Komunikaty PR

Jak piją millenialsi? Spotkanie z Adamem Kłodeckim i Patrykiem Chilewiczem

2020-11-12  |  14:30
Biuro prasowe

Czy jedno piwo wypijane codziennie podczas gry na konsoli nosi znamiona uzależnienia? Czy cotygodniowa sobotnia impreza ze znajomymi zakończona „urwanym filmem” powinna skłonić nas do refleksji? Czy regularne spotkania ze znajomymi, którym zawsze towarzyszy kieliszek (lub więcej) wina, mogą mieć gorzki posmak utraty kontroli? Jak piją warszawscy millenialsi? Fundacja Zwalcz Nudę i Miasto Stołeczne Warszawa zapraszają na ostatnie spotkanie „przy kawie” w ramach projektu #MamKontrolę.

 

Pod koniec wakacji 2020, w ramach realizowanej przez nas kampanii, przeprowadziliśmy ankietę wśród osób spędzających czas nad Wisłą w letnie weekendowe popołudnia i wieczory – tłumaczy prezeska Fundacji Zwalcz Nudę, Krystyna Radkowska. – Przede wszystkim chcieliśmy sprawdzić, jaka jest wiedza warszawiaków i warszawianek na temat metod zapobiegania alkoholizmowi, skali problemu nadużywania alkoholu w stolicy, ale także sposobów leczenia oraz tego, jak wyglądają relacje samych badanych z alkoholem.

W ankiecie wzięło udział ponad 60 osób. Prawie 90% z nich to osoby znajdujące się w przedziale wiekowym 18-34 lata.  – Według naszego badania to główna grupa spędzająca czas nad Wisłą. Są to przede wszystkim studenci oraz osoby już po studiach. Te dane zainspirowały nas do pochylenia się nad tematem nieco bardziej – opowiada Krystyna Radkowska.

Badani byli proszeni między innymi o wymienienie innych kampanii społecznych, dotykających problemu spożywania czy nadużywania alkoholu. Aż 79% z nich nie kojarzyło żadnej kampanii. Zaledwie niewielki odsetek ankietowanych wymieniał takie akcje jak „Piłeś – nie jedź”, „W ciąży nie piję alkoholu” czy branżowych kampanii koncernów alkoholowych.

Odsetek mieszkańców i mieszkanek Warszawy, którzy są zdania, że w okolicy ich zamieszkania widoczny jest problem nadużywania alkoholu, wyniósł 65%. Świadczy o tym przede wszystkim bardzo duża liczba sklepów alkoholowych znajdująca się w najbliższym sąsiedztwie, a także wieczorne hałasy. Ankietowani wskazywali również na kwestię wielu osób spożywających alkohol lub będących pod jego wpływem, które można spotkać na ulicach oraz przystankach. Zdaniem badanych świadczą o tym także śmieci i butelki porozrzucane w przestrzeni publicznej.

W ankiecie pytano także o definicję sformułowania „ryzykowne picie alkoholu” oraz o przykłady takich zachowań. Badani odpowiadali, że ryzykowne picie alkoholu, to takie, które może doprowadzić do utraty zdrowia lub życia (82%). Ponadto ankietowani zgadzali się także ze zdaniem, że może ono doprowadzić do uzależnienia (69%), do rozpadu rodziny (66%), do utraty pieniędzy lub pracy (60%) oraz do rozpadu więzi przyjacielskich (53%).

Jako przykłady ryzykownych zachowań najczęściej pojawiały się: brak umiaru i kontroli w piciu – picie „aż do zgonu”, zaniedbywanie obowiązków prywatnych i zawodowych, prowadzenie pojazdów po alkoholu, spożywanie alkoholu przy każdej możliwej okazji – również w obecności dzieci.

Na pytanie, gdzie powinna zgłosić się osoba podejrzewająca u siebie uzależnienie od alkoholu, najczęściej padały odpowiedzi: Anonimowi Alkoholicy, lekarz pierwszego kontaktu lub szpital, psycholog albo terapeuta.

Badani proszeni o wskazanie sposobów walki z uzależnieniem podawali zazwyczaj popularne i standardowe metody: terapia, „wszywka”, spotkania AA, pójście na odwyk, zachowywanie abstynencji lub „bezpieczne picie”. Pojawiały się także zaskakujące odpowiedzi typu „silna wola” czy „znalezienie sobie hobby”. Żadnych sposobów walki z chorobą alkoholową nie potrafiło wymienić 4% badanych.

 

Jakie są relacje badanych z alkoholem?

Znacząca większość badanych w trakcie realizacji ankiety była już pod wpływem alkoholu lub go spożywała. Ponad połowa z nich sięga po alkohol co najmniej raz w tygodniu. Na pytanie, jak często ankietowani piją alkohol, pojawiały się odpowiedzi: raz w tygodniu (28%), kilka razy w miesiącu (28%), kilka razy w tygodniu (25%), rzadziej niż raz w miesiącu (17%), raz w miesiącu (2%).

Brak wyrzutów sumienia związanych z wcześniejszym piciem alkoholu wskazało 42% osób biorących udział w badaniu. Pozostali odczuwali wstyd (32%), ale rzadko, zaś 24% ankietowanych twierdziło, że czasami ma poczucie winy z powodu wypitego wcześniej alkoholu.

