Komunikaty PR

Jak budować odporność?

2021-12-02  |  17:00
Biuro prasowe

Eksperci alarmują! Sezon grypowy w pełni, a czwarta fala pandemii nabiera rozpędu. Wirus SARS-CoV-2 cały czas mutuje. Obecny wariant, Delta, ma zdolność do jeszcze szybszego rozprzestrzeniania się. Jak zatem wzmocnić odporność swoją i dzieci, szczególnie gdy nie są zaszczepione przeciwko COVID-19?

Najmłodsi narażeni są na wszelkiego rodzaju infekcje, zwłaszcza w miesiącach jesienno-zimowych. Jest to związane ze zmianą pogody i uaktywnieniem się patogenów, a także z uczęszczaniem do szkoły, gdzie wzrasta ryzyko ekspozycji dziecka na chorobotwórcze bakterie i wirusy. Niestety COVID-19 może być dla nich tak samo niebezpieczny jak dla osób dorosłych. Wirus przenosi się drogą kropelkową lub przez dotykanie tych samych przedmiotów. W panującej pandemii, nie zawsze udaje się przestrzegać restrykcyjnych zasad higieny w takich miejscach jak szkoła czy przedszkola. Jak zatem zmniejszać ryzyko ”bliskiego spotkania” z wirusem i wzmocnić układ immunologiczny dzieci, ale również dorosłych?

Filary odporności

W walce z chorobotwórczymi patogenami (np. wirusami) jedną z istotnych ról odgrywają limfocyty B -komórki układu immunologicznego. Stanowią one armię niezbędną do walki z patogenami. Jednak aby układ odpornościowy mógł działać w pełni w okresach osłabionej odporności warto mu nieco pomóc i zrobić to znacznie wcześniej. Bardzo ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu i dostarczenie mu niezbędnych składników: witamin, składników mineralnych czy innych substancji biologicznie czynnych. Podstawą jest zbilansowana i zrównoważona dieta bogata w warzywa, owoce, źródła węglowodanów złożonych i błonnika, źródła białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych (które jest niezbędne m. in. do syntezy przeciwciał, zwalczających groźne dla organizmu patogeny). Bardzo cenne są kiszonki czy fermentowane produkty mleczne i roślinne ze względu na obecność w nich korzystnych szczepów bakterii probiotycznych oraz prebiotyków. Przyjemnym środkiem profilaktycznym jest sen oraz odpoczynek. Wypoczęty organizm łatwiej stawia czoła różnym przeciwnościom, w tym infekcjom. Dotyczy to również stresu, który w dużym stopniu obniża naszą odporność. Dbając o odporność nie sposób zapomnieć o aktywności fizycznej! Regularny wysiłek fizyczny stymuluje układ odpornościowy. Dochodzi wówczas do aktywacji wielu różnych komórek (makrofagów, immunoglobulin, cytokin), których zadaniem jest wieloetapowa ochrona organizmu przed patogenami.

Kiedy istnieje ryzyko osłabienia odporności, np. ze względu na pogodę, a przede wszystkim niebilansowaną dietę, warto rozważyć stosowanie suplementu diety, którego składniki dadzą realne wsparcie dla prawidłowego działania układu odpornościowego. Suplement diety Zilavir firmy NutroPharma zawiera cenne składniki, które pomagają układowi odpornościowemu prawidłowo działać, aby skutecznie chronił nas przed patogenami:

  • Laktoferyna – reguluje działanie układu odpornościowego, aby efektywniej chronił nas przed bakteriami, wirusami a nawet grzybami. W przypadku wirusów dowiedziono, że utrudnia ich wniknięcie do komórek. Pełni też ważną rolę
    w profilaktyce anemii – zwiększa wchłanianie żelaza dostarczanego z diety,
    a jednocześnie ogranicza jego dostępność dla bakterii o potencjale chorobotwórczym.
  • Witamina C – Pełni wiele różnych funkcji w naszym organizmie. Najczęściej i słusznie znana z korzystnego wpływu na odporność. Dodatkowo jest antyoksydantem czyli poprzez neutralizowanie wolnych rodników tlenowych wycisza wiele chorobotwórczych procesów, szczególnie stanów zapalnych.  
  • Bioflawonoidy- to też przeciwutleniacze a dodatkowo wspomagają wchłanianie witaminy C. Substancje przeciwutleniające zapobiegają powstawaniu stanów zapalnych, które są początkiem wielu chorób organizmu - od zwykłego przeziębienia po cukrzycę.
  • Witamina D – niegdyś kojarzona głównie z regulacją wchłaniania wapnia, obecnie określana mianem prohormonu. Witamina D jest niezbędna do prawidłowego działania układu odpornościowego. Wpływa  na swoistą (nabytą) i nieswoistą (wrodzoną) odpowiedź układu immunologicznego. Niedobory witaminy D skutkują m. in. większą podatnością na różnego typu infekcje czy zwiększonym ryzykiem schorzeń autoimmunologicznych.
  • Cynk i Selen To silne przeciwutleniacze, mające ogromne znaczenie dla naszej odporności także ze względu na wyciszanie stresu oksydacyjnego - wroga dla każdej komórki naszego organizmu. Selen wpływa na prawidłowe funkcjonowanie limfocytów T, komórek NK (Natural Killers) monocytów, co ma znaczenie dla różnych procesów odpornościowych. Cynk zaś jest istotny dla regulacji działania wielu enzymów, co także przekłada się na to jak nasz układ odpornościowy radzi sobie
    z infekcjami. Kwestie roli prawidłowego odżywienia organizmu w pandemii COVID-19 poruszyli także polscy eksperci. W Stanowisku Komitetu Nauki o Żywieniu Człowieka Polskiej Akademii Nauk[1] wskazano na podstawie analizy dostępnych danych naukowych, że niedobory cynku, selenu, witamin C lub D występowały kilka razy częściej u pacjentów z ciężkim przebiegiem zakażenia SARS-CoV-2 niż u osób niezakażonych lub o lekkim przebiegu zakażenia tym wirusem.

