiętajmy, by sprawdzać, czy rośliny posiadają odpowiednie certyfikaty. Kupując w sieci rośliny spoza terytorium Unii Europejskiej, upewnijmy się, że pochodzą ze sprawdzonych źródeł i posiadają świadectwo fitosanitarne.
- Rodziców
Warto rozmawiać o znaczeniu roślin ze swoimi dziećmi, aby sprawić, że przedstawiciele młodszego pokolenia staną się ambasadorami swojego zdrowia.
W nadchodzących miesiącach będzie wiele możliwości wzięcia udziału w kampanii – podczas targów, wystaw i w szkołach. Sprawdź krajową stronę internetową kampanii, aby się dowiedzieć, co się dzieje w Polsce, i być na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami!
*O kampanii:
#PlantHealth4Life to opracowana na wniosek Komisji Europejskiej kampania oparta na dogłębnej analiziepoglądów oraz zachowań związanych ze zdrowiem roślin w całej Unii Europejskiej.
W tym roku kampania obejmie 21 państw członkowskich i jeden kraj kandydujący, dwukrotnie zwiększając swój zasięg z poprzedniego roku. Te kraje to: Polska, Belgia, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Grecja, Hiszpania, Francja, Irlandia, Łotwa, Litwa, Malta, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry i Czarnogóra.
Źródło: EFSA
![Zboża i owoce – idealny duet na lato! Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_43743605,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Zboża i owoce – idealny duet na lato!
![Testy na HIV na Festiwalu Open’er 2024](/files/_uploaded/glownekonf_61613442,w_225,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Testy na HIV na Festiwalu Open’er 2024
![Materace dla alergików – jak wybrać odpowiedni model?](/files/1666761086/fot.1_1,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Materace dla alergików – jak wybrać odpowiedni model?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Media
![](/files/1922771799/pakosinska-kobiety-foto-2,w_274,_small.jpg)
Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama
Prezenterka TVP ubolewa nad tym, że kobiety nadal dość często postrzegają siebie nawzajem jako rywalki i zamiast się wspierać, to jedna drugiej wbija szpilkę. Katarzyna Pakosińska zauważa, że damska solidarność wciąż jest rzadkością, a dużo częściej ze względu na niską samoocenę i różne uprzedzenia kobiety rzucają sobie kłody pod nogi. Jednocześnie podkreśla, że miała ogromne szczęście, trafiając do ekipy „Pytania na śniadanie”. W tej redakcji może bowiem rozwijać skrzydła kariery i liczyć na wsparcie ze strony innych kobiet.
Handel
Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
![](/files/1922771799/inquiry-konsumenci-foto,w_133,_small.jpg)
Dane z gospodarki wskazują, że inflacyjny szok jest za nami, a Polacy ruszyli na zakupy. – Konsument przestał aż tak bardzo patrzeć na każdą wydawaną złotówkę – mówi Agnieszka Górnicka, prezeska zarządu Inquiry. Wciąż jednak ostrożnie podchodzimy do przyszłości i planowania większych zakupów. Podejście konsumentów do cen, ale też kanału zakupowego to jeden z elementów, do którego branża handlowa musi się przystosowywać. Zmiany w sektorze wymuszają też kwestie regulacyjne. Wśród istotnych wyzwań na najbliższe miesiące będzie system kaucyjny i ewentualny powrót do handlowych niedziel.
Media
Aleksandra Popławska: Tantiemy z internetu to są zarobki za naszą pracę i nam się należą. W Europie wszyscy powinniśmy działać na podobnych prawach
![](/files/1922771799/poplawska-dracz-tantiemy-foto,w_133,_small.jpg)
W piątek zakończyła się batalia środowiska filmowego o tantiemy z platform streamingowych. Dzięki nowym przepisom twórcy i wykonawcy utworów audiowizualnych oraz wykonawcy utworów słownych i słowno-muzycznych będą uzyskiwać stosowne wynagrodzenie za udostępnianie ich dzieł w sieci. Za nowelą głosowało 417 posłów, 18 było przeciw, a jedna osoba wstrzymała się od głosu. Aktorzy mogą więc wreszcie odetchnąć z ulgą. Aleksandra Popławska i Krzysztof Dracz są jednak rozgoryczeni tym, że tak długo musieli czekać na takie rozwiązanie. Stosowne rozporządzenie powinno wejść w życie już trzy lata temu.