Kochamy promienie słoneczne. Czy nasze oczy również?

Lato to ulubiona pora roku Polaków[1]. Nic dziwnego, skoro to właśnie w tym okresie przypada najwięcej słonecznych dni, zmrok nadchodzi bardzo późno, a pracownicy odpoczywają na urlopach. Nie zawsze jednak słońce jest sprzymierzeńcem – chronimy przed nim głowę, stosujemy kremy z filtrem. Zapominamy jednak o oczach, które bez odpowiedniej ochrony przed promieniowaniem UV są narażone na poważne uszkodzenia.
Zakup okularów przeciwsłonecznych z odpowiednim filtrem
Wybór okularów przeciwsłonecznych nie powinien być oparty wyłącznie na wyglądzie oprawek, choć jak w przypadku każdego akcesorium modowego, jest to dla większości klientów istotne. Pierwsza informacja, na jaką powinniśmy zwracać uwagę przy zakupie to zakres zastosowanego filtra UV. Tylko z takiego oznaczenia będziemy w stanie dowiedzieć się, czy dane okulary przeciwsłoneczne będą chroniły nasze oczy. Specjaliści zalecają okulary z filtrem UV400, który blokuje blisko 100% promieni UVA i UVB.
- Światło słoneczne zawiera w sobie promieniowanie UVA, UVB i UVC. Te dwa pierwsze rodzaje docierają do nas i mogą być przyczyną chorób skóry czy oczu. Przed nimi musimy się zabezpieczyć. Okulary oznaczone filtrem UV400 chronią zarówno przed promieniami UVA i UVB. Kolejna ważna informacja, na którą powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie okularów przeciwsłonecznych to kategoria filtra UV. W lecie, przy mocnym słońcu i bezchmurnym niebie, wybierajmy kategorie 3 i 4 – te pierwsze przepuszczają od 8 do 18 proc. światła, a drugie zaledwie 3 do 8 proc. Soczewki będą zatem wystarczająco przyciemnione, aby słońce nas nie oślepiało – tłumaczy dr n. biol. Robert Grabowski, Dyrektor Medyczny Vision Express.
Wada wzroku a ochrona przed słońcem
Osoby noszące okulary korekcyjne każdego lata zmagają się z dylematem, czy założyć okulary przeciwsłoneczne kosztem jakości widzenia, czy nosić okulary korekcyjne i mrużyć oczy. Obecnie w salonach optycznych można zakupić okulary przeciwsłoneczne z korekcją, co daje nam produkt 2 w 1. Jeśli jednak nie potrzebujemy dodatkowej pary okularów, możemy w lecie używać soczewek kontaktowych. Wówczas będziemy mieli możliwość noszenia ulubionych okularów przeciwsłonecznych bez uszczerbku na jakości widzenia.
- Dla osób z wadą wzroku jest kilka rozwiązań, które pozwolą zarówno dobrze widzieć, jak i chronić oczy przed promieniami słonecznymi. Pierwszym rozwiązaniem jest zakup okularów przeciwsłonecznych z korekcją lub dokupienie do okularów korekcyjnych specjalnych nakładek przeciwsłonecznych. Druga opcja to soczewki kontaktowe i klasyczne okulary przeciwsłoneczne. Poza podstawowymi zasadami pielęgnacji soczewek i dbaniem o odpowiednie nawilżenie oczu, to rozwiązanie jest bardzo wygodne. Szczególnie, jeśli łączymy letni wypoczynek z uprawianiem sportów – mówi dr n. biol. Robert Grabowski.
Aby uniknąć podrażnienia oczu, powstawania stanów zapalnych oraz przesuszania się powierzchni oka, soczewki kontaktowe powinny być odpowiednio przechowywane w specjalnych pojemnikach z płynem. Jeśli jednak planujemy urlop poza miejscem zamieszkania, można wybrać soczewki jednodniowe, które po całym dniu należy zutylizować. Po każdorazowym zdjęciu soczewek rekomendowane jest zakrapianie oczu tzw. „sztucznymi łzami”, dostępnymi w salonach optycznych i aptekach. To pozwoli zadbać o odpowiednie nawilżenie gałki ocznej.
- Wakacje często spędzamy nad wodą, dlatego pamiętajmy, że jeśli zdecydujemy się na soczewki kontaktowe, powinniśmy je zdjąć przed wejściem do basenu czy morza lub założyć specjalne okularki – dodaje ekspert Vision Express.
Zarówno okulary przeciwsłoneczne (klasyczne oraz z korekcją), jak i soczewki kontaktowe można kupić w salonach optycznych. Doradcy pomogą nie tylko w wyborze odpowiedniego modelu okularów czy soczewek, ale także zaproponują badanie wzroku, które warto wykonać przed zakupem.
***
Vision Express jest liderem branży optycznej w Polsce, zapewniającym profesjonalne usługi medyczne, wysokiej klasy okulary korekcyjne i przeciwsłoneczne oraz soczewki kontaktowe.
Sieć na polskim rynku działa od 1994 r. i liczy ponad 240 salonów w ponad 100 miastach. Jednocześnie marka jest częścią grupy GrandVision – globalnego lidera w branży optycznej prowadzącego ponad 7000 salonów ponad 40 krajach. Firmę wyróżnia kompleksowa oferta, łącząca profesjonalne badania wzroku, porady pod kątem doboru odpowiedniej korekcji oraz indywidualne dopasowanie okularów i soczewek kontaktowych. Bogaty wybór asortymentu w zgodzie z najnowszymi trendami dostępny jest również w sklepie online.
Misja Vision Express to kompleksowe dbanie o dobrą jakość widzenia i zdrowie oczu Polaków. Firma realizuje ją w swoich salonach oraz poprzez szereg działań przyczyniających się do wzrostu świadomości konsumentów.
Więcej informacji na www.visionexpress.pl.
[1] Badanie CAWI ośrodka Social Changes na zlecenie wPolityce.pl, przeprowadzone na próbie Polaków N=1054 w dniach od 5 do 8 marca 2021 roku, https://wpolityce.pl/spoleczenstwo/543282-za-kilka-dni-wiosna-czy-to-ulubiona-pora-roku-polakow.

Wpływ stosowania pestycydów na zdrowie ludzi i środowisko

Organizacje kobiece apelują do Ministerstwa Zdrowia o działania na rzecz dostępu do antykoncepcji awaryjnej

Zrób sercu przysługę tego lata
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.