Komunikaty PR

Jak piją millenialsi? Spotkanie z Adamem Kłodeckim i Patrykiem Chilewiczem

2020-11-12  |  14:30
Biuro prasowe

Czy jedno piwo wypijane codziennie podczas gry na konsoli nosi znamiona uzależnienia? Czy cotygodniowa sobotnia impreza ze znajomymi zakończona „urwanym filmem” powinna skłonić nas do refleksji? Czy regularne spotkania ze znajomymi, którym zawsze towarzyszy kieliszek (lub więcej) wina, mogą mieć gorzki posmak utraty kontroli? Jak piją warszawscy millenialsi? Fundacja Zwalcz Nudę i Miasto Stołeczne Warszawa zapraszają na ostatnie spotkanie „przy kawie” w ramach projektu #MamKontrolę.

 

Pod koniec wakacji 2020, w ramach realizowanej przez nas kampanii, przeprowadziliśmy ankietę wśród osób spędzających czas nad Wisłą w letnie weekendowe popołudnia i wieczory – tłumaczy prezeska Fundacji Zwalcz Nudę, Krystyna Radkowska. – Przede wszystkim chcieliśmy sprawdzić, jaka jest wiedza warszawiaków i warszawianek na temat metod zapobiegania alkoholizmowi, skali problemu nadużywania alkoholu w stolicy, ale także sposobów leczenia oraz tego, jak wyglądają relacje samych badanych z alkoholem.

W ankiecie wzięło udział ponad 60 osób. Prawie 90% z nich to osoby znajdujące się w przedziale wiekowym 18-34 lata.  – Według naszego badania to główna grupa spędzająca czas nad Wisłą. Są to przede wszystkim studenci oraz osoby już po studiach. Te dane zainspirowały nas do pochylenia się nad tematem nieco bardziej – opowiada Krystyna Radkowska.

Badani byli proszeni między innymi o wymienienie innych kampanii społecznych, dotykających problemu spożywania czy nadużywania alkoholu. Aż 79% z nich nie kojarzyło żadnej kampanii. Zaledwie niewielki odsetek ankietowanych wymieniał takie akcje jak „Piłeś – nie jedź”, „W ciąży nie piję alkoholu” czy branżowych kampanii koncernów alkoholowych.

Odsetek mieszkańców i mieszkanek Warszawy, którzy są zdania, że w okolicy ich zamieszkania widoczny jest problem nadużywania alkoholu, wyniósł 65%. Świadczy o tym przede wszystkim bardzo duża liczba sklepów alkoholowych znajdująca się w najbliższym sąsiedztwie, a także wieczorne hałasy. Ankietowani wskazywali również na kwestię wielu osób spożywających alkohol lub będących pod jego wpływem, które można spotkać na ulicach oraz przystankach. Zdaniem badanych świadczą o tym także śmieci i butelki porozrzucane w przestrzeni publicznej.

W ankiecie pytano także o definicję sformułowania „ryzykowne picie alkoholu” oraz o przykłady takich zachowań. Badani odpowiadali, że ryzykowne picie alkoholu, to takie, które może doprowadzić do utraty zdrowia lub życia (82%). Ponadto ankietowani zgadzali się także ze zdaniem, że może ono doprowadzić do uzależnienia (69%), do rozpadu rodziny (66%), do utraty pieniędzy lub pracy (60%) oraz do rozpadu więzi przyjacielskich (53%).

Jako przykłady ryzykownych zachowań najczęściej pojawiały się: brak umiaru i kontroli w piciu – picie „aż do zgonu”, zaniedbywanie obowiązków prywatnych i zawodowych, prowadzenie pojazdów po alkoholu, spożywanie alkoholu przy każdej możliwej okazji – również w obecności dzieci.

Na pytanie, gdzie powinna zgłosić się osoba podejrzewająca u siebie uzależnienie od alkoholu, najczęściej padały odpowiedzi: Anonimowi Alkoholicy, lekarz pierwszego kontaktu lub szpital, psycholog albo terapeuta.

Badani proszeni o wskazanie sposobów walki z uzależnieniem podawali zazwyczaj popularne i standardowe metody: terapia, „wszywka”, spotkania AA, pójście na odwyk, zachowywanie abstynencji lub „bezpieczne picie”. Pojawiały się także zaskakujące odpowiedzi typu „silna wola” czy „znalezienie sobie hobby”. Żadnych sposobów walki z chorobą alkoholową nie potrafiło wymienić 4% badanych.

 

Jakie są relacje badanych z alkoholem?