 

Pamiętajmy, że budowanie odporności to długofalowe działanie, które trwa miesiącami – nasz układ immunologiczny potrzebuje czasu by efektywnie walczyć z atakującymi nas patogenami, w tym wirusami i bakteriami. Dlatego należy wspierać odporność na wczesnym etapie, nie tylko w przypadku rozwijającej się infekcji. A, że zdrowie mamy tylko jedno, więc warto o nie dbać!

 

 


[1] https://www.knozc.pan.pl/images/stories/MLonnie/Stanowisko_ywienie_w_pandemii_COVID-19_final_z_linkami.pdf

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie BRAK ZDJĘCIA
2022-01-20 | 14:00

Bezpłatna mammografia w ETC Swarzędz

ETC Swarzędz zaprasza wszystkie Panie z grupy refundacyjnej (między 50 a 69 r.ż.) do wzięcia udziału w bezpłatnych badaniach mammograficznych. Specjalny Mammobus pojawi się na parkingu Centrum 24 stycznia (poniedziałek).   Rak
Zdrowie #DużoZdrowia dla Babć i Dziadków. Przyjdź na bezpłatne badania!
2022-01-20 | 11:00

#DużoZdrowia dla Babć i Dziadków. Przyjdź na bezpłatne badania!

W jednym miejscu, bez rejestracji, a co najważniejsze – bezpłatnie. Już w najbliższą sobotę w Magnolia Park z okazji Dnia Babci i Dziadka rusza dzień bezpłatnych badań i porad
Zdrowie Wyjątkowe prezenty na Dzień Babci i Dziadka
2022-01-17 | 18:30

Wyjątkowe prezenty na Dzień Babci i Dziadka

Czego potrzebuje senior?   Osoby starsze w sposób szczególny doceniają takie podarunki, które są od serca, przygotowane z myślą o nich i ich indywidualnych

Więcej ważnych informacji

Media

Monika Richardson: Prawdziwi dziennikarze są już dzisiaj rzadkością. Często nie umieją pisać, to zawód wymierający

Byli dziennikarze i prezenterzy po odejściu z zawodu często próbują swoich sił w agencjach PR. Monika Richardson podkreśla, że w jej przypadku nie był to wybór, tylko konieczność. Kiedyś była gwiazdą Telewizji Polskiej, dziś jako specjalistka public relations realizuje projekty biznesowe, walczy o klientów i wie, że jest to bardzo trudny kawałek chleba. Prezenterka z żalem zauważa też, że na rynku jest coraz mniej dziennikarzy z prawdziwego zdarzenia, dla których ważna jest misja, którzy potrafią posługiwać się słowem i zachowywać obiektywizm.

Problemy społeczne

Pandemia przyspieszyła rozwój rynku prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych. Coraz częściej Polacy są skłonni płacić za nie z własnej kieszeni

Po III kwartale 2021 roku wartość składki przypisanej brutto na prywatne ubezpieczenia zdrowotne przekroczyła 760 mln zł. To nieduży wydatek w porównaniu z kosztem usług medycznych opłacanych prywatnie przez pacjentów, który w 2020 roku wyniósł 44 mld zł. Liczba Polaków korzystających z prywatnych pakietów medycznych zwiększyła się o 17 proc. rok do roku, do czego wydatnie przyczyniła się także pandemia. Zdrowie już wcześniej było jednym z głównych obszarów trosk polskich respondentów, a w ubiegłym roku udział osób, dla których przedmiotem największej obawy jest brak dostępu do usług medycznych, wzrósł o 5 pkt proc. i przekroczył 70 proc.

Żywienie

Health coach: Często poczucie głodu wywołują stres i emocje. Aby rozpoznać prawdziwy głód, trzeba się wsłuchać w potrzeby swojego organizmu

Najczęściej mówi się o dwóch rodzajach głodu – fizjologicznym i emocjonalnym. By sięgnąć po jedzenie i dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych, trzeba więc wsłuchać się w jego potrzeby. Musimy się zastanowić, kiedy jedliśmy ostatni posiłek, czy był wystarczająco zbilansowany i czy nie jesteśmy właśnie w jakiejś sytuacji stresowej, która może być mylnym sygnałem. Wszelkie decyzje żywieniowe powinny więc być podejmowane z rozwagą.