Prawie połowa badanych (48%) deklarowała, że alkohol nie jest im niezbędny do dobrej zabawy. Alkoholu nie potrzebuje 37% osób, ale ich spotkaniom ze znajomymi często towarzyszą napoje wyskokowe, z kolei 10% potrzebuje niewielkiej ilości różnych trunków, by dobrze się bawić. Dla 5% badanych alkohol jest niezbędny do zabawy.

–  Grupa wiekowa, która dominuje nad Wisłą – młodzi dorośli, millenialsi – posiada podstawową wiedzę na temat przeciwdziałania negatywnym skutkom nadużywania alkoholu. Jednak z przeprowadzonych rozmów możemy wnioskować, że jest ona nieuporządkowana i oparta na informacjach z mediów czy nie do końca wiarygodnych źródłach – tłumaczy prezeska Fundacji Zwalcz Nudę, Krystyna Radkowska. –  Młodzi często czerpią informacje z fake newsów, memów, powtarzają slogany. W praktyce nie wiedzą jednak, jakie kroki podjąć, by zerwać z nałogiem, a także kiedy w ogóle należy zacząć niepokoić się piciem swoim lub swoich bliskich.

 

Spotkanie przy kawie – online

To właśnie spożywanie alkoholu przez młodych dorosłych, 20- i 30-latków, będzie tematem ostatniego już w tym roku spotkania przy kawie, organizowanego w ramach kampanii #MamKontrolę. Ze względów bezpieczeństwa epidemicznego odbędzie się ono online – w formie transmisji na żywo na Facebooku Fundacji Zwalcz Nudę (www.facebook.com/zwalcz.nude). Gośćmi spotkania będą dr Adam Kłodecki – psychoterapeuta, specjalista do spraw uzależnień, a także Patryk Chilewicz – współtwórca i połowa duetu Vogule Poland, społeczności gromadzącej wokół siebie setki tysięcy głównie młodych osób. Patryk otwarcie mówi o swojej walce z nałogiem i uzależnieniu od alkoholu. Pod transmisją na Facebooku będzie można zadawać pytania.

Temat nadużywania alkoholu nie jest łatwy ani wygodny, w związku z czym organizator zapewni także możliwość wzięcia udziału w spotkaniu i zadania pytań w anonimowy sposób, za pomocą platformy Zoom. Link do zapisów – www.zwalcznude.pl/wydarzenia/jak-pija-millenialsi-spotkanie-przy-kawie-online

Spotkanie odbywa się w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi na terenie m.st. Warszawy – #MamKontrolę. Projekt jest współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawę.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy Biuro prasowe
2025-03-26 | 19:00

Walka z ALS – nadzieja w obliczu diagnozy

Strach, bóle i skurcze mięśni nie dawały Monice spać. Zaczęła długą wędrówkę po lekarzach w poszukiwaniu diagnozy. – Nie zliczę, ile było tych wizyt,
Zdrowie Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego
2025-03-12 | 06:00

Rada Przedsiębiorców apeluje o uchwalenie przepisów zmieniających zasady wypłat zasiłku chorobowego

Z apelem o jak najszybsze uchwalenie przepisów, zgodnie z którymi Zakład Ubezpieczeń Społecznych przejąłby wypłatę zasiłku chorobowego już od pierwszego dnia
Zdrowie Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie
2025-03-11 | 06:00

Rak jelita grubego to nie wyrok. Kluczowe jest wczesne wykrycie

Z badania opinii przeprowadzonego przez SW Research dla marki Domowe Laboratorium wynika, że wielu Polaków postrzega raka jelita grubego jako chorobę nieuleczalną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.

Problemy społeczne

Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań

Z danych SW Research i Runaways​ wynika, że 80 proc. Polaków nie czuje pasji do swojej pracy, a 77 proc. nie widzi sensu w wykonywanych obowiązkach. Prowadzi to do wzrostu poziomu stresu i wypalenia zawodowego, co powoduje, że na życie prywatne nie mamy już energii. Work–life balance, ważny zwłaszcza dla młodszych pokoleń, jest trudny do osiągnięcia. Dodatkowo rozwój nowych technologii i modeli pracy powoduje coraz większe zacieranie różnic między czasem wolnym a pracą.

Gwiazdy

Eliza Gwiazda: Polacy wyrzucają śmieci, gdzie popadnie. Za chwilę nasza planeta będzie pełna śmieci

Influencerka przyznaje, że ją samą najbardziej w oczy kłują śmieci bezmyślnie rozrzucone w rezerwatach przyrody, w parkach, w lasach czy na plażach. Najczęściej są to zrywki, pety, plastikowe kubeczki czy opakowania po produktach żywnościowych, ale nie brakuje też elektrośmieci czy starych ubrań. Eliza Gwiazda dziwi się takim praktykom, bo przecież zamiast wywozić gdzieś samemu zepsute telewizory, pralki, laptopy czy telefony, można zamówić bezpłatny odbiór takich sprzętów z domu. Celebrytka chwali też ideę recyklingu i dawania ubraniom drugiego życia.