Komunikaty PR

Jak Polacy oceniają swoją wagę po dwóch latach pandemii?

2022-03-14  |  11:00
Biuro prasowe

Jak wynika z najnowszego raportu zrealizowanego na zlecenie marki Berimal, w ciągu dwóch lat epidemii COVID-19 blisko 40% Polaków przybrało na wadze. Wpływ na pojawienie się dodatkowych kilogramów miała przede wszystkim konieczność pracy z domu, siedzący tryb życia oraz stres i niepewność wywołane nową sytuacją. Na przyrost masy ciała częściej wskazywały kobiety.

Ostatnie kilkanaście miesięcy były wyjątkowo trudnym okresem dla zdrowia i samopoczucia Polaków. Konieczność przeorganizowania życia w wielu aspektach, w tym zawodowym oraz prywatnym, była niezwykle stresującym doświadczeniem. Wzmożona produkcja kortyzolu spowodowała między innymi, że znaczenie częściej sięgaliśmy po niezdrowe przekąski. A te, w połączeniu z pracą w trybie home-office, brakiem aktywności fizycznej
i spowolnieniem procesów metabolicznych sprawiły pojawienie się dodatkowych kilogramów aż u 40% mieszkańców naszego kraju. Tym samym na wagę powyżej normy wskazuje już połowa Polaków.

Zmiany na wadze podczas pandemii

Ile dodatkowych kilogramów pojawiło się na wagach Polaków w ostatnich 24 miesiącach? Średnio od 3 do 5. Na taki przyrost masy ciała w okresie epidemii COVID-19 wskazywała największa liczba badanych, bo blisko 20%. Kolejne 11% mówi o wzroście na poziomie od 6 do 10 kilogramów, a 4% zauważyło więcej niż 10 kilogramów. Na zwiększenie masy ciała w ostatnich dwóch latach nieco częściej wskazywały kobiety niż mężczyźni (40% vs 37%).

Czas pandemii był dla wszystkich bardzo dużym wyzwaniem. Zmiany, które przyszły nagle, spowodowały nie tylko duży stres, ale też brak możliwości odpowiedniego przygotowania się do funkcjonowania w nowych warunkach. Aż 43% uczestników badania realizowanego dla marki Berimal wskazało, że w czasie pandemii ich tryb życia stał się bardziej siedzący – wszystko za sprawą konieczności pracy z domu. Co więcej, ponad połowa Polaków (51%) odczuwa spadki nastroju, a 41% żyje w ciągłym stresie. To czynniki, które miały bardzo duży wpływ na wzrost masy ciała w ciągu ostatnich dwóch lat – podkreśla Agata Polasz, Brand Manager USP Zdrowie, producenta suplementu diety Berimal Metabolizm.

Mimo niesprzyjających warunków, waga 51% Polaków w okresie dwóch lat epidemii COVID-19 nie zmieniła się. Tę samą masę ciała co przed pandemią utrzymało 57% mężczyzn oraz 45% kobiet. Spadek wagi od 1 do 5 kilogramów zanotowano w przypadku 7% badanych, natomiast u 4% masa ciała zmniejszyła się o 5 kilogramów lub więcej. Warto jednak dodać, że w pandemicznej rzeczywistości kobiety, w porównaniu do mężczyzn, nieco częściej chudły (15% vs 6%).

Waga – oceniamy samych siebie

Jak dodatkowe kilogramy, które pojawiły się w okresie pandemii, wpłynęły na ogólną sytuację Polaków w tym zakresie? Już 50% badanych wskazuje, że ich masa ciała wynosi więcej, niż przewidują normy. Najpowszechniejszym odstępstwem jest to od 5 do 15 kilogramów, określane mianem lekkiej nadwagi – wskazało na nią aż 21% badanych.  Blisko co piąta osoba (17%) określa swoją wagę: „Nieco powyżej normy” (przekroczenie od 3 do 5 kilogramów), a blisko co dziesiąty (9%) podkreśla, że ma dużą nadwagę – to dodatkowe od 15 do 30 kilogramów. Bardzo duża nadwaga, wynosząca powyżej 30 kilogramów, dotyczy 2%.

Wśród osób oceniających swoją masę ciała przez pryzmat dodatkowych kilogramów, 54% stanowią kobiety, 46% mężczyźni. Kobiety znacznie częściej wskazują na przekroczenie normy o wartości od 5 do 15 kilogramów (lekka nadwaga, 26% kobiety, 16% mężczyźni). Panowie natomiast najczęściej mówią o przekroczeniu wagi o dodatkowe od 3 do 5 kilogramów. 37% Polaków ocenia, że ich waga jest w normie, 13% wskazuje na niedowagę.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Zdrowie Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025 Biuro prasowe
2025-06-30 | 06:00

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025

Złota odznaka i tytuł „TOP EMOLIENT 2025” w prestiżowym Rankingu TOP10 Emolientów organizowanym przez Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych (PTCA)
Zdrowie Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?
2025-06-25 | 10:20

Czy siedzący tryb życia powoduje żylaki u mężczyzn?

To, jak dużo siedzimy, bezpośrednio przekłada się na nasze zdrowie. Siedzący tryb życia sprzyja nie tylko nadmiarowym kilogramom, ale także deformacjom sylwetki, problemom
Zdrowie Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie
2025-06-24 | 15:00

Wzrost alergii wśród dzieci. Wczesne rozpoczęcie leczenia może zatrzymać jej dalszy rozwój, zapobiec ciężkim powikłaniom i astmie

Alergia to epidemia cywilizacyjna i jedno z największych wyzwań zdrowotnych XXI wieku – według badania sondażowego „Alergie w świadomości Polaków”

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.