Jak i gdzie znaleźć zaufanego opiekuna dla seniora?
Zagrożenie związane z pandemią w dużej mierze dotyczy osób starszych i schorowanych. Jednak pośrednio dotyka ono również członków ich rodzin. W obawie o zdrowie seniora są oni gotowi zrezygnować z usług domu spokojnej starości i skorzystać z pomocy opieki domowej. Taka decyzja rodzi jednak szereg wyzwań: gdzie znaleźć zaufanego, fachowego opiekuna i czym się kierować przy jego wyborze? Oto kilka wskazówek, które pomogą w poszukiwaniach odpowiedniego kandydata.
Wsparcie opiekuna w miejscu zamieszkania ma ogromne zalety. Senior, pozostając we własnym domu, czuje się komfortowo oraz nie jest narażony na dodatkowy stres bądź niebezpieczeństwo związane z COVID-19. Opiekun, w zależności od potrzeb podopiecznego, może dotrzymać mu towarzystwa, a także wesprzeć go w codziennych obowiązkach, takich jak robienie zakupów czy przygotowywanie posiłków.
W przypadku podjęcia decyzji o zatrudnieniu opiekuna kluczową kwestią jest wybór osoby posiadającej odpowiednie kompetencje. Musi ona mieć nie tylko właściwe kwalifikacje i doświadczenie, ale także szereg umiejętności miękkich, takich jak empatia czy wysoka kultura osobista. Poniżej wskazujemy najistotniejsze aspekty, które mogą pomóc w poszukiwaniu odpowiedniego kandydata lub kandydatki.
4 kroki do znalezienia idealnego opiekuna
Krok 1: Lista oczekiwań. Poszukiwania warto zacząć od stworzenia listy oczekiwań wobec przyszłego pracownika. Przygotowując taki spis warto zastanowić się między innymi nad:
- Wymiarem czasu pracy
- Zakresem obowiązków
- Kwotą wynagrodzenia
- Planowanym okresem trwania współpracy
Przy wykonaniu takiej listy warto uwzględnić przede wszystkim potrzeby seniora. Trzeba jednak pamiętać o tym, że każdemu opiekunowi przysługuje czas wolny. Warto omówić tę kwestię z kandydatką lub kandydatem jeszcze przed rozpoczęciem współpracy. Otwarta rozmowa na ten temat pozwoli nam uniknąć nieporozumień w przyszłości.
Krok 2: Rekomendacje, wyszukiwarka internetowa czy firmy opiekuńcze? Zatrudnianie kandydata wprost „z ulicy” (czy raczej: z internetu), bez udokumentowanego doświadczenia i referencji to duże ryzyko. W trakcie poszukiwania zaufanego opiekuna istotne są między innymi rekomendacje znajomych lub rodziny. Jeśli w swoim środowisku nie mamy takich osób, alternatywą jest skorzystanie z pomocy profesjonalnych firm świadczących usługi opieki i pomocy domowej, zajmujących się rekrutacją, selekcją oraz odpowiednim przeszkoleniem pracowników w branży opieki senioralnej.
Krok 3: Kwalifikacje i doświadczenie. Przy zatrudnieniu opiekunki lub opiekuna osoby starszej bardzo ważna jest weryfikacja doświadczenia kandydata lub kandydatki i określenie, czy jego profil jest dopasowany do potrzeb podopiecznego. Na przykład- osoba zajmująca się seniorem z postępującą demencją starczą, oprócz wyrozumiałości, powinna posiadać podstawową wiedzę na temat tego schorzenia, a dobra kondycja i siła fizyczna będą ważnym atutem przy opiece nad osobami niesprawnymi fizycznie. Wskazane jest także sprawdzenie wiedzy kandydatki lub kandydata w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
- Opiekun osoby starszej powinien charakteryzować się dużą cierpliwością, empatią i szacunkiem wobec podopiecznego. Na rozmowie kwalifikacyjnej warto zapytać opiekuna, jak zachowałby się w konkretnych sytuacjach: np. przy niechęci seniora do spożywania posiłków albo odmawianiu przyjmowania leków. W ten sposób rodzinie zatrudniającej opiekunkę będzie łatwiej zorientować się czy znaleźli odpowiednią osobę - komentuje Agnieszka Niedziela z Promedica24, firmy świadczącej usługi opiekuńcze w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Krok 4: Rozmowa rekrutacyjna. Na tym etapie warto poprosić opiekunkę o referencje oraz kontakt do poprzednich pracodawców, a także dokumenty potwierdzające ukończenie szkoleń i kursów opieki. Dodatkowo wskazane jest zadanie pytań, które określą motywację przyszłego pracownika, jego mocne i słabe strony, a także umiejętność radzenia sobie ze stresem.
- Profesjonalne firmy podczas rozmowy z potencjalnym pracownikiem biorą pod uwagę wiele czynników, takich jak kultura osobista, certyfikaty potwierdzające posiadane umiejętności czy referencje od byłego pracodawcy lub podopiecznego. Dzięki temu zatrudnione przez nas opiekunki odpowiadają potrzebom naszych Klientów i stają się dla nich wsparciem emocjonalnym– podsumowuje Agnieszka Niedziela z Promedica24.

Rusza ogólnopolskie badanie potrzeb farmaceutów, dotyczące ich roli w terapii ran w ramach kampanii „Rany pod kontrolą”

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.