Jak zminimalizować liczbę chorych w biurze jesienią?
Coraz krótsze dni, coraz dłuższe noce. To pierwsze oznaka nadchodzącej jesieni, z którą standardowo powraca sezon przeziębieniowy. W tym roku, ze względu na pandemię koronawirusa, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy muszą podejść do tematu zdrowia w miejscu pracy wyjątkowo poważnie. Jak więc zminimalizować liczbę chorych w biurach w okresie jesiennym?
Zapewnij pracownikom dostęp do środków dezynfekcji na terenie biura
Jednym z podstawowych obowiązków nałożonych na pracodawców przez kodeks pracy jest obowiązek ochrony zdrowia i życia pracowników poprzez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Jest to bardzo ważny punkt, szczególnie teraz, podczas pandemii koronawirusa. Zgodnie z wytycznymi GIS, środki do dezynfekcji powinny być powszechnie dostępne we wszystkich placówkach publicznych, w tym w biurach.
Pozwól przeziębionym pracować z domu
Wiele firm pracuje aktualnie w modelu hybrydowym, w którym zespoły wymieniają się obecnością w biurze. Taki zabieg ma na celu zminimalizowanie ryzyka rozprzestrzenienia się koronawirusa poprzez zwiększenie dystansu pomiędzy pracownikami. Są jednak i takie przedsiębiorstwa i placówki publiczne, które powróciły do standardowej pracy biurowej. W takim wypadku ważne jest, aby dawać pracownikom możliwość pracy zdalnej w sytuacji, w której zgłaszają złe samopoczucie. Pierwszymi symptomami przeziębienia może być dołek energetyczny, zwiększona senności, katar czy ból głowy. Z założenia lepiej pozwolić przeziębionemu współpracownikowi zostać w domu niż ryzykować kwarantanną całego pionu bądź nawet firmy.
Regularnie odkażaj i ozonuj biuro
Bez względu na to, czy firma zdecydowała się na pracę hybrydową, czy całkowity powrót do biura obowiązkiem pracodawcy jest regularne odkażanie przestrzeni, w których pracują ludzie. Można to zrobić na kilka sposobów. Najbardziej powszechnym rozwiązaniem, stosowanym przez większość przedsiębiorstw, jest ozonowanie. Metoda ta wykorzystuje reakcję chemiczną, w której ozon wchodzi w działanie ze związkami organicznymi szkodliwymi dla ludzi, takimi jak grzyby, pleśń, bakterie, wirusy, alergeny i inne. Dzięki swojej gazowej formie ozon wnika nawet do 3 mm w głąb dezynfekowanej powierzchni, dzięki czemu odkaża nie tylko powietrze, ale również biurka, krzesła, klamki czy ściany. Co więcej, profilaktyczne ozonowanie jest dużo tańsze niż akcje po stwierdzonym przypadku zachorowania. Działając prewencyjnie, pracodawca oszczędza również konieczności płacenia 80% wynagrodzenia pracownika przebywającego na L4.
Kontroluj poziom stresu w zespole
Nie od dziś wiadomo, że przewlekły stres może osłabiać organizm i czynić go bardziej podatnym na drobnoustroje. Życie w stresie skutkuje wieloma dolegliwościami, takimi jak problemy z koncentracją, bóle głowy czy problemy ze snem. Wszystko to ma bezpośredni wpływ na samopoczucie, a ono przekłada się na efektywność pracy. Bardzo ważne jest więc to, aby pracodawca kontrolował obłożenie pracy wśród swoich podwładnych i kontrolował poziom stresu.
Mów o zdrowiu
Benefity w formie opieki zdrowotnej stają się coraz powszechniejszą formą dbania o zdrowie pracownika, jednak nie powinny pozostawać jedyną. Pakiety medyczne są doceniane przez pracowników oraz przyczyniają się do zmniejszenia ich absencji w pracy, ale warto pamiętać o tym, że na pracodawcy spoczywa obowiązek zapewnienia ergonomicznych i bezpiecznych warunków pracy. Warto jest więc edukować pracowników na tematy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, zdrowiem psychicznym i fizycznym. W ten sposób nie tylko wpływamy na efektywność pracy zespołu, ale również budujemy jego lojalność, okazując troskę i zainteresowanie. W razie pytań dotyczących zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego w miejscu pracy możesz się również skontaktować z infolinią PSG Polska pod numerem +48 511 517 600.
Wdrażając do firmy powyższe wskazówki, przyczynisz się nie tylko do spadku zachorowalności w miejscu pracy, ale również do podbudowania zespołu, zwiększenia zaufania i lojalności względem pracodawcy.
O PSG Polska
Firma PSG Polska zajmuje się usuwaniem zagrożeń mikrobiologicznych i chemicznych z pomieszczeń oraz środków transportu i zapewnia bezpieczeństwo od 2018 roku. Wśród jej klientów znajdują się m.in. LOT, Ministerstwo Sprawiedliwości, Miasto Stołeczne Warszawa, Lenovo i MetLife, PGNiG, BNP Paribas, HYUNDAI, KIA. Firma spełnia wszystkie europejskie normy i standardy, w tym GIS, CIOP, WHO, ECDC, GMP/GHP.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.