Znacząca większość badanych w trakcie realizacji ankiety była już pod wpływem alkoholu lub go spożywała. Ponad połowa z nich sięga po alkohol co najmniej raz w tygodniu. Na pytanie, jak często ankietowani piją alkohol, pojawiały się odpowiedzi: raz w tygodniu (28%), kilka razy w miesiącu (28%), kilka razy w tygodniu (25%), rzadziej niż raz w miesiącu (17%), raz w miesiącu (2%).

Brak wyrzutów sumienia związanych z wcześniejszym piciem alkoholu wskazało 42% osób biorących udział w badaniu. Pozostali odczuwali wstyd (32%), ale rzadko, zaś 24% ankietowanych twierdziło, że czasami ma poczucie winy z powodu wypitego wcześniej alkoholu.

Prawie połowa badanych (48%) deklarowała, że alkohol nie jest im niezbędny do dobrej zabawy. Alkoholu nie potrzebuje 37% osób, ale ich spotkaniom ze znajomymi często towarzyszą napoje wyskokowe, z kolei 10% potrzebuje niewielkiej ilości różnych trunków, by dobrze się bawić. Dla 5% badanych alkohol jest niezbędny do zabawy.

–  Grupa wiekowa, która dominuje nad Wisłą – młodzi dorośli, millenialsi – posiada podstawową wiedzę na temat przeciwdziałania negatywnym skutkom nadużywania alkoholu. Jednak z przeprowadzonych rozmów możemy wnioskować, że jest ona nieuporządkowana i oparta na informacjach z mediów czy nie do końca wiarygodnych źródłach – tłumaczy prezeska Fundacji Zwalcz Nudę, Krystyna Radkowska. –  Młodzi często czerpią informacje z fake newsów, memów, powtarzają slogany. W praktyce nie wiedzą jednak, jakie kroki podjąć, by zerwać z nałogiem, a także kiedy w ogóle należy zacząć niepokoić się piciem swoim lub swoich bliskich.

 

Spotkanie przy kawie – online

To właśnie spożywanie alkoholu przez młodych dorosłych, 20- i 30-latków, będzie tematem ostatniego już w tym roku spotkania przy kawie, organizowanego w ramach kampanii #MamKontrolę. Ze względów bezpieczeństwa epidemicznego odbędzie się ono online – w formie transmisji na żywo na Facebooku Fundacji Zwalcz Nudę (www.facebook.com/zwalcz.nude). Gośćmi spotkania będą dr Adam Kłodecki – psychoterapeuta, specjalista do spraw uzależnień, a także Patryk Chilewicz – współtwórca i połowa duetu Vogule Poland, społeczności gromadzącej wokół siebie setki tysięcy głównie młodych osób. Patryk otwarcie mówi o swojej walce z nałogiem i uzależnieniu od alkoholu. Pod transmisją na Facebooku będzie można zadawać pytania.

Temat nadużywania alkoholu nie jest łatwy ani wygodny, w związku z czym organizator zapewni także możliwość wzięcia udziału w spotkaniu i zadania pytań w anonimowy sposób, za pomocą platformy Zoom. Link do zapisów – www.zwalcznude.pl/wydarzenia/jak-pija-millenialsi-spotkanie-przy-kawie-online

Spotkanie odbywa się w ramach kampanii społeczno-edukacyjnej z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi na terenie m.st. Warszawy – #MamKontrolę. Projekt jest współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawę.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Prezbiopia – zaburzenie widzenia, które dotyka niemal każdego Biuro prasowe
2024-12-23 | 01:00

Prezbiopia – zaburzenie widzenia, które dotyka niemal każdego

Prezbiopia, znana również jako starczowzroczność, nie jest chorobą, ale związanym z wiekiem zaburzeniem ostrego widzenia. Zazwyczaj pierwsze jej objawy, czyli problemy z wyraźnym
Zdrowie Podaruj zdrowy sen swoim bliskim – wybierz materac na prezent
2024-12-20 | 12:00

Podaruj zdrowy sen swoim bliskim – wybierz materac na prezent

Wybór materaca na prezent to gest pełen troski, który może znacząco poprawić komfort snu oraz zdrowie i samopoczucie obdarowanej osoby. Choć nietypowy, taki upominek staje się
Zdrowie Na zdrowe gardło – NOWOŚĆ w linii herbatek Zioła Mnicha
2024-12-19 | 11:25

Na zdrowe gardło – NOWOŚĆ w linii herbatek Zioła Mnicha

Gdy w takich przypadkach chcemy skorzystać z pomocy natury, warto sięgnąć po nową funkcjonalną herbatkę ziołowo-owocową Zioła Mnicha Na zdrowe gardło. Zawiera ona 100% naturalnych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.