Gmina Lyski chroni mieszkańców przed HIV
Alfa Communications
ul. Bonifraterska 17 lok.675
00-203 Warszawa
mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl| |mariola.biedrzycka|alfacommunications.pl
502213047
www.alfacommnunications.pl
Liczba zakażeń HIV rośnie w Polsce z roku na rok. W 2022 roku mieliśmy rekordowe 2384 nowe przypadki. Wygląda na to, że w 2023 roku liczba ta będzie jeszcze wyższa. Z tego powodu, dbając o zdrowie mieszkańców, śląska gmina Lyski przygotowała wyjątkowy projekt. Dzięki niemu każdy mieszkaniec gminy będzie miał szansę dowiedzieć się wszystkiego, co wiedzieć powinien o profilaktyce HIV. Od młodzieży szkolnej, która będzie miała specjalne lekcje, przez ich nauczycieli i wychowawców, użytkowników internetu, klientów Urzędu Gminy – projekt jest skierowany do wszystkich. Jego realizację umożliwił grant przyznany gminie w konkursie Pozytywnie Otwarci.
Ubiegły rok, rekordowy jeśli chodzi o liczbę nowo zdiagnozowanych zakażeń HIV w skali kraju, na Śląsku przyniósł 68 przypadków. Niewiele, ale warto pamiętać, że przed pandemią COVID-19 w województwie odnotowywano o wiele bardziej niepokojące liczby. Na przykład w 2019 roku mieliśmy 233 nowe zakażenia, czyli blisko 15% przypadków HIV w skali całego kraju. Co się zmieniło? Czy rzeczywiście tak rzadko zdarzają się teraz nowe zakażenia, czy może spadła liczba wykonywanych na Śląsku testów? Dziś nie ma na to pytanie odpowiedzi. Pewne jest natomiast, że jako społeczeństwo wiemy o HIV zdecydowanie za mało i dlatego zbyt często lekceważymy zagrożenie.
Z tego właśnie powodu na dostarczaniu wiedzy mieszkańcom gminy skupili się autorzy projektu prowadzonego przez Referat Spraw Obywatelskich Urzędu Gminy Lyski. Przewidziano w nim szkolenia dla nauczycieli, pedagogów i pielęgniarek szkolnych, którzy z kolei przekażą swoją wiedzę młodzieży uczącej się w szkołach na terenie gminy. Na stronie internetowej Urzędu Gminy www.lyski.pl pojawiły się już pierwsze materiały dotyczące profilaktyki HIV, a w samym urzędzie – stoisko z materiałami edukacyjnymi.
„To dopiero początek. Chcemy dotrzeć z informacjami na temat profilaktyki HIV tak szeroko, jak to tylko możliwe. Chcemy uświadomić mieszkańcom gminy, że HIV może dotyczyć wszystkich – każdego aktywnego seksualnie człowieka. Nie będziemy jednak straszyć, będziemy zachęcać – do myślenia i do testowania się na HIV” – mówi Anna Macioszek, Inspektor ds. Promocji Zdrowia w Urzędzie Gminy Lyski.
Ten projekt to pierwszy krok. Planowane są również dalsze – mające na celu przeciwdziałanie stygmatyzacji osób żyjących z HIV i ich rodzin.
„HIV to w końcu nic innego, jak jedna z wielu chorób przewlekłych” – komentuje dalej Anna Macioszek – „Dlatego, dzięki wsparciu specjalistki, dr Elżbiety Mularskiej, asystenta w Oddziale Obserwacyjno-Zakaźnym oraz Poradni Diagnostyki i Terapii AIDS w Szpitalu Specjalistycznym w Chorzowie, obalamy mity związane z tym zakażeniem i promujemy rzetelną wiedzę.”
„Regionalne projekty edukacyjne o HIV są niezwykle cenne. Dzięki nim mieszkańcy niewielkich nawet gmin, jak Lyski, mogą dowiedzieć się, jak chronić się przed wirusem, kiedy powinni wykonać test na HIV i co robić w razie uzyskania pozytywnego wyniku. To bardzo ważne, bo dziś z wykrytym i leczonym zakażeniem można prowadzić normalne, zdrowe życie. Nie wątpię, że dzięki realizowanemu w gminie Lyski projektowi jej mieszkańcy będą bardziej świadomi zagrożenia i w razie potrzeby zrobią niezbędne badania” – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.
Konkurs Pozytywnie Otwarci
Konkurs Pozytywnie Otwarci to najstarszy nieprzerwanie działający projekt grantowy skupiający się na edukacji i profilaktyce zakażeń HIV, a także promocji wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. Konkurs otwarty jest dla instytucji, które chciałyby prowadzić lub już prowadzą programy w obszarach edukacji i aktywizacji, a także profilaktyki i diagnostyki HIV/AIDS. Partnerami Programu są Prezydent m.st. Warszawy, Krajowe Centrum ds. AIDS, Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH, „Służba Zdrowia”, wydawnictwo Termedia oraz firma Gilead Sciences, która od 2011 roku przeznaczyła niemal 2,5 miliona złotych na granty pozwalające realizować projekty konkursowe.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.