Kochamy promienie słoneczne. Czy nasze oczy również?
Lato to ulubiona pora roku Polaków[1]. Nic dziwnego, skoro to właśnie w tym okresie przypada najwięcej słonecznych dni, zmrok nadchodzi bardzo późno, a pracownicy odpoczywają na urlopach. Nie zawsze jednak słońce jest sprzymierzeńcem – chronimy przed nim głowę, stosujemy kremy z filtrem. Zapominamy jednak o oczach, które bez odpowiedniej ochrony przed promieniowaniem UV są narażone na poważne uszkodzenia.
Zakup okularów przeciwsłonecznych z odpowiednim filtrem
Wybór okularów przeciwsłonecznych nie powinien być oparty wyłącznie na wyglądzie oprawek, choć jak w przypadku każdego akcesorium modowego, jest to dla większości klientów istotne. Pierwsza informacja, na jaką powinniśmy zwracać uwagę przy zakupie to zakres zastosowanego filtra UV. Tylko z takiego oznaczenia będziemy w stanie dowiedzieć się, czy dane okulary przeciwsłoneczne będą chroniły nasze oczy. Specjaliści zalecają okulary z filtrem UV400, który blokuje blisko 100% promieni UVA i UVB.
- Światło słoneczne zawiera w sobie promieniowanie UVA, UVB i UVC. Te dwa pierwsze rodzaje docierają do nas i mogą być przyczyną chorób skóry czy oczu. Przed nimi musimy się zabezpieczyć. Okulary oznaczone filtrem UV400 chronią zarówno przed promieniami UVA i UVB. Kolejna ważna informacja, na którą powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie okularów przeciwsłonecznych to kategoria filtra UV. W lecie, przy mocnym słońcu i bezchmurnym niebie, wybierajmy kategorie 3 i 4 – te pierwsze przepuszczają od 8 do 18 proc. światła, a drugie zaledwie 3 do 8 proc. Soczewki będą zatem wystarczająco przyciemnione, aby słońce nas nie oślepiało – tłumaczy dr n. biol. Robert Grabowski, Dyrektor Medyczny Vision Express.
Wada wzroku a ochrona przed słońcem
Osoby noszące okulary korekcyjne każdego lata zmagają się z dylematem, czy założyć okulary przeciwsłoneczne kosztem jakości widzenia, czy nosić okulary korekcyjne i mrużyć oczy. Obecnie w salonach optycznych można zakupić okulary przeciwsłoneczne z korekcją, co daje nam produkt 2 w 1. Jeśli jednak nie potrzebujemy dodatkowej pary okularów, możemy w lecie używać soczewek kontaktowych. Wówczas będziemy mieli możliwość noszenia ulubionych okularów przeciwsłonecznych bez uszczerbku na jakości widzenia.
- Dla osób z wadą wzroku jest kilka rozwiązań, które pozwolą zarówno dobrze widzieć, jak i chronić oczy przed promieniami słonecznymi. Pierwszym rozwiązaniem jest zakup okularów przeciwsłonecznych z korekcją lub dokupienie do okularów korekcyjnych specjalnych nakładek przeciwsłonecznych. Druga opcja to soczewki kontaktowe i klasyczne okulary przeciwsłoneczne. Poza podstawowymi zasadami pielęgnacji soczewek i dbaniem o odpowiednie nawilżenie oczu, to rozwiązanie jest bardzo wygodne. Szczególnie, jeśli łączymy letni wypoczynek z uprawianiem sportów – mówi dr n. biol. Robert Grabowski.
Aby uniknąć podrażnienia oczu, powstawania stanów zapalnych oraz przesuszania się powierzchni oka, soczewki kontaktowe powinny być odpowiednio przechowywane w specjalnych pojemnikach z płynem. Jeśli jednak planujemy urlop poza miejscem zamieszkania, można wybrać soczewki jednodniowe, które po całym dniu należy zutylizować. Po każdorazowym zdjęciu soczewek rekomendowane jest zakrapianie oczu tzw. „sztucznymi łzami”, dostępnymi w salonach optycznych i aptekach. To pozwoli zadbać o odpowiednie nawilżenie gałki ocznej.
- Wakacje często spędzamy nad wodą, dlatego pamiętajmy, że jeśli zdecydujemy się na soczewki kontaktowe, powinniśmy je zdjąć przed wejściem do basenu czy morza lub założyć specjalne okularki – dodaje ekspert Vision Express.
Zarówno okulary przeciwsłoneczne (klasyczne oraz z korekcją), jak i soczewki kontaktowe można kupić w salonach optycznych. Doradcy pomogą nie tylko w wyborze odpowiedniego modelu okularów czy soczewek, ale także zaproponują badanie wzroku, które warto wykonać przed zakupem.
***
Vision Express jest liderem branży optycznej w Polsce, zapewniającym profesjonalne usługi medyczne, wysokiej klasy okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne oraz soczewki kontaktowe.
Sieć na polskim rynku działa od 1994 r. i liczy ponad 240 salonów w ponad 100 miastach. Jednocześnie marka jest częścią grupy GrandVision – globalnego lidera w branży optycznej prowadzącego ponad 7000 salonów ponad 40 krajach. Firmę wyróżnia kompleksowa oferta, łącząca profesjonalne badania wzroku, porady pod kątem doboru odpowiedniej korekcji oraz indywidualne dopasowanie okularów i soczewek kontaktowych. Bogaty wybór asortymentu w zgodzie z najnowszymi trendami dostępny jest również w sklepie online.
Misja Vision Express to kompleksowe dbanie o dobrą jakość widzenia i zdrowie oczu Polaków. Firma realizuje ją w swoich salonach oraz poprzez szereg działań przyczyniających się do wzrostu świadomości konsumentów.
Więcej informacji na www.visionexpress.pl.
[1] Badanie CAWI ośrodka Social Changes na zlecenie wPolityce.pl, przeprowadzone na próbie Polaków N=1054 w dniach od 5 do 8 marca 2021 roku, https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/543282-za-kilka-dni-wiosna-czy-to-ulubiona-pora-roku-polakow.
Czy Twoje codzienne zmęczenie może być objawem głębszego problemu zdrowotnego?
Wrodzona łamliwość kości, obrzęk stawów i wypadanie zębów. Obchodzimy Światowy
Inspirujące spotkanie z Ewą Ewart i Magdą Atkins
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.